-

E-mail in 2016: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Wat kunnen we op het gebied van e-mail verwachten in 2016? Een van de ontwikkelingen is dat je bij het opzetten van een e-mail minder dynamische en geavanceerde codes kunt gebruiken – in vergelijking met websites in ieder geval. Daarbij heb je als e-mail developer te dealen met de verschillende e-mail clients als Outlook, Gmail en Apple Mail. In dit artikel zoom ik in op de laatste ontwikkelingen en verwachtingen binnen het e-maillandschap. Dus: wat zijn de verwachtingen op het gebied van e-mail in 2016?

Video & gif-animaties

Het toevoegen van video in e-mail is een grote wens van de e-mailmarketeer, hiermee heb je namelijk een krachtig middel waarmee je je als merk kan onderscheiden opvallen. Maar helaas, video wordt nog niet ondersteund door e-mail clients als Outlook, Gmail en Apple Mail. Terwijl in een van de vorige versie van Apple’s iOS-versie het nog wel mogelijk was om video te implementeren in e-mail. Dit door middel van de HTML5 <video>-tag. Na een update (iOS8) was het niet meer mogelijk om video te implementeren binnen e-mail. Ook in de laatste versie van iOS wordt video niet ondersteund in iOS9.

Bewegende gif-afbeeldingen/animaties daarentegen worden wel door de meeste e-mail clients ondersteund. De kracht een van gif-afbeeldingen in je e-mail is dat je meer opvalt en meer onderscheidend bent, kortom je vergroot de user experience van je e-mail. Daarbij versterken gif-afbeeldingen/animaties je merkbranding en is het een goed middel om nieuw product/dienst te introduceren. De verwachting is dan ook gif-afbeeldingen meer en meer worden toegepast binnen e-mail.

Voorbeeld: Gif-animatie in mail

mr_porter (1)
Bron: Mailbakery.com

Gmail en Media Queries

Op dit moment ondersteunt Gmail geen media queries, dit houdt in dat je als e-mail developer altijd rekening moet houden met de weergave binnen Gmail met name bij ontwikkelen van een mobiele versie van de e-mail. Als e-mail developer moet je een andere techniek toepassen om een mobile e-mail te ontwikkelen. Veel e-mail designers en –developers hebben de hoop dat Google Gmail update zodat de media queries wel ondersteund worden. Dit zou betekenen dat de verschillen tussen de e-mail clients minder groot worden en dat je ook binnen Gmail meer geavanceerde stylingselementen kan toepassen, zoals bijvoorbeeld een hamburger-menu op een mobiele versie.

Voorbeeld: Hamburger-menu in e-mail

Mail 2

Bron: Emailonacid.com

Mobile first of zelfs only mobile

Zoals al vaker genoemd is neemt mobile een steeds belangrijkere positie in binnen het e-maillandschap. 53 procent van de e-mails worden geopend op een mobiel apparaat (Campaignmonitor.com). Zo zegt Campaign Monitor in een artikel: ‘Email with mobile-ready design is no longer a nice to have, it’s a must have.’

‘We gaan van mobile responsive design naar only mobile design.’ (Bron: Campaignmonitor.com)

Daarbij zie je nu dat steeds meer e-mails mobile responsive zijn, dit houdt in dat de e-mail zich aanpast aan de afmetingen/resolutie van een scherm. De verwachtingen zijn dat e-mails richting only mobile gaan in plaats van mobile responsive, dit omdat mobile een meer en meer belangrijke positie inneemt binnen het e-maillandschap. We gaan dus van mobile responsive design naar only mobile design.

Minder code, meer segmentatie, personalisatie en automation

Wat zijn de verwachtingen van andere bekende spelers binnen e-mail? Een verwachting van Campaign Monitor en Action Rocket is dat er minder e-mailcoderingen aan te pas komen om mails te creëren. Dit betekent goed nieuws voor de e-mailmarketeer, deze hoeft zich geen zorgen meer te maken of mails goed worden weergegeven binnen de verschillende e-mail clients.

Er zullen meer drag-and-drop-tools komen waarmee je e-mails kan creëren. Denk aan de verschillende elementen als afbeeldingen, knoppen en teksten die gemakkelijk aan je e-mail kan toevoegen door middel van slepen drag-and-drop. Ook kunnen er eenvoudiger voorwaarden gesteld worden aan een element, dit op basis van de beschikbare data. Denk bijvoorbeeld aan een andere afbeelding op basis van persoonlijke voorkeuren. Hierdoor komt de focus bij het creëren van mails, naar verwachting, meer te liggen op data, segmentatie en personalisatie.

Voorbeeld: Drag & Drop

Drag

Voorbeeld: Personalisatie binnen e-mail o.b.v. data / klantvoorkeuren

Mail 5Bron: Campaignmonitor.com

Niet alleen het ontwikkelen van e-mails zal eenvoudiger worden, ook het opstellen van automatische e-mailcampagnes (Automation) zal gemakkelijker gaan. Door de tooling kan de (e-mail)marketeer meer zelf doen, de term DIY-marketeer (Do It Yourself) wordt hier ook genoemd.

Voorbeeld: Automation-flow

Mail 6

Bron: Campaignmonitor.com 

*) Geraadpleegde bronnen:

https://litmus.com/blog/what-email-designers-need-to-know-about-ios-9

https://litmus.com/community/discussions/3935-ios-9-beta-the-good-and-the-bad

https://www.campaignmonitor.com/forums/topic/8451/ios-8-video-tag-no-longer-working/

https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/email-marketing-predictions-2016/

https://www.emailonacid.com/blog/article/email-development/alternative-uses-for-hamburger-menus-in-email

http://www.business2community.com/email-marketing/10-killer-email-marketing-trends-watch-2016-01467087#57rpdpXDAQl0hzum.97

https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/email-marketing-new-rules/

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond