-

De juiste digital culture in een B2B organisatie: zeven tips

Het creëren van een digital culture is een uitdaging voor veel B2B bedrijven in Nederland. Zeker met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt. Het is moeilijk om goede mensen aan te trekken en personeel met technische kennis te behouden.

ERIKS Digital, is gevestigd in Amsterdam, oftewel het hart van de Tech-industrie. Ondanks het grote aantal concurrenten blijft ERIKS Digital manieren vinden om toptalent binnen te halen en een succesvolle werkcultuur te creëren. Hoe creëer je die? Adriaan van der Heijden (Recruiter bij ERIKS Digital) en Marieke Hermans (Digital Director) geven een aantal tips. De B2B digital group geeft in deel twaalf van deze serie zeven tips.

De markt verandert en B2B-organisaties moeten mee veranderen. En verandering betekent ook: het creëren van een digital culture. Hoe pak je dat aan? De expertgroep heeft 7 tips. Herbert Pesch (directeur van B2B digital agency Evident) en Roelof Swiers (Country Manager van B2B-commerce specialist Intershop) zijn samen voorzitter van de B2B digital group. De sessie vindt deze keer plaats bij ERIKS Digital, dat ontstond toen ERIKS besloot de digitale competenties binnen de ERIKS-groep samen te voegen met e-commerce start-up ZAMRO. 

Goede mensen zijn schaars

Een digital culture creëren is een uitdaging, zeker met de krapte op de arbeidsmarkt als het gaat om techneuten. Het is moeilijk om goede mensen aan te trekken en mensen met technische kennis te behouden. Toch hoef je als B2B-organisatie niet te wanhopen. zeven tips van “Let’s talk B2B!”:

Tip 1: digital mindset

Door mensen aan te trekken met een digital mindset, breng je verandering aan in de bedrijfscultuur. Maar hoe vind je deze mensen? Adriaan van der Heijden, Recruiter bij ERIKS Digital: “Mensen vinden het steeds belangrijker welke waarden de organisatie heeft. Het gaat niet zozeer om wát je doet, maar vooral hóe je dat doet.Hiermee versterk je de employer branding. Je kunt je deze ‘values en motivaties’ laten zien door bijvoorbeeld een blog te beginnen. Verder: wees proactief en benader gericht de mensen die je graag wilt hebben. Als je een bericht stuurt naar een kandidaat is het belangrijk om je te onderscheiden van de andere recruiters door het bericht zo persoonlijk mogelijk te maken, bijvoorbeeld door in te spelen op iemand zijn talenten of hobby’s. Massacommunicatie werkt niet meer, persoonlijke communicatie wel. Een advertentie op LinkedIn kan werken, maar de kans van slagen is groter als je naar evenementen gaat waar het talent dat jij wilt hebben, ook komt. En vergeet ook je eigen netwerk niet: misschien kennen goede medewerkers ook mensen die voor je organisatie willen werken.”

Tip 2: sollicitatiegesprekken nieuwe stijl

Komt je ideale kandidaat op gesprek, geef dan direct feedback. Zo leer je elkaar meteen beter kennen. Laat de kandidaat weten wat de belangrijkste values van de organisatie zijn en wees realistisch over de baan. De tijd dat kandidaten alleen nog maar een gesprek hadden met de manager, ligt achter ons. Houd daarom ook peer-to-peer interviews, zodat de kandidaat een beter beeld krijgt van het team en andersom.

Tip 3: werk aan engagement

Je wilt graag dat je mensen zich betrokken voelen bij je organisatie, denk aan de volgende methodes; Medewerker aangenomen? Zorg dat hij/zij een buddy van een andere afdeling krijgt, zodat de nieuwe collega leert hoe de organisatie werkt, zowel praktisch als sociaal. 

Geef de nieuwe collega een welkomstpakket en zorg dat hij/zij zich zo snel mogelijk thuis voelt in de organisatie.Sociale events als borrels en feestjes zijn belangrijk voor de juiste werksfeer. Een organisatie moet een plek zijn waar mensen zich gelukkig voelen. Of je aanpak werkt, kun je onderzoeken door regelmatig de medewerkers-betrokkenheid te meten.

Tip 4: diversiteit

“Ik ben ervan overtuigd dat een van de redenen dat we zo succesvol zijn, is dat het team klópt. In ons team zijn maar liefst 25 nationaliteiten en mensen met verschillende achtergronden vertegenwoordigd. Diversiteit is belangrijk, want het geeft energie en nieuwe inzichten. Ik geloof dat diverse teams tot betere resultaten kunnen komen omdat het een betere afspiegeling geeft van de samenleving,” aldus Marieke Hermans, digital director van ERIKS Digital.

Tip 5: feedback 

Continue feedback en open communicatie zijn belangrijk. Organiseer 1-op-1 performance reviews: wat ging er goed/wat kan beter? Wat verwacht de medewerker van de manager? Stel kwartaaldoelen die zijn afgestemd op de organisatiedoelen. Tot slot: gaat een medewerker uit dienst, houd dan een exitinterview. Mensen die weg gaan zijn vaak het eerlijkst en kunnen waardevolle feedback geven.

Tip 6: maak de functie interessant

Hoe volwassener de functie inhoudelijk is, hoe meer mensen je aan je organisatie bindt. Zorg er ook voor dat goede mensen kunnen groeien in hun functie of makkelijk kunnen doorstromen naar een andere functie. Luister naar individuele wensen en bied cursussen, opleidingen en coaching aan. Bijvoorbeeld via online learning platforms (zoals Udemy en Goodhabitz). Stimuleer dat medewerkers naar conferenties gaan (ook in het buitenland) en organiseer company brainshares: meet-ups over onderwerpen die de organisatie belangrijk vindt.

Tip 7: agile werken

Agile werken past in een digital culture. Je kunt snel (deel-) projecten opleveren en co-creëren met je klant. Bijsturen en schakelen kan makkelijker dan wanneer je zou werken volgens traditionele projectmethodes. Doordat continu feedback wordt gegeven is de output van betere kwaliteit. Dit zorgt ervoor dat het team gemotiveerd blijft én er kosten van rework worden bespaard.

Met deze tips en ideeën kom je een heel eind met het creëren van een digital culture, ook in een B2B omgeving. Wij zijn benieuwd naar nog meer tips. Deel ze in de comments.

Dit is het twaalfde artikel van de B2B Digital Commerce expertgroep. Lees hier de andere artikelen. Naar aanleiding van het bezoek aan ERIKS Digital is er ook een video gemaakt met daarin een kort interview:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Over de auteur: Herbert Pesch is founder en CCO bij Evident.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond