-

Een alternatief voor Apple Pay: de Zwitsers geloven in samenwerking

Apple Pay schittert in Nederland nog altijd van afwezigheid. Toch laten financiële instellingen het hier na om ondertussen gezamenlijk een ‘killer-wallet’ te ontwikkelen. Een samen ontwikkelde mobiele portemonnee die Apple Pay overbodig maakt. In Zwitserland gooit men het over een heel andere boeg en trekken bedrijven samen op. Opvallend: internationale ambities zijn er niet. Een lokale dienst kan Apple namelijk best buiten de deur houden, zo wordt er verondersteld.

Is het al te laat om een alternatief op de markt te brengen? Apple, Google en Samsung rukken immers op en rammelen overal aan de deur. Welnee. De technologie mag er dan wel zijn, de consument loopt er nog nauwelijks warm voor. Of weet gewoon van het bestaan nog niet af. Zelfs in landen waar genoemde bedrijven al wel actief zijn met hun oplossingen gaat het traag.

Het moet gewoon nog aanslaan bij consumenten’, zei Gordon Smit hier onlangs over. De topman van de Amerikaanse bank JP Morgan Chase (mét eigen digitale portemonnee, Chase Pay) schat dat bij retailers nog niet 1 procent van de betalingen wordt gedaan via een van de diensen.

Kansen genoeg, ook voor een eigen portemonnee

Dat biedt nog ruime mogelijkheden voor andere bedrijven. Dat het in die de strijd tegen giganten wellicht het beste is samen te werken hebben ze in Zwitserland door. TWINT en Paymit – beiden van zichzelf al actief in mobiele betalingen – ontwikkelen in een samenwerkingsverband een eigen technologie voor een mobiele portemonnee. De lancering staat gepland voor begin volgend jaar. De twee bedrijven zouden serieus kans maken om de consument voor zich te winnen, denken Zwitserse media. Ze worden namelijk ondersteund door een grote groep van overheidsinstellingen en financiële bedrijven.

TWINT is een dochteronderneming van PostFinance, onderdeel van Swiss Post en één van de grootste financiële dienstverleners van het land. Paymit hoort weer bij SIX, een samenwerkingsverband van 130 banken dat de financiële infrastructuur in het land onder zijn hoede heeft. Eerder kwam al het nieuws naar buiten dat SIX samen met de belangrijkste retailers in het land werkt aan een mobiele betaaloplossing. Onder meer de grootste supermarkt Migros zou meedoen.

Het doel is om een serieus alternatief te ontwikkelen voor contant geld. Die focus zou het aantrekkelijk maken voor beide partijen, licht de CEO van SIX toe. Voor bedrijven kost het werken met contant geld namelijk veel tijd en energie – handmatige controles, opbergen in een kluis en storten bij de bank. Consumenten worden blij van het idee omdat zij alleen nog maar hun telefoon bij zich hoeven te dragen.

Digitale wereld niet per definitie internationaal

Opvallend is wel dat de bedrijven niet de ambitie hebben om er een internationale service van te maken. ‘Dat lijkt wellicht wat paradoxaal, we zijn namelijk geneigd te denken dat de digitale wereld per definitie ook internationaal is, maar mobiele applicaties werken het beste als ze sterke lokale wortels hebben’, zei de topman tegen een andere krant. Portemonnees die voor de internationale markt zijn bedoeld moeten ook voldoen aan de veiligheidseisen in ieder afzonderlijk land. En dat maakt de oplossing in zijn ogen duurder.

Met een sterke focus op de binnenlandse markt hoopt hij een antwoord te kunnen bieden op bijvoorbeeld Apple Pay. De dienst is sinds juli te gebruiken in Zwitserland. Het Zwitserse alternatief onderscheidt zich door ook ondersteuning te leveren op koppelingen met de back-office binnen bedrijven en loyaliteitsprogramma’s voor consumenten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond