-

5 valkuilen bij replatforming van een e-commerceplatform 

In 1995 werd het menens met e-commerce: Amazon verzond de eerste boeken vanuit een garage in Washington en groeide razendsnel. Die groei wordt twintig jaar later nog steeds aangewakkerd door innovatie. Dat gaat met zo’n vaart dat legacy e-commerceplatformen het eigenlijk niet meer kunnen bijbenen. Een merk wil de toekomst tegemoet, maar de kans bestaat dat het huidige platform de strategische ambities niet kan ondersteunen. Als dat zo is moet je een replatforming overwegen. 

Replatforming projecten zijn complex, daar valt niet om heen te draaien. Elke e-commerce professional heeft wel eens een horror story gehoord over hoe vreselijk een replatforming project is misgelopen. We zullen zo dadelijk kijken naar de redenen waarom dat gebeurt. 

Vertragingen brengen de meeste schade aan: zowel vertraging bij het besluit om in een nieuw platform te investeren, als vertraging bij het succesvol afronden van die replatforming. Er is geen tijd te verliezen. De digitale revolutie heeft ons geleerd dat zelfs de meest gerenommeerde merken in een handomdraai uit de gratie kunnen vallen. Tijdverspilling betekent dat de concurrentie hun voorsprong vergroot. De time-to-market van je producten komt in het gedrang en het moreel verslechtert. 

Dit zijn de vijf belangrijkste redenen waarom replatforming-projecten vaak mislukken.

1. Een duidelijke strategie ontbreekt 

Doorgaans geven marketing en/of e-commerce managers het startsein voor een replatforming omdat het huidige platform technisch tekortschiet. Dat zie je ook terug in de RFP. Het is een boodschappenlijstje met technische requirements duidelijk en beknopt, dat wel, want marketing weet heel goed waar het hapert. Maar hoe zit het met de rest van het bedrijf? Een platform gaat over veel meer dan technologie: het moet eigenlijk belichamen wie je bent als e-commerce onderneming. 

Je moet beseffen dat replatforming altijd gepaard gaat met een stuk change management. Hoe je werkt, hoe je je als onderneming organiseert alles is onderhevig aan verandering. Laat je daar niet door ontmoedigen. Integendeel. Als je een algemene strategie opstelt en als onderneming duidelijke doelen nastreeft, verloopt je replatforming project juist veel soepeler. Iedereen begrijpt wat er op het spel staat en iedereen kan bijdragen aan het slagen van je project. 

Dus het is zaak de bredere voordelen en doelstellingen van replatforming in kaart te brengen en deze centraal te stellen in je business case. Op die manier kan iedereen inschatten waarom de replatforming zo broodnodig is, zonder dat de technische aspecten (hoe belangrijk ook) domineren.

2. Onduidelijke rolverdeling en verantwoordelijkheden 

Funest. Iedereen moet weten wat er van hen verwacht wordt. Je moet je stakeholders van meet af aan betrekken bij het proces (en niet een week voordat de RFP wordt opgesteld). Een eerste vereiste is dat je een duidelijk beeld hebt van de verschillende prioriteiten van teams en afdelingen. 

Dat moet niet te ver gaan. Je luistert naar je e-commerce team, maar uiteindelijk moeten er knopen doorgehakt worden. Daar heb je een je projectmanager voor nodig. Die is verantwoordelijk voor een goed end-to-end verloop van het project 

en is bevoegd om beslissingen te nemen zonder iedereen elke keer weer te moeten raadplegen (nog een reden waarom het zo belangrijk is om een duidelijke strategie te hebben). 

Daarnaast benoem je een business owner die uiteindelijk met de software gaat werken. Voor die rol heb je een sterke communicator nodig klantgericht en technisch onderlegd (of op z’n minst heel nieuwsgierig). De rol vereist bovendien de juiste bedrijfs- en je zou haast zeggen politieke ervaring om goede contacten te onderhouden met iedereen in de onderneming, misschien vooral met senior management. Deze business owners zijn sleutelfiguren in de bedrijfsbrede transformatie die een nieuw platform met zich meebrengt.

3. Bestaande werkprocessen 1-op-1 overnemen 

Het lijkt vanzelfsprekend om naar een e-commerce platform te zoeken dat precies aansluit bij je interne processen, maar het kan veel creatiever. Kijk eerst naar je werkprocessen. Waarschijnlijk voer je die processen al behoorlijk lang op dezelfde manier uit; iedereen is er (teveel) aan gewend. 

Grijp de de kans aan om te herzien hoe je bedrijf functioneert en om verbeteringen aan te brengen. Zo kies je een e-commerce platform dat aansluit op een efficiëntere werkwijze en hoef je niet aan je processen te sleutelen als de replatforming een voldongen feit is. 

Het gaat hierom: replatforming heeft altijd impact hebben op je interne organisatie. Dat kan en wil je ook niet voorkomen. Wel moet je het in goede banen leiden. Werknemers moeten de veranderingen begrijpen en aanvaarden. En jij moet begrijpen dat zoiets best moeilijk kan zijn en ook tijd gaat kosten.

4. Voor de “big bang” gaan 

Die fout zie je vaak. Het is natuurlijk verleidelijk om te proberen een hele reeks problemen op te lossen “terwijl je toch bezig bent”. Begin daar niet aan. Een nieuw site design én een nieuw e-commerce platform én een optimization project voor mobiele apparaten (het kan niet op) dat pakt op een gegeven moment verkeerd uit. 

Begin met een MVP. Je kan alle screenshots en technische details hebben die je wilt, maar niets evenaart de ervaring van het omgaan met de software zelf. Een MVP versie van een e-commerce platform geeft je de kernfuncties en dat stelt je in staat om vlijmscherp te focussen op de add-ons die je werkelijk nodig hebt. Vaak blijken deze behoorlijk af te wijken van wat je je had voorgesteld.

5. Prijs leidend laten zijn in e-commerceplatformkeuze

Overstappen van het ene naar het andere platform is een belangrijke investering Dat staat buiten kijf. Maar dat mag niet betekenen dat de prijs van het project leidend is in de keuze die je maakt één en ander moet in verhouding staan met je ambities. Kijk in je business case naar de omzetgroei die je redelijkerwijs van een replatforming verwacht en leg ook uit in hoeverre die groei afhangt van de investeringshoogte. 

Snijd jezelf niet in de vingers. De software waarin je je geld steekt wordt niet zonder reden een platform genoemd: alles wat je doet en uiteindelijk alles wat je bent, rust op de schouders van dit nieuwe platform. 

Bonus tip: SEO migratie 

Veel bedrijven laten dit achterwege of zien het belang er niet van in. Begrijpelijk is dat wel. Een SEO migratie kost weer geld en bovendien moet je er snel aan beginnen niet als je al midden in je replatforming zit. 

Toch is het een valse besparing en een valkuil van jewelste. Want als je je SEO verwaarloost, dalen je bezoekersaantallen en dat is wel het laatste wat je wil. Minder bezoekers betekent minder omzet, hoe je het ook wendt of keert. Als je de schade daarvan wilt beperken geef je ook geld uit, dus is het veel beter vooraf te investeren in een SEO migratie. 

Deel dit bericht

1 Reactie

AskMathijs - AskMathijs

Mochten er lezers zijn die ook iets met podcast hebben. Ik nam een onafhankelijke editie van mijn podcast op met Marcel Vermeulen over replatforming: https://www.askmathijs.com/podcast/replatforming-een-strategische-beslissing/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond