-

Contentmarketingaanpak in huis optuigen of (deels) uitbesteden

In een poll op LinkedIn vroeg ik recent naar hét dilemma waar elke marketingprofessional of -ondernemer vroeg of laat mee te maken krijgt. Wat te doen? Je contentmarketingaanpak in huis optuigen of toch uitbesteden bij een extern bureau?

Voor veel professionals is dit een actueel onderwerp. De meeste communicatiespecialisten zijn tijdens COVID-19 bezig om opnieuw handen en voeten te geven aan de contentmarketingstrategie van hun merk. Organisatie is daarin een vast onderdeel.  Een contentmarketingafdeling in huis optuigen of je contentmarketingaanpak volledig uitbesteden aan een bureau. Wat is eigenlijk de beste keuze? Hieronder zet ik de belangrijkste overwegingen uit deze poll op een rij.

In kunnen spelen op trends en ontwikkelingen 

Of je het in huis haalt of gaat uitbesteden, hangt van veel zaken af zegt één van de respondenten. Maar haar ervaring is dat het in huis halen van de eigen contentmarketingaanpak de:

  1. wendbaarheid én
  2. de snelheid voor je organisatie vergroot om direct in te kunnen spelen op trends en ontwikkelingen. Zeker als je met een dergelijke crisis als corona te maken hebt en alles in de media daar over gaat.
Verankeren in cultuur en structuur van eigen organisatie

Een ander zegt dat het inderdaad van veel zaken afhangt, maar wil je uiteindelijk toch het belang van content in de klantreis verankerd hebben in:

  1. de cultuur en 
  2. de structuur van de eigen organisatie. 
Content: cement voor stevig fundament 

Ook wordt aangegeven dat content het cement is om je business-strategie een stevig fundament te geven. Niet alleen wordt daarmee:

  1. kennis in huis geborgd maar
  2. ook de klantreis en efficiënte afstemming fors verstevigd tussen verschillende kanalen in de eigen organisatie. 
Externe agencies voor toegevoegde waarde

Desalniettemin zijn externe agencies van toegevoegde waarde om eens in de zoveel tijd de contentmarketingstrategie onder de loep te nemen om:

  1. daarmee blinde vlekken in kaart te brengen en 
  2. iedereen in het team weer op scherp te zetten.
Het één sluit het ander dus niet uit

Zelf een goede start maken met een gedegen contentmarketingaanpak is duidelijk wel het overwegen waard. Daarmee wel gezegd hebbende dat je je eigen team natuurlijk eerst moet opleiden én inrichten. Dan haal je voorsprong als je wendbaarheid en snelheid wilt realiseren.

Daarnaast geef je waarschijnlijk een stuk plezier aan mens en merk omdat je de aanpak volledig verankert in de eigen organisatie als dat past bij de cultuur en structuur van je bedrijf. 

Expertise in schakelen om je eigen aanpak te verbeteren loont ook.  Iederéén heeft baat bij verdere professionalisering, leren van de besten. Specialisten zetten je nu eenmaal op scherp, in welke rol dan ook.  Maar vooraf moet je wél eerst bepalen wat je al in huis hebt, en wat je extra nodig hebt. Dus bedenk goed waar de kracht van je organisatie zelf zit en wat over blijft om in te huren in de vorm van specialisten.

Over de auteur: Merel Braakman is mede-oprichter van Digitalheads.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond