-

Finance Friday – Mei 2020

Dat digitale innovatie ‘hot’ is, dat weten we allemaal. Maar hoe zit het eigenlijk binnen de financiële dienstverlening? Op ‘Finance Friday’ zetten we de meest opvallende internationale ontwikkelingen voor je op een rij. Wel zo makkelijk, ben je in één keer weer helemaal up-to-date.

#1 Financiële steun met ‘Giveback’ programma door Branch

Momenteel laten mensen wereldwijd massaal de auto staan. En daardoor daalt het aantal ingediende claims voor auto-ongelukken aanzienlijk. De insurtech Branch lanceerde daarom deze maand een ‘community giveback programma’ voor polishouders van autoverzekeringen. De kosten van de verzekeringen worden namelijk voor een deel bepaald door de kosten van de claims. Omdat klanten van Branch minder claims hebben ingediend, wordt nu 15% van hun premie terugbetaald. Klanten ontvangen het geld zelf of kunnen ervoor kiezen om met dit geld iemand te helpen die het (financieel) moeilijk heeft in deze tijd. Deze giften worden beheerd via de Branch non-profit entiteit SafetyNest. Een mooi initiatief! Lees hier meer.

Branch is een Amerikaanse verzekeraar en opgericht in 2017. Het hoofdkantoor is gevestigd in Columbus, Ohio. Branch wil verzekeringen voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken met behulp van innovatieve technologie. Door inboedel- en autoverzekering te bundelen is het voor consumenten makkelijker om geld te besparen.

#2 Slim vastgoed verzekeren met behulp van drones, satellieten en AI

De grootste Australische verzekeraar IAG heeft afgelopen maand geïnvesteerd in Arturo, een Amerikaanse aanbieder van verzekeringsanalyses. Wat Arturo precies doet? Door middel van onder andere satellieten en drones maken zij luchtfoto’s van zowel commercieel als persoonlijk vastgoed. Deze beelden combineren ze met data en AI en daarmee hebben ze een nieuwe manier gevonden om risico’s te analyseren en daarbij verzekeringen aan te bieden. Ook kunnen ze met deze technologie bepalen waar als eerste geholpen moet worden en welke middelen moeten worden ingezet tijdens natuurrampen als grote branden en overstromingen. Volgens John-Isaac Clacrk, CEO van Arturo, is deze technologie revolutionair en ook broodnodig met het oog op de huidige wereldwijde omstandigheden. IAG is de eerste investeerder in Arturo buiten de Verenigde Staten. Een next step dus. Lees hier meer.

Arturo ondersteunt zowel verzekeraars als herverzekeraars met behulp van analyses. Door middel van verschillende technologieën zijn ze gespecialiseerd in het leveren van nauwkeurige voorspellingen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ohio en sinds kort zijn ze ook gevestigd in Canada.

#3 Medicijnen dezelfde dag in huis met bezorgdiensten van AIG

AIG Life, de Engelse verzekeringstak van het internationale AIG, verleent via de Smarth Health app klanten, werknemers en directe familie 24/7 toegang tot een team van gezondheids-, en welzijnsexperts over de hele wereld. In samenwerking met Signature Pharmacy heeft de app sinds deze maand een extra functie, namelijk een gratis bezorgdienst van medicijnen op recept. Met het nieuwe receptenaanbod biedt AIG Life klanten in Engeland bezorgdiensten tot aan de deur. Waarvoor zelfs geldt: voor 15:00u besteld, dezelfde dag in huis. Sue Helmont, Marketingdirecteur bij AIG Life, hoopt dat met deze ‘kleine’ – zo noemt ze het zelf – innovatie van onschatbare waarde te zijn in de tijden van social distancing. De app voor virtuele huisartsafspraken is sinds maart 2020 met maar liefst 250% in gebruik gestegen. Wat wij natuurlijk goed kunnen begrijpen. Lees hier meer.

AIG Life is Engelse verzekeringstak van American International Group, een internationale organisatie verspreid over meer dan 80 landen. Hun kernactiviteiten liggen binnen het leven- en schadedomein. AIG Life gelooft dat verzekeren toegankelijk en makkelijk moet zijn, vanaf het afsluiten van de verzekering tot indienen van een claim.

Over de auteur: Claudia Verbeek is marketing strateeg bij ITDS Business Consultants.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond