-

Een gelukkig 2021: bereid je onderneming voor op digitale feestdagen

De zomer ligt alweer even achter ons en het einde van het jaar nadert. Normaliter staan deze laatste maanden gelijk aan meer drukte in de winkelstraten ter voorbereiding op de feestdagen. Dit jaar zullen de wisselende overheidsmaatregelen de nodige impact hebben op deze verwachte drukte. Wil je als retailer je normale piek niet mislopen dit jaar, dan zul je buiten de oppervlakte van je fysieke winkel moeten denken. 

eCommerce is een logische volgende stap en hoeft met behulp van een SaaS-platform ook helemaal niet zo moeilijk te zijn als dat je misschien denkt. Om in een korte tijd een succesvolle webshop te realiseren is het handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn. We zetten 5 praktische tips onder elkaar waarmee jij snel je webshop kunt opzetten.

1. Begin klein

Alle beetjes helpen. Dat wil zeggen: als jij in je winkel 600 verschillende theesoorten verkoopt en niet de tijd kunt vinden om die allemaal van de juiste content en fotografie (zie punt 2) te voorzien, dan is het verstandiger om klein te beginnen en alleen de publieksfavorieten online te zetten. 

Maak je gebruik van een online kassasysteem in je winkel? Dan kun je in je verkooprapporten terugvinden welke producten over het algemeen en in dezelfde periode vorig jaar het meest verkocht zijn. Gebaseerd daarop kun je je online selectie maken. Je maakt een professionelere indruk als je je halve assortiment volledig online zet, dan het volledige assortiment half. 

2. Content, content, content

Bij online verkopen en winkelen speelt vertrouwen een hele belangrijke rol. Door het gebrek aan fysiek contact en de ongelijke uitwisseling (de klant betaalt eerst, ontvangt het pakket later) is belangrijk dat de consument een volledig beeld heeft van het product dat hij of zij gaat bestellen. Duidelijke en kwalitatief goede productfoto’s, een uitgebreide omschrijving en genoeg aanvullende informatie zoals afmetingen en gewicht geeft bezoekers het vertrouwen dat ze het juiste product voor zich hebben, en voorkomt teleurstellingen bij bezorging. 

Daarnaast helpt kwalitatieve content bij het hoog houden van je ranking in Google. Zorg om die reden ook voor een continue ‘content-flow’; zorg voor transparante klantenreviews en schrijf blogs of updates voor je bezoekers.

3. De online klant is keizer

Waar de fysieke klant al koning is, gaat dit online nog een stapje verder. Dit heeft wederom te maken met het eerdergenoemde vertrouwen en de behoefte aan zekerheid vanuit de online consument. Zorg ervoor dat je iedere vraag die gesteld wordt snel en adequaat kunt beantwoorden.

Installeer bijvoorbeeld een chat waarin men direct hun vragen kan stellen. Daarnaast heeft het merendeel van de vragen betrekking op verzending, ontvangst en retourneren; gebruik een goed vindbare FAQ-pagina om deze vragen te beantwoorden. 

4. Leer je klanten kennen met data

Vanaf moment één verzamelt de backend van je eCommerce platform data voor je. Dit betekent dat jij vanaf moment één kunt leren wat er goed gaat en waar je bezoekers afhaken. In aanvulling op de rapporten in je backend kun je gebruik maken van Google Analytics of HotJar; twee tools waarmee je het gedrag van je online bezoekers kunt analyseren. 

Wees niet bang voor data. Houd het in plaats daarvan regelmatig in de gaten en leer ervan. Duurt het betaalproces te lang? Zijn je categorieën onduidelijk? Je data vertelt je meer over je klanten en wat zij eventueel missen in je webshop. 

5. Connect je ‘bricks’ met je ‘clicks’

Naast een webshop heb je natuurlijk ook nog een fysieke winkel te managen. Door je winkel en webshop met elkaar te verbinden bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite en versterk je je merk aan beide kanten van de onderneming. 

Door je voorraad te beheren vanuit één systeem hoef je nooit meer online klanten teleur te stellen die dachten dat ze hun favoriete product nog konden bestellen, totdat bleek dat het laatste item net over de fysieke toonbank was gegaan. Ook kun je je merkidentiteit uitbreiden naar online, en kun je zo een veel grotere doelgroep bereiken dan mogelijk zou zijn vanuit je fysieke winkel. Optimaliseer je marketing en hou je vaste klanten op de hoogte van de speciale acties die je hebt gepland rondom de feestdagen – zowel online als offline!

2020 was een zwaar jaar voor de retail en ook de normale drukte rondom de feestdagen zal anders zijn. Desalniettemin zijn er mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen en op een nieuwe manier te leren ondernemen. Breid uit naar online en leer een totaal nieuwe kant van je onderneming kennen! 

Op Emerce is onlangs een eBook verschenen over selectiecriteria rond e-commerce platforms, nu gratis te downloaden: ‘Hoe selecteer je het juiste B2B Commerce platform in 2020?‘.

Over de auteur: Hjalte Niehorster is product director bij Lightspeed.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond