-

E-mailmarketing automation steeds eenvoudiger: enkele tips

Marketing automation is toegankelijker dan weleens wordt aangenomen. Diverse aanbieders van software voor e-mailmarketing hebben de afgelopen jaren hun pakketten uitgebreid met mogelijkheden voor automatisering.

Sinds de eerste vormen van geautomatiseerde marketing en de komst van de totaalplatformen lijkt marketing automation er alleen maar complexer op geworden. Platformen voor marketing automation hopen dé plek te worden waarin alle data samenkomen, inbound marketing te optimaliseren, real-time engagement te ondersteunen (liefst uitgebreid met social media) en alles zo te verbinden dat een gepersonaliseerde gebruikerservaring ontstaat.

Visuele ‘als dit, dan dat’

Hoewel die gepersonaliseerde omgeving een logisch streven is, is het ook begrijpelijk dat dit de marketeer doet duizelen. Toegankelijker is het wellicht om te beginnen met één kanaal. Inmiddels heeft zo’n beetje iedere aanbieder van software voor e-mailmarketing de tool gedoopt tot software voor e-mailmarketing automation. Van Webpower en Copernica in Nederland tot Mailchimp internationaal, met workflows zoals in onderstaand voorbeeld zijn e-mailcampagnes te automatiseren. ‘Als dit gebeurt, trigger dan dat’.

Dat marketeers die automatisering omarmen is niet zonder reden. Zulke één-op-één e-mails zijn een stuk effectiever dan de standaard bulkvariant. Meer dan de helft van de ontvangers opent zo’n bericht, bijna een derde klikt door. Een standaard e-mail wordt maar door 15 procent van de ontvangers gelezen. Slechts iets meer dan 1 procent klikt op een link.

E-mailmarketing automation wordt in praktijk ook alleen maar eenvoudiger. Het bekende Campaign Monitor stelde vast dat 60 procent van de duizend grootste bedrijven automation dan wel had omarmd, onder alle andere bedrijven is dit percentage nog geen 5 procent. De logische reactie van het bedrijf was om de automatisering nog eenvoudiger te maken. Met de vorige maand geïntroduceerde ‘Visual Journey Designer’ klik en sleep je nu ‘flows’ op basis van een customer journey in elkaar.

Voorbeeld: Virgin Experience Days

De Franse cosmeticaketen Sephora stuurt zo persoonlijke aanbiedingen toe zodra klanten de status van VIP hebben bereikt. Autofabrikant Nissan brengt automatisch zes maanden na een aankoop de servervicebeurt in herinnering.

Meer doen dan het eenmalige bericht

Wil je echter alles uit je e-mailautomatisering halen dan zul je verder moeten kijken dan het eenmalige bericht, schrijft Marketing Land.

Registreert een consument zich in een webwinkel dan is dat natuurlijk het uitgelezen moment diegene te verwelkomen. Maar veel marketeers houden het bij dat eenmalige bericht. En dat terwijl een welkomstbericht zorgt voor betrokkenheid op langere termijn. Met een eenmalig geautomatiseerd bericht breng je de unique selling points niet voldoende onder de aandacht. Stel daarom een serie van goed getimede berichten samen waarin de consument (of inmiddels klant) het merk goed leert kennen. Bied daarin voldoende waarde zodat ook een volgend bericht weer met enthousiasme wordt geopend.

Zorg ervoor dat de campagnes een ondersteuning zijn van de gehele customer journey. Meet welke berichten iemand leest en op welke content diegene klikt. Daarmee stel je geautomatiseerd vast welke interesses iemand op dat moment heeft. Trigger nieuwe e-mails op basis van die specifieke content. Daarmee speel je niet alleen in op de actuele behoefte, je toont ook aandacht te hebben voor diegene zijn individuele interesses.

Denk tot slot buiten de inbox. Natuurlijk leveren al die interacties zeer bruikbare data op, maar laat niet na rekening te houden met andere data. Heeft een van de lezers zojuist een review op een product achtergelaten, trigger dan een verandering in e-mailcontent. Speel in op het sentiment van de beoordeling en stuur altijd een bedankje mee.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond