-

De vijf logistieke trends van de toekomst

E-commerce groeit, maar de logistiek blijft achter. Waar innovaties zich in het verleden voornamelijk hebben gericht op de uitbreiding van de thuisaflevering, staat de markt te springen om nieuwe alternatieve afleveropties. Welke vijf trends kunnen we verwachten?

Elk jaar worden er meer pakketjes verzonden. In 2015 zijn de consumentenbestedingen binnen de online sector met ruim zestien procent gegroeid. De toenemende online bestedingen, de specifieke afleverwensen van de consument en de toenemende logistieke dienstverleners zorgen voor meer pakketjes en meer drukte in de binnensteden. Daarbij wordt maar liefst 80 procent van de pakketjes thuis of op het werk afgeleverd. De huidige manier van afleveren gaat in de toekomst zeker veranderen. De volgende vijf trends kunnen we verwachten.

1. Grote hoeveelheid logistieke stromen vanuit het buitenland

Cross-border aankopen nemen toe. Dat zorgt ervoor dat steeds meer logistieke stromen vanuit het buitenland naar Nederland komen. Amazon speelt hier als buitenlandse partij bijvoorbeeld al goed op in door 750 afhaalpunten in Nederland in te richten.

2. De consument aan het roer

Waar de consument nu nog vaak een aantal afleveropties in de check-out van de webwinkel krijgt voorgeschoteld, zal het steeds meer de consument zelf zijn die de specifieke aflevertijd en -locatie bepaalt. Voorbeeld is een partij als Redjepakketje. Zij laten de consument precies aangeven waar en wanneer een pakketje moet worden bezorgd, waardoor de bezorger niet voor een dichte deur komt te staan. We zien dat veel webwinkels de consument ook steeds specifiekere afleveropties bieden met snellere levering en kortere tijdsvensters. Uiteindelijk zal de consument het idee moeten hebben dat ze exact kunnen bepalen waar en wanneer een pakketje geleverd wordt.

3. Nieuwe toetreders geven invulling aan de last mile

De afgelopen jaren werd de aflevermarkt bepaald door een aantal grote partijen. Dit lijkt nu open te breken. Kleinere partijen – die zich vaak richten op een specifieke, duurzame logistiek – trekken stukjes van de lastmile naar zich toe. Een mooi voorbeeld vind ik een bezorgdienst als Bubble post, die in verschillende steden in Nederland pakketjes aflevert met elektrisch vervoer of met de fiets. Dit geeft webwinkels de mogelijkheid om de consument nog preciezer te bedienen, zich te onderscheiden van concurrenten en het logistieke proces op een duurzame manier vorm te geven.

4. Duurzame logistiek staat hoog op de prioriteitenlijst

Duurzame logistiek wordt op verschillende manieren gepusht. De groeiende e-commerce samen met de toenemende afleverwensen van de consument is niet te rijmen met de huidige niet-duurzame inrichting van de logistiek. Dit moet duurzamer, wil het systeem blijven werken. Zo zullen er meer afleveropties moeten worden aangeboden, waardoor de drukte in binnensteden afneemt. Daarnaast zou duurzaam vervoer de norm moeten zijn, bijvoorbeeld via elektrische auto’s en fietsen. En natuurlijk moet duurzaamheid bij de consument hoger op de prioriteitenlijst komen te staan.

Vanuit de overheid zien we de druk voor duurzame logistiek  steeds groter worden. Europa heeft als doel gesteld om in 2030 de CO2 uitstoot met 40 procent te reduceren ten opzichte van 1990. Deze reductie zal ergens vandaan moeten komen.

En ook vanuit de consument groeit de behoefte naar duurzaamheid. De consument lijkt zich misschien weinig te interesseren voor dit onderwerp, maar uit onderzoek blijkt dat 42 procent van de Nederlanders aangeeft duurzaamheid belangrijk te vinden bij de aanschaf van goederen en diensten (GfK, 2015). Dit is een substantiële stijging ten opzichte van eerdere jaren.

5. Retourlogistiek neemt toe

De circulaire economie is de economie van de toekomst. Hierbij zullen grondstoffen in de keten blijven bestaan en hun waarde zoveel mogelijk behouden. Als gevolg zullen er steeds meer ‘oude’ producten van de consument bij de producent of verwerker terechtkomen. Op dit moment is de inname van oude elektrische en elektronische apparaten wettelijk geregeld. Hierbij zijn webwinkels verplicht om de consument te informeren over de mogelijkheid om het ‘oude’ elektrische of elektronische apparaat tijdens de levering weer in te nemen. Waar dit nu alleen nog maar wordt toegepast bij elektrische en elektronische apparaten, zal dit in de toekomst ook gebruikelijk worden voor andere productgroepen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul

Het verbaast me dat IoT en connected devices niet aan bod komen. Een slimme pakketbus, die altijd thuis is voor bezorging en en retouren, geeft ook etailers en pakketdiensten meer flexibiliteit en efficiency. Daarmee draagt het ook bij aan verduurzaming.

Wiebe Konter

Als we het over logistiek hebben, gaat het bijna altijd over de last mile of in ieder geval over de stap tussen de webshop en de consument. Hoe je je webshop moet beleveren wordt daarbij vaak over het hoofd gezien, terwijl webshops juist hier een grote optimalisatieslag kunnen maken.

reynoud

Leuk voor iedereen die dit onderwerp interessant vind.
Congres: Week van de stadslogistiek.
13-04-16 in de openbare bibliotheek Amsterdam
Alle boven genoemde mogelijkheden en trends komen daar aan bod.

http://www.dinalogamsterdam.nl/nl/calendar/dinalog_amsterdam/week_van_de_logistiek_____stadslogistiek/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond