Emerce TV: Flitsmeister wil Europese speler wordt, maar niet ten koste van concurrenten

Flitsmeister wil op termijn een Europese speler worden. Dit kan direct of via samenwerking met lokale initiatieven. Het Nederlandse bedrijf gelooft echter niet in een ‘winner takes it all’ model, zegt directeur Jorn de Vries van Flitsmeister bij Emerce TV.
‘In Nederland zijn er ook wat initiatieven geweest van partijen om ons uit de markt te drukken, dat is ook niet gelukt. Ik denk dat vooral de samenwerking kan helpen en dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Iedere partij is succesvol in zijn land om een bepaalde reden. Ik vind dat je vooral vanuit die optiek moet vertrekken.’
De markt voor mobiliteitsdata, variërend van verkeersstromen tot flitspaalmeldingen, is al drukbezet met spelers als Garmin, Google Waze en TomTom. Toch is er voldoende ruimte om te groeien, zegt De Vries. Mobiliteit is iets van alle tijden en brengt altijd uitdagingen met zich mee. Continu innoveren is essentieel voor een plek in deze markt.
Wat Flitsmeister onderscheidt van globale concurrenten zoals Google en Waze is hun lokale verankering, met name in de Benelux. Ze spreken de taal van de gebruiker (rekening houdend met regionale verschillen) en investeren in lokale content en use cases. Partnerships met overheden zijn hierbij belangrijk. Dit stelt Flitsmeister in staat om specifieke diensten aan te bieden, zoals de waarschuwing voor hulpdiensten (ambulance, brandweer, Rijkswaterstaat). Deze dienst biedt duidelijke meerwaarde voor de gebruiker en vindt primair in Nederland plaats. Concurrenten zouden dit technisch gezien kunnen, maar het heeft geen hoge prioriteit omdat het lokaal is, aldus De Vries,
Het grote voordeel van Flitsmeister vormt verder de input van zo’n drie miljoen actieve gebruikers. Door het koppelen van uiteenlopende geanonimiseerde databronnen is het mogelijk om op tal van manieren real-time verkeersinfo te verrijken en te delen. Via slimme stoplichten, de eigen app tot de Matrix-borden boven de snelweg. Op basis van incidentmeldingen (zoals een ongeval) kan Flitsmeister automobilisten verder proactief omleiden als de route beïnvloed dreigt te worden, zelfs voordat de reistijd al veranderd is.
Voldoende datapunten maken gedetailleerde filedetectie mogelijk. Technologie en AI kunnen meldingen slimmer, sneller en veiliger maken. Stilstaande voertuigen kunnen ook worden gedetecteerd als de bestuurder een Flitsmeister-gebruiker is.
Privacy is altijd een belangrijk thema bij het samenbrengen van consumenten en data. De Vries ziet privacy als een Unique Selling Proposition door er correct mee om te gaan. Privacyvriendelijke bedrijven hebben een streepje voor bij consumenten, vooral in landen als Duitsland, meer nog dan in de Benelux).
Flitsmeister heeft advertentieproposities, maar deze zijn aangepast om afleiding tijdens de rit te minimaliseren. Commerciële uitingen (zoals een billboard of een aanbieding voor eten) worden nu aan het einde van de rit getoond. Dit is een bewuste keuze uit veiligheidsoverwegingen, om consistent te zijn met diensten zoals ambulancewaarschuwingen die de veiligheid bevorderen.
De grootste uitdaging bij het organiseren van alle data is schaalbaarheid op een kostenefficiënte manier. Het datacenter van Flitsmeister (gevestigd in Europa) moet pieken in gebruik aankunnen (van 10.000 gebruikers ’s nachts tot 180.000 in de spits). Ze werken hiervoor samen met AWS. De Vries: ‘AI kan helpen de efficiëntie te verhogen en door snellere detectie en interpretatie van data.’
De video Real-time mobiliteitsinfo in een complex datalandschap is na registratie gratis te bekijken. De collectie Customer data: trends, innovatie en toekomst wordt de komende maanden aangevuld.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond