-

Disruptie in de bedrijfskolom: de ConsuTailer

De ConsuTailer is een ondernemende consument, die zijn of haar producten – semi-beroepsmatig – verkoopt via diverse kanalen. ConsuTailers hebben alle vrijheid om hun producten vrijwel overal aan te bieden. De kanaalkeuze is nagenoeg ongehinderd en onbeperkt; van het lokale nieuwsblad tot en met het internationale internet. Deze flexibiliteit en handelingsvrijheid maakt de ConsuTailer tot een geduchte concurrent van de traditionele retail. Zij zijn immers vaak gebonden aan het eigen netwerk.

Logistiek versus ConsuTailer
Waar de logistiek al jaren over droomt, is dat voor de Consutailer al heel gewoon: het transparant delen van informatie en innoveren. Ondanks verwoede pogingen blijven dit voor de logistieke sector een lastige discussie. De vrees is dat als de concurrent iets te weten komt over ‘zijn proces’, dit voor hem nadelig zal uitpakken. En dus houdt de sector zich krampachtig vast aan geheimhouding.

De ConsuTailer groeit dagelijks in omvang. Op een verkoopkanaal als Marktplaats worden gemiddeld 300.000 advertenties per dag geplaatst. Neem daarbij de honderdduizenden tweedehands verkopers op bol.com en het is al snel duidelijk dat deze markt uiterst serieus is. Een markt met een substantiële omvang, die circa één derde van de totale online omzet bepaalt.

Kijken we naar de logistieke sector, dan lijkt de strijd tussen de logistieke sector en ConsuTailer al beslist. De eerste heeft te maken met veranderingen in de supply chain; de e-logistiek bevindt zich daar ‘bungelend’ tussen. Ook is het nagenoeg onmogelijk om zich met hetzelfde gemak als de ConsuTailer aan te passen aan nieuwe technieken. De ConsuTailer kan mobiele telefoons, laptops, tablets en apps massaal gebruiken, tegen een minimale investering. De prijsonderhandelings- en leveringsmogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd en (zeker) voor de jongere ConsuTailer bestaan sluitingstijden nauwelijks. De benodigde investeringen om eenzelfde servicelevel in de logistieke sector te realiseren, zijn vele malen hoger.

De ConsuTailer is actief in de hele keten. Uit onderzoek blijkt dat zeven van de tien shoppers gebruikte boeken heeft gekocht. DVD en CD’s zijn ook populair. De meest populaire plaats om artikelen te verkopen is eBay, gevolgd door Amazon. De ConsuTailer denkt bij iedere aankoop vooruit. Hij denkt na over wat een product na gebruik (nog) waard is. Zo worden doosjes en hoesjes zorgvuldig bewaard. Dit komt het beste tot uiting bij smartphones. Deze worden gekoesterd, om ze ‘als nieuw’ te verkopen, zodra er een volgend model uitkomt. Feitelijk is de bedrijfskolom al gewijzigd, zonder dat de logistieke sector zich hiervan bewust is (geworden).

ConsuTailer en bedrijfskolom
Wanneer een (e-)Consument een product of dienst aanbiedt, verandert zijn positie in die van ConsuTailer. Op het moment dat hij een product of dienst afneemt, verandert zijn positie in die van (e-)Consument. Dit maakt de keten, in verticale zin, dynamisch. Afhankelijk van het product, neemt de ConsuTailer de positie in van producent of retailer.

Bedrijfskolom Consutailer

De e-Consumentenmarkt, het lichtgroene vlak, is circa 1115 miljard (2013) groot. Hierbij wordt de handel in gebruikte goederen van circa 10 miljard (2010) opgeteld. Het potentieel marktaandeel van de ConsuTailer is naar schatting 45 procent. Dat percentage is gebaseerd op de groeiende trend van hergebruik, waarbij grondstoffen of producten circuleren binnen de keten. De positie en de omvang van de markt maakt de ConsuTailer tot een geduchte anonieme speler. Zo is Marktplaats de grootste concurrent van Bugaboo. Marketeers van internetplaza spelen hier op in, door naast het eigen assortiment een sectie met gebruikte artikelen in te richten. Op deze wijze wordt de informatie van de ConsuTailer handig vermarkt. Prijs- en servicedifferentiatie worden direct inzichtelijk gemaakt. Er geldt hierbij slechts één beperking voor de ConsuTailer, namelijk de algemene voorwaarden. Mochten deze hem niet bevallen, dan belet niets de ConsuTailer om verder te (s)hoppen.

telefoon_consutailer_onder

 

Conclusie
Met de toetreding van de ConsuTailer is de bedrijfskolom gewijzigd, zonder dat de logistieke sector zich hiervan bewust is (geworden). Deze niet traditionele concurrent, is door velen in de sector niet als zodanig (h)erkend of benoemd. Het transparant delen van informatie en innoveren is voor de ConsuTailer heel gewoon. Marketeers van internetplaza vermarkten de ConsuTailer door naast het eigen assortiment een sectie met gebruikte artikelen in te richten. De ConsuTailer lijkt slechts te worden beperkt in zijn vrijheid door algemene voorwaarden, die echter geen beletsel hoeven te zijn. Het is aan de logistieke sector om weer in de lead te komen.

*) Co-auteur: Lida Kaaij

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond