-

Biometrische authenticatie: een veiliger tijdperk voor e-commerce

De kans dat je deze tekst leest op je mobiel is vrij groot, smartphones zijn namelijk een integraal onderdeel van ons leven geworden. We doen er echt alles mee: de smartphone is vaak ons meest gebruikte apparaat. Een grote uitdaging is het veilig houden van deze apparaten.

In 2021 wordt de helft van alle online aankopen via smartphones gedaan. Online winkelfraude groeit echter twee keer harder dan de online verkoop. Daarom is het van groot belang dat we onze apparaten en de mobiele winkelervaring beter beveiligen.

Denk eens aan de gevallen waar biometrische authenticatie, zoals inloggen met je vingerafdruk of via gezichtsherkenning, nog geen optie is. Het is een verontrustend gegeven: één op de vier mensen gebruikt nog steeds een basispincode, zoals 1234 of 8888. Deze pincodes zijn natuurlijk gemakkelijk te onthouden, maar daardoor ook eenvoudig te hacken. Biometrische authenticatiemogelijkheden zijn daarom cruciaal om de veiligheid van je smartphone te vergroten. Daarnaast verbeteren ze het gebruiksgemak significant.

Invoering SCA uitgesteld, voorbereiding is essentieel

In september 2019 zouden de EU-brede eisen voor Strong Customer Authentication (SCA) zijn ingegaan. Deze vereisen dat bij online kaartbetalingen naast het invoeren van je creditcardnummer en CVC-code een extra authenticatiestap moet plaatsvinden. Maar omdat niet alle spelers in de markt hier klaar voor waren, hebben de Europese Bank en nationale autoriteiten besloten de introductie van de eisen voor SCA uit te stellen.

Dit neemt niet weg dat het wel absoluut noodzakelijk is dat consumenten, retailers en banken de komende maanden worden voorbereid op het gebruik van SCA. Zo moeten online retailers de nieuwe technologieën omarmen die SCA mogelijk maken, zoals EMV 3DS. Kaartuitgevende instanties moeten consumenten daarnaast voorbereiden op de nieuwe beveiligingsmogelijkheden. 

Veiliger met biometrische authenticatie

Stel dat we nooit meer pincodes of wachtwoorden hoeven gebruiken en allemaal alleen maar werken met biometrische authenticatie. Wat betekent dat dan voor mobile commerce? Consumenten kunnen snel, veilig en gemakkelijk hun online aankopen afrekenen met een vingerafdruk of gezichtsherkenning. Op dit moment zegt 93 procent van de consumenten al de voorkeur te geven aan biometrische gegevens boven wachtwoorden. Daarnaast komen met deze technologie niet-afgerekende online winkelmandjes zeventig procent minder vaak voor. 

Omdat het lastiger wordt voor fraudeurs om iemands identiteit aan te nemen, betekent dit dat retailers en banken steeds minder vaak met e-commerce-fraude te maken zullen krijgen. Ook verkleint het de kans dat goede betalingen geweigerd worden, een probleem dat retailers nog veel meer kost dan fraude. 

Het gebruik van biometrische authenticatie en SCA luidt een nieuw en veiliger tijdperk in voor de mobile e-commerce. Dit is geen toekomstmuziek, deze toepassingen zijn op dit moment al beschikbaar. We hebben dus allemaal toegang tot de technologie die nodig is voor biometrische betalingen. Oktober is de Europese Cyber Security-maand, een geweldige kans om deze grote stappen in online veiligheid en gebruiksgemak nog eens extra onder de aandacht brengen. Zo bouwen we samen aan een betere toekomst voor online winkelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond