-

E-commerce in corona-tijden: 10 trends bij consumentenelektronica

Inkijkje in de bezoekcijfers van Tweakers’ Pricewatch. Van koptelefoons tot koffiezetapparaten: hoe beïnvloedde de lockdown de belangstelling voor consumentenelektronica?  

De corona pandemie heeft grote medische, sociale en economische gevolgen. Wat we daarnaast ook zien is dat het aankoopgedrag van techliefhebbers erdoor is veranderd, zo zien wij in onze data van DPG Technology, eigenaar van onder andere Tweakers -de grootste techwebsite van Nederland en België.

Doordat het bezoek- en aankoopgedrag van de Tweakers-bezoekers in kaart is gebracht, komt interessante informatie aan het licht over de veranderde tijdstippen waarop websitebezoekers actief zijn, wat hun aankoopintenties zijn en welke verschuivingen in productcategorieën zich voordoen. We hebben de 10 meest opvallende trends uit de data over het afgelopen jaar op een rij gezet.

  1. Targeten op toptijden

De tijdstippen waarop bezoekers dagelijks actief zijn op Tweakers weerspiegelen het effect van thuiswerken. Zo kwam websitebezoek in 2020 ’s ochtends later op gang dan in de jaren ervoor, was er meer traffic tijdens werktijden en valt op dat het bezoekersverkeer na lunchtijd en in de middag juist weer iets terugviel. Mogelijk zijn thuiswerkers ’s middags productiever dan in de ‘pre-lockdown periode’ waarin ze op kantoor werkten, of zijn er thuiswonende kinderen die ’s middags om aandacht vragen. Ook opvallend: Zoals te zien is in onderstaande grafiek telde Tweakers meer bezoekers in de avonduren dan vóór de eerste lockdown het geval was. Dit is in onze ogen een gevolg van het feit dat mensen zich meer thuis gingen vermaken en meer tijd overhielden om online te zijn. Een andere opvallende statistiek is dat het aandeel desktopbereik weer iets heeft teruggewonnen op mobiel bereik. 

  1. Shoppen onder werktijd 

Niet alleen de bezoektijden van Tweakers zijn verschoven, maar ook het tijdstip waarop bezoekers aankopen doen. Voor dat laatste hebben wij wel een verklaring; waarschijnlijk is het zo dat het in een ‘echte’ kantooromgeving ongewenst is om onder werktijd even online een nieuwe gadget of techproduct te kopen. Thuiswerkers hebben daar minder last van. Onderstaande grafiek toont aan dat er in coronatijd meer online wordt gewinkeld onder werktijd – en dan met name tussen 8.00 en 12.00 uur – en relatief minder in de avonduren. 

  1. Pricewatch verbreekt record

Corona-Jaar 2020 kenmerkte zich sowieso door een enorme boost in online koopgedrag. Dit is duidelijk zichtbaar aan het feit dat de Pricewatch een recordaantal clickouts noteerde richting de aangesloten retailers. Dat dit in ieder geval deels een effect van de coronapandemie is, blijkt uit de verdeling door het jaar heen: in januari en februari waren de bezoekersaantallen ongeveer in lijn met die van 2019, maar vanaf maart, toen de eerste lockdown van start ging, schoten ze omhoog. In de zomermaanden, toen de corona maatregelen werden versoepeld, nam de groei wat af, om tijdens de tweede lockdown – met de feestdagen in zicht – weer fors te pieken. In lijn met de koopwoede die 2020 kenmerkt, noteerde ook de Black Friday-week op Tweakers hogere cijfers dan in 2019. 

  1. Inrichting van thuiswerkplek

Dat veel Nederlanders en Belgen een groot deel van 2020 thuiswerkten is niet alleen te zien aan de tijdstippen waarop Tweakers werd bezocht, maar ook aan de productcategorieën die in trek waren in de Pricewatch. Vooral in maart, tijdens de eerste lockdown, is een enorme piek zichtbaar in de aankoopinteresse voor onder andere monitoren, toetsenborden, webcams en muizen. We zien daar tientallen procenten stijging, met uitschieters naar honderden procenten. Opvallend is de belangstelling voor webcams. Deze productcategorie leidde voorheen een redelijk onopvallend bestaan in de Pricewatch.

  1. Draadloos communiceren

In lijn met de run op producten voor een thuiswerkplek tonen de Pricewatch-data rond de eerste en tweede lockdown van 2020 pieken in de interesse voor routers en andere netwerkapparaten. Dit komt omdat veel werknemers die ineens thuis moesten gaan werken daarbij werden geconfronteerd met een wifi-netwerk dat voor ‘normaal gebruik’ prima voldoet, maar hapert als er een zwaarder beroep op wordt gedaan. Zeker als er meerdere mensen tegelijk gebruik van maken, in het geval van gezins- of huisgenoten.

  1. Werken in stilte

Nog twee productcategorieën in de Pricewatch die sinds de eerste corona maatregelen van begin 2020 flink in de lift zaten: (gaming)headsets en koptelefoons. In een thuiswerk situatie kunnen huisgenoten een concentratie verstorende factor zijn. Daarbij zijn headsets soms complementair voor webcams, en een belangrijk hulpmiddel bij online communicatie met collega’s of klanten op afstand. De data uit de Tweakers Pricewatch tonen dat de populariteit van deze productgroep sinds maart behoorlijk is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Die toegenomen interesse hield het hele kalenderjaar aan, met de gebruikelijke piek rond Black Friday en de aanloop naar de feestdagen. Dit jaar een veelgekozen cadeau door de Sint en Kerstman.

  1. Voortaan thuis kopiëren

Een andere opvallende uitschieter in de data is zichtbaar in de productcategorieën printers, cartridges en scanners. Precies tot de eerste lockdown van 12 maart ging het aantal clickouts voor deze producten ongeveer gelijk op met dezelfde periode in 2019, om direct daarna een flinke groei te tonen die het hele kalenderjaar aanhield. Blijkbaar werd in veel thuiswerk situaties de mogelijkheid om ‘gratis’ afdrukken op kantoor te maken – zakelijk of voor privédoeleinden – node gemist: in sommige periodes liep het aantal clickouts voor deze producten op richting een verdubbeling. 

 

  1. Noodgedwongen thuisvermaak

Dat veel mensen het afgelopen jaar meer aan huis waren gekluisterd, is in de data ook af te lezen aan de aankoopintentie bij andere, minder ‘zakelijke’ productgroepen. Zo nam na de eerste maand van het jaar het aantal Pricewatch-clicks op koffiezetapparaten, keukenmachines en blenders toe. Niet alleen het gesprek bij de koffie automaat werd gemist, ook de koffie zelf. Verder hebben veel ‘thuiszitters’ zich bij gebrek aan buitenshuis-vermaak toegelegd op hun (brood)bak- en kookkunsten.

  1. Meer thuisklussers tijdens lockdown

Noodgedwongen thuis verblijven bracht in 2020 ook mee dat meer mensen gingen klussen, bijvoorbeeld omdat achterstallig onderhoud ineens een steen des aanstoots werd. Ook die trend is duidelijk zichtbaar in de Pricewatch-data, door fors meer  clickouts in productcategorieën met betrekking tot elektrisch gereedschap. Met name in de loop van de eerste lockdown – rond mei – tonen deze cijfers een enorme piek. In de zomermaanden na het opheffen van de eerste lockdown zakte het aantal clickouts op gereedschap terug tot het ‘normale’ niveau van 2019, om kort daarna, tijdens de tweede lockdown, weer flink te groeien. 

 

  1. Minder camera’s en mobiele gadgets

Tot slot blijkt uit de data van DPG Technology dat er ook productgroepen zijn waarbij de coronacrisis er juist toe leidt dat de aantallen geregistreerde clickouts terugvallen. Door de beperkte vakantiemogelijkheden, het uitblijven van fysieke events en het feit dat men zich vooral in en rond het huis moest zien te vermaken, bleef de aankoopintentie van camera’s bijvoorbeeld duidelijk achter bij de cijfers in 2019. Hetzelfde ging op voor onder andere e-readers, navigatiesystemen en powerbanks: gadgets die bij uitstek worden gekocht voor gebruik onderweg en bijvoorbeeld rond vakantieperiodes. Het aantal clickouts voor deze productgroepen toonde in de data een tegengestelde beweging aan die voor thuiswerk producten als webcams of monitoren: in de eerste maand van 2020 deden mobiele gadgets het beter dan in 2019, maar direct na het uitbreken van de corona pandemie nam de interesse duidelijk af. 

Over de auteur: Bart Zoetmulder is Commercieel Directeur van DPG Technology, (onderdeel van DPG media)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond