-

Klant wil bezorging liever overmorgen dan morgen

Vandaag besteld, morgen in huis. Het is de bekende mantra van tal van webshops, maar klanten willen hun bestelling helemaal niet per definitie morgen in huis. Uit onderzoek van PostNL, gebaseerd op cijfers van MijnPakket, blijkt dat consumenten liever zelf bepalen wanneer en waar hun online bestelling wordt bezorgd.

Uit het eigen logistieke proces weet PostNL dat de piek voor e-commerce bestellingen op maandag ligt, omdat veel online aankopen in het weekend worden gedaan en pas op maandag worden verwerkt. Slechts 14 procent van de consumenten vindt een zo snel mogelijke bezorging het belangrijkst, schrijft Daan Koek, Business Development Manager E-Commerce op zijn blog.

De rest? Die kiest juist voor een uitgestelde bezorging. Deze voorkeur pleit voor een gelijkmatiger verdeling van de werkdruk bij webshops door de week heen. 86 procent van de consumenten kiest niet voor bezorging op de eerst mogelijke dag, maar plant de bezorging zo’n drie dagen later in.

Andere feiten met betrekking tot de cijfers van MijnPakket: bezorging op vrijdag en zaterdag is absoluut favoriet. Verder blijkt dat 35 procent van de consumenten de bestelling liever ophaalt bij een van de ruim 2000 postkantoren in Nederland.

De belangrijkste conclusie voor PostNL is dat de consument steeds meer de controle wil hebben als het om de bezorging van online aankopen gaat. De ene keer is het afleveradres belangrijk en de andere keer juist de bezorgtijd.

PostNL speelt naar eigen zeggen al een tijdje in op die trend met de app MijnPakket. De online koper maakt eenmalig een account aan en is daarmee ‘volledig in controle’ over de aflevertijd en plaats van zijn bestelling, die hij ook nog gaandeweg van de bestelling kan aanpassen. De status van de bestelling is direct online te volgen, of mobiel met behulp van de app zelf. Het enige dat webshops hoeven te doen is: zich aanmelden, de software implementeren en PostNL de zogenoemde PostNL Checkout laten activeren.

Deel dit bericht

3 Reacties

Fred van Rijswijk

Is er ook een onderzoek gedaan als de optie direct bezorgen er in zit en is er alleen gekeken naar online pure webshops?

Egbert Van Keulen

Hoi Fred,

Goede vraag waar ik niet uit mijn hoofd het antwoord op weet. Ik vraag het na bij PostNL en zij of ik laten je hier het antwoord weten.

Dank.

Egbert

Jeroen Hellemans

Fred,

Hierbij de antwoorden op je vragen:
– Nee, het zijn niet alleen pure webshops
– De online shopper krijgt mbv MijnPakket een keuze aangeboden van de eerst volgende mogelijke bezorgdag tot en met 5 bezorgdagen later, incl. tijdsvenster wanneer de chauffeur langskomt op die verschillende dagen.

Dit filmpje maakt het waarschijnlijk duidelijker: http://www.youtube.com/watch?v=5e9iH2QdC94

Overigens suggereert de titel ‘Klant wil bezorging liever overmorgen dan morgen’ dat de kwaliteit van distributie minder van belang is. Het tegendeel is waar, met de behulp van MijnPakket maken we (webshop & PostNL) een afspraak met de online shopper over de dag en tijdsvenster van bezorging. Het nakomen van deze afspraak vraagt extra commitment van beide partijen.

Meer info kan je vinden op: https://checkout.postnl.nl/Home/Webshop

Succes!

Jeroen Hellemans
E-Business Manager (o.a. verantwoordelijk voor MijnPakket en PostNL Checkout)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond