Deel dit artikel
-

GfK gaat gebruik mobiele apps meten

GfK lanceert een panel waarmee het in de komende maanden het gebruik van apps en het mobiele web gaat meten. Adverteerders kunnen ze ook het mobiele bereik van hun uitingen meten.

“We beginnen met een panel van zeshonderd, maar dat moet uitgroeien tot vijftienhonderd. Als je medewerking krijgt van de partijen zijn zo ook de advertentiecontacten te meten.”

Marcel Buskermolen van GfK vertelde dat zojuist tijdens The Facebook Conference, een event van Emerce in het kader van Amsterdam eWeek.

Het onderzoek gaat niet zo diep dat er wordt gekeken welke berichtjes er via WhatsApp of Facebook worden gestuurd. Wel wordt, met toestemming, zichtbaar welke apps iemand zijn telefoon heeft, wanneer ze worden geactiveerd en wanneer er een reclamebericht in beeld komt.

De wens om het mobiele kanaal te kunnen meten, stamt al van jaren geleden. De eerste proeven deed GfK al in 2010, in Zweden en Turkije.

Een van de kernactiviteiten van GfK is het meten van verkoopgegevens aan de kassa van de Nederlandse retail. Die informatie kan vervolgens worden gerelateerd aan de offline en online reclame-inspanning. Zo ontstaat een direct verband tussen de media-inspanningen en de resulterende omzet.

Foto: tabor roeder (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond