-

AI en techniek in de schijnwerpers tijdens de achtste editie van de Dutch Media Week

Tijdens de Dutch Media Week in – uiteraard – Hilversum ontmoeten professionals, makers en gebruikers elkaar begin oktober om te praten over media in al hun vormen en ontwikkelingen: AI, ChatGPT, gaming, VR, e-sports en meer.

Er zijn meer vormen van media dan ooit, en ze zijn daarnaast onvermijdelijker en slimmer dan ooit: dit zijn enkele ontwikkelingen die van 2 tot en met 8 oktober aangestipt worden tijdens Dutch Media Week. Met interessante sprekers, aandacht voor actuele thema’s en ontwikkelingen, en een programma gericht op business en mediaprofessionals belooft het wederom een interessant evenement te worden. Sprekers tijdens deze editie zijn onder meer Ezra Eeman (Directeur Strategie bij de NPO) en Funs Jacobs (Director of Innovation bij Media.Monks).

Waar anders strijkt een evenement gericht op media, innovatie en ons moderne informatie-ecosysteem neer dan in mediastad Hilversum? Van 2 tot en met 8 oktober wordt het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid omgetoverd tot het hart van dit grootste mediafestival van het land, waar zowel makers als gebruikers de impact van media op ons dagelijks leven ervaren. De deuren zijn geopend voor belangstellenden, mediaprofessionals, talent en natuurlijk vertegenwoordigers van aansprekende media uit binnen- en buitenland. Centraal staan de impact van media, innovatie in media, talentontwikkeling en het vieren van media. Het evenement trapt af met de Business & Innovation Days op maandag en dinsdag.

Business & Innovation

Media is business, big business zelfs. Toch merken de media als geen ander dat de accenten verschuiven. Traditionele businessmodellen staan onder druk en dwingen tot innovatie. De verschuiving van drukpers en televisie naar online en on-demand zien we wat dat betreft al in de achteruitkijkspiegel.

Minstens zo interessant zijn de ontwikkelingen die ons in de komende jaren te wachten staan. Van deepfakes tot kunstmatige intelligentie: ontwikkelingen die nu al zichtbare sporen nalaten in het medialandschap. Hoe bedreigen deze ontwikkelingen bestaande businessmodellen? En welke kansen bieden ze voor bestaande en nieuwe media-initiatieven? Op de maandag en dinsdag van de Dutch Media Week krijgen dergelijke vragen volop aandacht. Professionals en ondernemers uit de media-industrie krijgen tijdens het programma volop de kans om te leren van experts die dichtbij deze ontwikkelingen staan.

Zo neemt oud-schaatser en ondernemer Ben van der Burg je op maandagavond mee in de mogelijkheden van ChatGPT. Tijdens dit inspiratie- en netwerkevent gaat hij in op het zakelijke gebruik van deze tool en ook andere AI-tools. Verwacht inzichten in onderwerpen zoals de invloed van AI op contentcreatie, het belang van data-analyse in de mediawereld, en de opkomst van immersive media. Daarnaast delen verschillende succesvolle mediaondernemingen hun best practices en onthullen ze hoe zij omgaan met de uitdagingen en kansen van digitalisering.

Traditioneel wordt het thema Business & Innovation op dinsdagavond afgesloten met de uitreiking van de Dutch Media Week Award. Dit gebeurt tijdens een avondvullend dinerprogramma.

Games en talent

In vol VR-ornaat strijden tegen een monster in een virtuele wereld die amper van echt te onderscheiden is? Gameontwikkelaars zijn het er over eens dat dit de nabije toekomst is. Ook in Nederland wordt volop gewerkt aan de volgende generaties games. Als het op de media aankomt, staan games nog wel eens in de schaduw van bekendere vormen zoals internet, televisie en natuurlijk sociale media. Maar juist in games dienen zich talloze mogelijkheden aan, in het kielzog van techniek die steeds meer mogelijk maakt.

De Dutch Media Week 2023 beoogt de aandacht nadrukkelijk breder te trekken dan traditionele media en dat blijkt uit het programma. Op woensdag staan games centraal. In samenwerking met de Dutch Games Association volgt een programma waarin Nederlandse gameontwikkelaars een podium krijgen. Ook is natuurlijk aandacht voor de laatste trends op dat gebied, van VR en e-sports tot veranderende businessmodellen achter games.

Vanzelfsprekend zijn er daarbij volop mogelijkheden om deze nieuwe ontwikkelingen zelf te ervaren en in gesprek te gaan met de ontwikkelaars en ondernemers hierachter. Een daarvan is Dennis Kleyn, directeur van het gerenommeerde Nederlandse VFX-bureau Planet X dat verantwoordelijk is voor visuele effecten in tal van bekende (inter)nationale producties, zoals onder meer Bankier van het Verzet, Bon Bini Holland en Matterhorn.

Jong talent en Xperience Days

Speciale aandacht is er voor mediatalent. Niet alleen het aanstormend talent van radio, televisie en sociale media, maar juist jongeren, studenten en jonge mediaprofessionals met ambitie. Op donderdag en vrijdag biedt de Dutch Media Week ruim baan aan hen, met een programma vol match-making en mogelijkheden om achter de schermen te kijken. Een unieke kans voor jongeren die een carrière in de media overwegen, of dat nou een loopbaan als journaallezer is of een vernieuwend food-vlog-concept.

Waar het midweekse programma een uniek perspectief biedt op innovatie en de toekomst van media, focust het weekendprogramma meer op de huidige media. Dat is vooral op de zondag het teval, met een blik achter de schermen van tv-producties, geopende studiodeuren en workshops over onder meer het creëren van computeranimaties en het nieuws. Wederom is er nadrukkelijk aandacht voor games. De zaterdag staat in het teken van e-sports met een Rocket League-competitie als een van de hoogtepunten.

Open deuren

De Dutch Media Week 2023 is dé kans om een unieke kijk achter de schermen te krijgen bij de Nederlandse media. Figuurlijk, door lezingen en workshops van professionals, en letterlijk, want hier openen de studio’s hun deuren en zie je hoe de content op je scherm tot stand komt. De Xperience Days vormen op zaterdag 7 en zondag 8 oktober het sluitstuk van de Dutch Media Week.

Over de auteur: Herman Dummer is programmamanager van de Dutch Media Week.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond