-

‘Betalen op rekening wint, PayPal verliest terrein in Duitsland’

Duitse webwinkels omarmen weliswaar nieuwe betaalmethoden, de consument zelf geeft echter nauwelijks thuis. Die hebben nog altijd de voorkeur voor het betalen op rekening. PayPal is het kind van de rekening: het betaalbedrijf verliest weer wat marktaandeel.

Duitsers houden met name vast aan dat wat ze al kennen, concluderen onderzoekers van het EHI Retail Institute. In plaats van nieuwe gebruiksvriendelijke betaalmethoden te omarmen, bestellen Duitse consumenten liever op rekening. Afgelopen jaar is de populariteit weer iets toegenomen. Het groeide van 29 tot 30,5 procent. Nog iets opvallender, want geheel tegen de internationale standaard in, is dat PayPal als tweede keuze voorbij is gestreefd. Vorig jaar stelde EHI nog vast dat 19,6 procent van de online omzet werd betaald met deze betaaldienst. In de jongste analyse is dit gedaald naar 17,9 procent. Iets populairder is de (debit)betaalkaart: 20,2 procent.

Hoewel één tot twee procentpunt verschil geen aardverschuiving is, staan de cijfers wel degelijk ergens voor. Duitse retailers of bedrijven die vanuit het buitenland de markt betreden zullen rekening moeten houden met de Duitser als gewoontedier. Behalve de creditcard – stabiel en nog altijd goed voor twaalf procent aandeel – weet geen andere betaalmethode echt groot te worden.  Het Duitse alternatief voor PayPal, Paydirekt genaamd, slaagt daar evenmin in, merkt het webmagazine Etailment op.

Paydirekt nog niet omarmd

Paydirekt werd in 2015 nog als dé belangrijke PayPal-concurrent neergezet. Nagenoeg alle grote banken stapten in. Het gemak van de betaaloptie en het feit dat er een Android en iOS-app werd gelanceerd zorgden voor de nodige verwachtingen. Volgens het magazine hebben zich tot nu toe een miljoen internetgebruikers aangemeld, maar werken de webshops nog niet echt mee. Van de duizend grootste zijn er slechts 45 die de betaaldienst aanbieden. PayPal doet het wat dat betreft een stuk beter. Bijna 19 miljoen Duitsers betalen hiermee.

Dat ongeveer een derde van de webwinkelbedrijven aangeeft Paydirekt nog dit jaar te zullen omarmen mag dan hoopvol klinken, de cijfers laten ook zien dat de invloed van webwinkels maar gering is. Afgelopen jaar hebben die dan wel meer betaalmethoden geïntroduceerd – nu gemiddeld zeven – verandering is er dus nauwelijks gezien.

Voor de webwinkels daar en die de markt vanuit andere landen bedienen kleeft er natuurlijk wel één heel groot risico aan het betalen op rekening: je lokt er mogelijk de wanbetaler mee. Praktische alle grote bedrijven hebben dat risico afgedekt door zich te verzekeren. Kleinere bedrijven dragen dit meestal zelf, zegt EHI.

Waarom Duitsers niet vooraan in de rij staan als het om nieuwe betaalmethoden gaat, is niet helemaal duidelijk. Zorgen over de veiligheid spelen daar in ieder geval in mee, bleek eerder al uit onderzoek. Zowel de betaalbedrijven als retailers kunnen wellicht heel wat veranderen als ze daar met hun informatievoorziening beter op inspelen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ward Hagenaar - Connective Payments

Goede update vraagt echter wel om meer toelichting.

Onder kopen op rekening wordt in Duitsland voor een groot deel verstaan, open invoice, dit betreft Klarna, AfterPay toepassingen waarbij een betaalgarantie aan de retailer wordt verstrekt en het betaalmoment uit het aankoopproces wordt verplaatst naar een later moment. Deze aankoopwijze is al langere tijd groeiend in de Duitse markt en past ook goed bij gebruik van mobiele devices.

ELV of Lastschriftvervahren is zo groot omdat het door Amazon.de wordt toegepast. Dit is een incasso zonder betaalgarantie en alleen interessant als je het betaalrisico als retailer kunt inschatten. Het marktaandeel van Amazon exclusief de marktplaats activiteiten en cross border verkopen is 12%! Dit is groter dan het aandeel van de nummers 2-10 samen.

Het aandeel van PayPal is gezien deze twee nuanceringen nog steeds hoog. Dit wordt mede veroorzaakt door het hoge gebruik van mobiele devices en cross border aankopen.

Creditcards hebben een licht groeiend marktaandeel.

Een duidelijke conclusie kan zijn dat Duitsers niet graag direct betalen zoals in Nederland met iDEAL. De Duitse variant Giropay is zo goed als van de kaart verdwenen en de opvolger Paydirekt nog in de opbouwfase.

Jasper - Klarna

De reden dat PayPal in Duitsland groot is (geworden) is E-bay, destijds (t/m 2014) nog het moederbedrijf van PayPal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond