-

Communiceer om te innoveren en evolueren: hoe culturele verandering organisaties transformeert

De uitgaven voor digitale transformatie zullen de komende jaren 53 procent van de IT-budgetten uitmaken, zo staat in recent onderzoek van IDC. Veel nieuwe technologieën worden echter geïmplementeerd zonder dat daarbij de eindgebruikers worden geraadpleegd.

Ontwikkelaars ontwerpen en bouwen zelfs nieuwe applicaties zonder anderen in het bedrijf daarbij te betrekken. Die fout ligt echter niet alleen bij de IT-afdeling. Het is een structureel probleem, geworteld in een gebrek aan communicatie tussen de afdelingen binnen een bedrijf en de onwil om van elkaar te leren. De vraag is nu: hoe kan je het tij keren, de IT-activiteiten onder de loep nemen en een cultuur bevorderen waarin het collectief verantwoordelijk is? Het antwoord ligt in het hebben van een open, transparante en eerlijke werkwijze, gebaseerd op het voeren van discussies en samenwerking, om zo de veranderingen te realiseren die er echt toe doen.

Gemeenschappelijk doel

We hebben het vaak over community’s, waarbij een groep ontwikkelaars de creativiteit stimuleert die tot nieuwe ideeën, nieuwe applicaties en oplossingen leidt. Maar eigenlijk is het hele bedrijf een community met een ​​gemeenschappelijk doel. Of dat nu gaat om het bouwen van auto’s of het verkopen van financiële diensten. In plaats van samen te werken, wordt het bedrijf echter vaak opgedeeld in afdelingen, die elk aan afzonderlijke doelen werken. We zien dit in bijna elk groot bedrijf, waarbij teams en afdelingen vaak worden aangemoedigd om met elkaar te concurreren. Dit kan echter ook schadelijk zijn.

Culture-as-a-Service

Gelukkig zijn er methoden die bedrijven kunnen gebruiken om iedereen te verenigen en problemen aan te pakken. Integraal in dit proces is een groepsmodeltechniek, bekend als ‘event storming’, die mensen samenbrengt om complexe problemen aan te pakken. Het versnelt het leren en genereert nieuwe ideeën. Cruciaal is dat het de groep in staat stelt samen te werken om tot een oplossing te komen, waardoor een gemeenschappelijk begrip ontstaat van hoe software bijvoorbeeld moet worden toegepast om aan specifieke zakelijke behoeften te voldoen.

Dit is een voorbeeld van een nieuwe organisatiefilosofie en strategisch proces dat bekend staat als Culture-as-a-Service (CaaS).

We zijn inmiddels gewend aan termen en acroniemen die verschillende cloud computing ‘as-a-service’-modellen beschrijven. CaaS dekt de praktische implementatie van deze technologieën en biedt een ​​holistisch kader dat inclusie, discussie, kennisuitwisseling en best practices mogelijk maakt. CaaS helpt bij het creëren van een open organisatie waar ideeën floreren en samenwerking de norm wordt.

IT als aanjager van innovatie

CaaS brengt eindelijk ook de perceptie onder de aandacht dat IT niets meer is dan een kostenpost. Sterker nog: IT is de kern van elke functie binnen een moderne organisatie. Een organisatie zou niet overleven zonder de steun van haar IT-afdeling. CaaS kan de IT-afdeling helpen zijn ware potentieel te bereiken en een centrum voor innovatie te worden. De houding moet echter aan beide zijden van de lijn veranderen. Managers van business units moeten bereid zijn om met hun IT-collega’s samen te werken, terwijl ontwikkelaars en technische teams minder introvert moeten zijn en een meer open cultuur moeten omarmen.

De praktische toepassing hiervan zou zijn dat IT’ers hun zakelijk georiënteerde collega’s bij het softwareontwikkelingsproces betrekken. Het resultaat is dat beide partijen gelijk krediet krijgen voor het ontwikkelen van een oplossing die een nieuw bedrijfsproces zal aansturen. Dit heeft een wonderbaarlijk effect. De zakelijke stakeholder, of in feite de klant, voelt zich zo betrokken bij het nieuwe proces dat hij het gaat het evangeliseren en binnen de organisatie gaat promoten. Deze nieuwe aanpak wordt ondersteund door gesloten feedbacklussen en gedecentraliseerde systemen, en zorgen voor een constante stroom aan ideeën.

Bovendien kunnen bedrijven zo een voedingsbodem voor innovatie worden. En dankzij de feedback kunnen ze er bovendien voor zorgen dat kennis binnen de muren van de organisatie blijft. In veel gevallen investeren bedrijven veel geld in nieuwe softwareoplossingen met de bedoeling het bedrijf vooruit te helpen, maar verliezen tegelijkertijd waardevolle kennis aan derden.

En alhoewel ze altijd moeten blijven investeren in oplossingen van derden, zullen ze ook meer aandacht moeten besteden aan het zelf ontwerpen en bouwen van bedrijfsspecifieke applicaties. Of aan het toevoegen van oplossingen met compatibele functies die door de eigen IT-afdeling zijn ontwikkeld en waarvan alle belanghebbenden profiteren.

Open standaarden

Met behulp van de CaaS-principes kunnen organisaties de impact van externe, propriëtaire systemen beter analyseren en vervolgens de gegevens gebruiken om nieuwe functies en uiteindelijk nieuwe diensten te ontwikkelen, allemaal gebaseerd op open standaarden. Dit stelt hen in staat om opensourceontwikkeltools te selecteren die aan hun eisen voldoen en de nodige basis en infrastructuur bieden om nieuwe applicaties te creëren. Het gedecentraliseerde systeem en de gesloten feedbacklussen zorgen ervoor dat veel verschillende stemmen uit het hele bedrijf worden gehoord. Successen en mislukkingen kunnen in gelijke mate worden besproken. De prestaties van specifieke processen en toepassingen kunnen worden gemeten. Projecten kunnen worden geannuleerd, nieuwe kunnen worden geïmplementeerd, oudere kunnen nieuw leven worden ingeblazen – maar wel met een nieuw perspectief. Bovendien moeten bedrijven zich altijd bewust zijn van wat de jongere leden van het team doen. Een organisatie kan zoveel van de jongere generatie leren. Zij kunnen de toon zetten voor de toekomst en helpen bij het identificeren van nieuwe technologieën waarin bedrijven moeten investeren.

CaaS tilt procesmanagement en people management naar een geheel nieuw niveau. Het schetst – op effectievere wijze – duidelijke doelen, helpt verandering te vergemakkelijken en een nieuwe filosofie te creëren.

Vooruitgang is het devies

De cultuur van een organisatie is nooit vast omlijnd, maar om te overleven en concurrerend te blijven, moet een bedrijf het wiel steeds opnieuw uitvinden, en niet stilstaan. Met continue innovatie behouden zij hun technologische voorsprong. Een belangrijk eis hiervoor is dat communicatie en samenwerking in alle lagen en in de structuur van de organisatie is verweven. Communiceren, samenwerken en innoveren als tweede natuur.

Over de auteur: Jan Wildeboer is EMEA evangelist bij Red Hat Benelux.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond