Crowdfunding is geen bank

Geld ophalen voor een project via crowdfunding is wel even wat anders dan een lening bij de bank. ‘Het betekent dat je mensen binnenlaat. Het is een beweging, het is iets tribaals’, zegt game-ontwikkelaar Tadhg Kelly. Het is niet erg als beloftes niet worden ingelost, maar communiceer er over.

Gameplatform Steam van Valve biedt spelers de mogelijkheid om alvast kennis te nemen van nieuwe games die nog in ontwikkeling zijn. Tegen betaling. In feite betaal je vooruit voor een game die nog moet verschijnen en kun je, als speler, zelf suggesties doen om het spel te verbeteren.

Dat klinkt allemaal heel nobel, maar Valve heeft de voorwaarden van het Stram Early Access programma onlangs moeten aanpassen, want ontwikkelaars beloven te veel en maken hun beloftes niet waar. Een spel is om die reden al eens verwijderd, waardoor de ontwikkelaar gedwongen werd om het geïnvesteerde geld terug te geven.

Ook crowdfundplatform Kickstarter heeft de voorwaarden aangepast: als een project niet van de grond komt, moeten de initiatiefnemers dat tijdig communiceren en moet wat er er nog aan geld over is worden terugbetaald.

Het platform constateert dat beloftes niet altijd tijdig worden ingelost, ook als de gewenste financiering is opgehaald. Zo is al eens flinke onrust ontstaan over Pink Wallet, dat 59.000 dollar ophaalde voor een slimme portemonnee, twee keer zoveel als nodig was, doch niets meer van zich liet horen toen de deadline was bereikt. Pas na negatieve publiciteit kwamen de initiatiefnemers met een verklaring. Een ander project eindigde na klachten van financiers in de rechtbank.

Game-ontwikkelaar Tadhg Kelly waarschuwt bij TechCrunch onder de noemer ‘Crowdfunding is niet de bank’ voor verkeerde verwachtingen die ontwikkelaars wekken bij hun achterban. Professionele financiers zoals banken en durfkapitalisten accepteren de risico’s en hebben er weinig moeite mee als plannen moeten worden bijgesteld en eerder beloofde features worden ingetrokken.

Bij crowdfunding is dat niet het geval. Sommige gamers voelen zich bij de neus genomen beloftes niet worden ingelost en beloofde features niet worden opgeleverd. ‘Ontwikkelaars begrijpen vaak niet wat crowdfunding inhoudt’, schrijft Kelly. ‘Het betekent dat je mensen binnenlaat. Het is een beweging, het is iets tribaals.’

Gijsbert Koren van adviesbureau DownenKoren constateert een tweedeling bij Nederlandse crowfunders: “Sommige ondernemers zien de communicatie als een last, anderen als een uitdaging. De Nederlandse projecten hebben gemiddeld honderd financiers, de uitdaging is om hun vertrouwen te versterken. Voor sommige ondernemers zijn deze klanten van onschatbare waarde, misschien nog wel belangrijker dan het geld dat zij fourneren.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug