Industry Wire

Complexiteit software defined infrastructuren grootste uitdaging voor beheerafdeling

Reeuwijk, 1 december 2014 – IT-beslissers zien de complexiteit van de IT-infrastructuur als belangrijkste uitdaging voor de beheerafdeling bij software defined infrastructuren. Dit blijkt uit onderzoek van SPS, specialist in IT-beheer en ontwikkelaar van IT-beheersoftware Gensys, onder 145 IT-beslissers. 53 procent van de IT-beslissers geeft aan nog niet bekend te zijn met software defined infrastructuren, 34 procent is hier wel bekend mee en 10 procent geeft aan zich hier binnenkort in te gaan verdiepen. Het belangrijkste verwachte voordeel van software defined infrastructuren voor de IT-beheerafdeling is het vereenvoudigd IT-beheer (20%).

Uitdagingen en voordelen
Op de vraag wat de belangrijkste uitdagingen voor de beheerafdeling zijn met betrekking tot software defined infrastracturen, geeft 9 procent aan dat dat de complexere IT-infrastructuur is. 8 procent stelt dat de beheertooling nog niet is afgestemd op deze nieuwe technologie en nog eens 8 procent zegt hiervoor meer kennisgebieden nodig te hebben. Het belangrijkste voordeel voor de IT-beheerafdeling is volgens de respondenten het vereenvoudigde IT-beheer, gevolgd door het inzetten van IT-beheerders in andere functies (6%) en het verminderen van het aantal resources op de beheerafdeling (5%).

Linda Verweij, COO van SPS, licht toe: “Nog altijd geeft een groot percentage van de IT-beslissers aan niet bekend te zijn met software defined infrastructuren. Dit maakt duidelijk dat we nog echt aan het begin van deze nieuwe technologie staan. Het is dan ook niet gek dat IT-managers het lastig vinden om in te schatten wat de uitdagingen en voordelen voor de beheerafdeling zullen zijn. Degenen die dit al wel kunnen, zitten op het goede spoor. Software defined technologie maakt de IT-infrastructuur nog complexer. Doordat de functionaliteit van IT-componenten is opgenomen in software gaat het inzicht in de logische componenten en de relaties daartussen grotendeels verloren. Daarnaast wordt door de consolidatie van IT-functionaliteit afgedwongen dat IT-medewerkers over veel specialistische kennis beschikken, maar ook het totaal kunnen overzien. Software defined biedt echter ook kansen om het beheer te vereenvoudigen en de beheerafdeling anders in te richten. Bijvoorbeeld door tooling in te zetten waarmee inzicht in die logische IT-architectuur wordt gegeven of door technische beheertaken uit te besteden en te focussen op functioneel beheer.”

——————–

Over SPS
SPS uit Reeuwijk is leverancier en ontwikkelaar van de Gensys™ Business Service Management (BSM) oplossing en aanbieder van de op Gensys gebaseerde RES-Q beheerdiensten en Datacenter services. SPS richt zich met name op de Managed Service Providers en de IT-afdelingen van middelgrote tot grote organisaties die hun IT beter willen afstemmen op de business en als Interne Service Provider meetbare diensten moeten gaan leveren. Als innovatieve IT-organisatie met beheerexpertise vanaf 1994 bij meer dan 450 gerenommeerde klanten is SPS één van de belangrijkste spelers in de Business Service Management markt. Door tooling, processen en organisatie volledig op elkaar af te stemmen levert SPS een totale beheeroplossing inclusief blauwdruk voor beheerorganisaties en processen: “Manage IT the Gensys Way”. Meer informatie over SPS en Gensys is te vinden op www.sps.nl en www.gensys.nl of volg SPS op Twitter via @spsholding

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht