-

Adobe en Microsoft werken samen om marketeer te helpen met AI

Adobe en Microsoft zijn een nauwe samenwerking aangegaan om tot betere marketing automation te komen, ondersteund door kunstmatige intelligentie. Daarmee hopen de bedrijven een antwoord te hebben op Salesforce. Wat betekent de integratie van de twee voor de marketeer?

Afgelopen najaar werd al bekend dat Adobe gaat werken met Microsofts cloudproduct Azure voor de overkoepelende Experience Cloud. Adobe is de voorkeurspartner om marketingservices te koppelen aan het CRM-product Dynamics 365. De eerste vruchten van deze aangekondigde samenwerking zijn nu door gebruikers te plukken. Op het jaarlijkse event liet het bedrijf zien dat marketingtools als Adobe Campaign – voor het managen van campagnes op web, mobiel en e-mail – zijn geïntegreerd met Dynamics 365.

Antwoord op Salesforce

Voor marketeers betekent dit ook dat die Adobes kunstmatige intelligentie (Sensei) kunnen koppelen aan de data die al zijn opgeslagen. Adobe plukt als het ware de gegevens uit de CRM-oplossing of maakt gebruik van Microsoft Power BI – de dienst voor business intelligence. Daarmee moeten de campagnes uiteindelijk geautomatiseerder en slimmer van worden. Het is de bedoeling dat Sensei op den duur ook is te gebruiken in Microsofts software. Onbekend is nog wanneer die integratie is afgerond.

Concreet zou een bedrijf dat nu al met Adobe Analytics werkt de data kunnen combineren met de gegevens uit Microsofts ecosysteem om Sensei daarmee te voeden. Een algoritme kijkt vervolgens naar alle beschikbare informatie om tot de juiste attributie en advertentiebestedingen te komen. Vervolgens visualiseert Microsoft Power BI de toekomstscenario’s. De integratie van Adobe en Dynamics 365 zorgt er vooral voor dat bedrijven in staat zijn complete klantprofielen op te bouwen. De marketing- en salesafdeling zijn verzekerd van de juiste gegevens en zullen zo hun marketing automation beter inrichten.

De samenwerking is te zien als antwoord op het uitdijende Salesforce. Microsoft is een gevestigde naam op de CRM-markt, maar heeft op het vlak van marketing weinig te bieden. Adobe zou juist weer gebaat zijn bij deze component en Azure. Salesforce kondigde bovendien op zijn beurt al eerder Einstein aan – een assistent die voorspellende analyses afgeeft aan gebruikers van alle deeloplossingen van het bedrijf. IBM heeft natuurlijk met Watson zelf al een supercomputer in huis en vorige maand introduceerde Zoho ook nog een slimme tool. Het moge duidelijk zijn: kunstmatige intelligentie kan niet ontbreken in het beheer van campagnes en klantrelaties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond