-

Adverteren op TikTok: Welke mogelijkheden zijn er?

Het is recent bekend gemaakt dat het nu mogelijk is om campagnes te starten op TikTok. Maar moet je hier als bedrijf eigenlijk wel iets mee? En zo ja, hoe zet je dit effectief in en wat moet je hierin in overweging nemen? Op deze vragen geef ik in dit artikel antwoord.

TikTok razendsnel populair

Om te weten welke campagnes werken op TikTok is het belangrijk om eerst het platform te begrijpen. Wat TikTok dan ook zo populair maakt is een mix van mobile first video’s met de mogelijkheden om zelf muziek toe te voegen, filmpjes te editen en effecten toe te voegen, hashtag challenges uit te voeren en creator content te bekijken. Een ‘global video community’, zo noemt TikTok zichzelf.

TikTok is een onderdeel van ByteDance, de app is wereldwijd meer dan twee miljard keer gedownload in de App Store en Google Play, volgens Sensor Tower Store Intelligence. 

TikTok’s grootste groei is te zien tijdens de wereldwijde Coronacrisis, waarbij consumenten meer dan ooit naar hun mobiele telefoons werden getrokken met de behoeften om te winkelen, werken, entertainen en contact te houden met anderen.

Welke doelgroep is actief op TikTok?

Op TikTok is voornamelijk een jonge doelgroep actief, de Generatie Z. Het is dus een perfect platform voor merken om vooral de jonge doelgroep te bereiken. 

TikTok zelf heeft recentelijk enkele inzichten over de Nederlandse markt en doelgroep gedeeld. Hierin geeft TikTok aan dat er op het moment 3,5 miljoen maandelijks actieve gebruikers zijn in Nederland. In februari 2020 waren dat er nog 2,4 miljoen. Gemiddeld zijn mensen 59 minuten per dag actief op het platform, waarvan 65% vrouw en 35% man.

Welke content werkt op TikTok?

Content welke niet te commercieel is werkt. Authenticiteit en persoonlijkheid staan centraal. Content welke user generated is of gemaakt door een creator (de influencers van TikTok) zal bijdragen aan een succesvolle strategie. Ook is het interessant om de discovery page van TikTok in de gaten te houden voor de trending hashtags en challenges waar je als merk op in kunt spelen.

Creators zijn de nieuwe influencers

Creators zijn de influencers op TikTok. Iedereen kan op TikTok een creator worden door het maken van video’s op een unieke manier. Een creator op TikTok kan gedefinieerd worden als iemand die frequent video’s plaatst. Het is ook mogelijk om met deze creators samen te werken en een campagne voor je bedrijf te starten met content gemaakt door een creator. Het voordeel van de inzet van influencer campagnes is dat je merk op een unieke manier centraal komt te staan in de content zonder te commercieel te zijn. Daarnaast komt je product of merk ook in een veilige omgeving centraal te staan.  

Adverteren op TikTok

Naast influencer campagnes is het nu ook mogelijk om in Nederland advertenties op TikTok in te zetten. 

Er zijn drie advertentietypen (oftewel ad products) waaronder Top View, Brand Takeover en een In-Feed video. Later wordt dit uitgebreid met Hashtag Challenges en Branded Effects. 

TikTok Ad Products – Beschikbaar

De ad products die nu beschikbaar zijn op TikTok, zijn:

  • Brand Takeover (oftewel TopView Lite genaamd)
  • TopView
  • In-Feed Video. 

Bij deze advertenties gaat het om de inzet van video en in het geval van een Brand Takeover kan dit ook een statische afbeelding zijn. Het advies is om deze video’s zo kort mogelijk te houden (van 3-15 sec.) met aansprekende, authentieke verticale (9:16) content. Een voorbeeld van deze advertentievormen worden in onderstaande afbeelding weergegeven.

Een overzicht van de advertentie formaten en bijbehorende specificaties vind je hier.

TikTok Ad Products – Verwacht 

Binnenkort zijn de meer op content gerichte advertentietypen als de Hashtag Challenge en de Branded Effects ook beschikbaar op TikTok. 

Hoe passen deze advertentietypen in de marketing funnel?

De campagnes op TikTok hebben een goede aansluiting in de gehele funnel. In onderstaande tabel vind je een overzicht met de mogelijkheden.

Belangrijke informatie om in overweging te nemen
  • Iedereen kan de app downloaden maar je hoeft geen account aan te maken of in te loggen om de content op de app te kunnen zien.
  • Gebruikers op TikTok met een account kunnen alle advertising te zien krijgen (voor de huidige genoemde advertentietypen in dit artikel).
  • Op het moment is het nog niet mogelijk om te targeten op specifieke doelgroepen in Nederland op TikTok. Dit betekent dat we geen doelgroep van mensen onder de 18 jaar kunnen uitsluiten. 
  • De campagnes worden ingezet via TikTok zelf. Vanuit IPG Mediabrands hebben wij een direct contactpersoon bij TikTok. e selfservice omgeving inclusief targeting en brand safety opties in Nederland worden pas later dit jaar gelanceerd.
  • De Autoriteit Persoonsgegevens start een onderzoek naar TikTok. Er wordt onderzoek gedaan of de privacy van gebruikers wel goed gewaarborgd is.
Wat bevelen we op dit moment aan voor merken?
  • Het is mogelijk om advertenties in te zetten op TikTok, maar dat maakt TikTok niet voor elk merk of bedrijf relevant. De belangrijkste vraag die je jezelf zou moeten stellen is: Ga ik daar mijn doelgroep vinden? En leent mijn merk en mijn boodschap zich voor dit platform?  Houd er bovendien rekening mee dat je geen specifieke doelgroepen kunt in- of uitsluiten en dat je boodschap wellicht aan een bredere doelgroep wordt blootgesteld dan je lief is. 
  • Influencer campagnes en de inzet van organische content lijkt daarom voor nu de veiligere optie. Hierdoor heb je meer controle op een ‘brand safe’ omgeving en target je niet direct op kinderen.
  • Later dit jaar in 2020 verwachten we dat TikTok de opties voor targeting, dus het specificeren van de doelgroep in een campagne mogelijk gaat maken. Wanneer dit mogelijk wordt gemaakt heb je meer controle op de uitleveren van specifieke doelgroepen. Mocht je er dan voor kiezen om te adverteren op TikTok, zorg dan dat je nu al een actief account hebt ingericht als je doelgroep op TikTok actief is.

Over de auteur: Sanne Bongers is product manager social bij Reprise Digital.

Deel dit bericht

1 Reactie

Max

Ik lees dat het vanaf nu ook mogelijk is om zelfstandig te adverteren op tiktok in Nederland. Als ik echter naar tiktok ads manager ga en een regio moet selecteren zie ik Nederland er nog niet tussenstaan. Iemand meer informatie over hoe het toch mogelijk is om in Nederland te adverteren zonder een derde partij in te schakelen? Alvast bedankt

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond