-

Exact en apps: ‘De nieuwe vorm van marketing: verweven in het product’

Exact introduceert mobiele apps voor ondernemers. Met Exact Connect koppelt het andere bedrijven aan leads. Wat Mark Appel betreft, sinds een kleine vijf jaar de Global Marketing Director van de clouddivisie, is dit de nieuwe vorm van marketing: “Marketing wordt verweven in het product.”

Op dit moment sluit Exact wekelijks zo’n 1500 nieuwe bedrijven aan op de cloud based bedrijfssoftware. Daarmee wist het bedrijf in vier jaar tijd te groeien van 50 duizend naar 300 duizend gebruikers. Het geheim? Onder meer de goed geoliede marketingmachine die uitblinkt in ‘demand generation’ – het aanwakkeren van de vraag en verkoop. Potentiële klanten worden met de juiste content op het juiste moment naar een volgende fase in de verkooptrechter begeleid.

‘Je kunt veel meer bieden dan traditionele content’

De introductie van mobiele apps voor ondernemers ziet Appel als een volgende stap voor deze marketingmachine. Met Exact Connect, nu nog in gesloten bèta-uitvoering voor accountants, worden bedrijven gelinkt aan leads, potentiële klanten dus. Appel benadrukt dat het geen middel is om de eigen sales pijplijn te vullen. “De appgebruikers betalen er een leadfee voor. Het gaat ons er echt om tot een kwalitatieve match te komen. We vragen de potentiële leads naar meer dan alleen de omzetgrootte. We zoeken echt naar de persoonlijke klik tussen twee partijen.”

Een eigen onderzoek naar hoe Exact relevanter kon worden leidde tot een duidelijke uitkomst: de grootste uitdaging voor ondernemers is het vinden van nieuwe leads en klanten. Laat Exact daar nu net voor zichzelf veel ervaring in hebben opgedaan. Je kunt als bedrijf dus veel meer bieden dan alleen traditionele content, zegt Appel. Door echte interacties te hebben die verder gaan dan alleen een vluchtige e-mail word je in zijn ogen eerder interessant in het leven van de b2b-doelgroep.

En hoe helpt het Exact dan precies bij de eigen marketing? “Een logische vervolgstap is dat de bedrijven een offerte maken en later een factuur moeten sturen. Hiervoor introduceren we later dit jaar de app Exact LEA. Vanuit daar ontstaan er haakjes met onze huidige bedrijfssoftware: we kunnen de app bijvoorbeeld integreren met onze boekhoudsoftware waarmee boekhoud- en accountantskantoren werken.”

Dit is wat Appel betreft de volgende stap in marketing. De marketing zit als het ware verweven in het product. Alle producten worden als een onderdeel beschouwd van een online platform dat de werkzaamheden van bedrijven digitaliseert.  “Nu heb je nog een product en vervolgens gaat de marketeer dat vermarkten. Die twee werelden versmelten met elkaar. Met de app voorzien we al in een behoefte: het lost een microprobleempje op. Daardoor zijn we dus al in een eerder stadium van waarde, zoiets gaat natuurlijk veel verder dan de impact van een whitepaper. De eigen rol kun je dan op een later moment uitbreiden.”

‘Marketing automation begint bij de definities’

De marketingmachine die Appel de afgelopen jaren bouwde blijft onveranderd belangrijk. “Zo’n 70 tot 80 procent van de 1500 bedrijven die we wekelijks aansluiten zijn leads geweest die onze marketingmachine heeft gegenereerd. Die worden vervolgens door sales succesvol opgevolgd. Met zo’n groei kun je die machine dus best succesvol noemen.”

Het grote verschil met vijf jaar geleden is dat er volgens Appel nu naar gestreefd wordt inzichtelijk te maken wat iedere marketingeuro heeft opgeleverd. “Voor we hiermee startten deden we aan communicatie, niet zozeer aan marketing. Exact draaide campagnes en wist de doelgroep te bereiken. Maar het was lastig te achterhalen wie we precies bereikten en hoeveel leads en klanten dit opleverde. Er vond eigenlijk geen echte monitoring plaats. Dat is een groot verschil met nu. Klaar zijn we natuurlijk nog niet, maar we hebben aardig zicht op de effectiviteit.”

In de basis begint het succes van marketing automation bij de definities, heeft Appel ervaren. “Want als marketing verantwoordelijk is voor een met leads gevulde pijplijn, wat verwacht sales dan concreet? Over welke typen leads hebben we het dan eigenlijk?” Wekelijks vindt er daarom een meeting plaats tussen sales en marketing en blikken beide partijen vooruit. “Wat wordt in de zes weken daarna aan omzet verwacht, hoeveel leads zijn daarvoor nodig, welke soorten leads en wat vraagt dat dan concreet van marketing? Je spreekt naar elkaar je verwachtingen uit. Dat klinkt heel basaal natuurlijk, maar die afspraken waren er eerst niet.”

Gezamenlijk is men tot zeven leadtypes gekomen. Leads die een proefabonnement afsluiten, deelnemen aan een webinar of inschrijven voor een online demo, bijvoorbeeld. “Het is allemaal geen rocket science, maar je moet wel voor consistentie zorgen. Het is een spel van marketing en sales samen.” Dat spel wordt gespeeld aan de hand van een uitgetekende buying journey. “Hoe ziet die reis van het begin naar het einde van de funnel er idealiter uit en hoe bewegen de doelgroepen zich? Het voordeel is dat we ons richten op bedrijven tot vijftig medewerkers. De DMU (Decision Making Unit, red.) is daardoor bijna altijd de bedrijfseigenaar zelf. Alle content die we hebben kunnen we op die ene persona afstemmen.”

Techgedreven marketing

Als marketingafdeling probeer je ervoor te zorgen dat leads iets over zichzelf vertellen. Wat het probleem is waarvoor ze een oplossing zoeken bijvoorbeeld. “Dat gebeurt alleen als je iets van waarde biedt. “Die waarde zit net als bij andere bedrijven vooral in content” merkt Appel. “Whitepapers, ebooks, video’s en animaties. We vragen ons telkens af voor wie het is, in welke fase van de journey diegene zich bevindt en via welk kanaal we de inhoud delen. Het beeldmateriaal of de tekst moet dan net even anders zijn om een reactie te krijgen.”

De ‘flow’ erachter, met wie en wat er wordt gedeeld, is volledig geautomatiseerd. Dat moest ook wel met duizenden contactmomenten per week. “Met zulke volumes is handwerk echt ondoenlijk.” De marketingmachine draait op Eloqua uit de Oracle Marketing Cloud. Althans: “Voor het stukje automation”. Daarmee wordt e-mail en een gedeelte van de website gedekt. “Je meet en verzamelt informatie: dat wordt dan vaak al gezien als marketing automation. Maar in mijn ogen is het veel meer dan dat. Zo’n tool dekt slechts een deel van de buyer journey. Daarom worden nu DoubleClick en Analytics Premium van Google geïmplementeerd. Want marketing automation gaat ook over het opbouwen en meten van je ingekochte bereik.”

Appel stuurt aan op een steeds slimmere en techgedreven marketing. Zo werd met de tijd duidelijk dat bepaalde typen leads erg bruikbaar waren voor sales. Iemand die online een chatgesprek heeft gevoerd met een salesmedewerker converteert veel sneller dan iemand die een proefabonnement heeft aangevraagd, vertelt hij. “Met onze inhoud sturen we daar dan op aan.” De stap om met apps al eerder contact te leggen met de doelgroep verfijnt dat alleen maar. “Een whitepaper is van zichzelf nogal een statisch iets. De content kunnen we straks nog slimmer uitserveren. Als een bepaalde handeling in onze software erop duidt dat iemand een webwinkel wil openen dan kunnen we de content daarop aanpassen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond