-

Financiële inclusie nog belangrijker tijdens en na COVID-19 crisis

Hoewel de economische gevolgen van COVID-19 iedereen raken, worden kwetsbare bevolkingsgroepen onevenredig hard geraakt. Het coronavirus heeft de digitale kloof in de financiële markten extra benadrukt. Als we wereldwijd economisch duurzaam willen herstellen van deze crisis, dan moeten we ervoor zorgen dat iedereen betrokken is. Een cruciaal onderdeel daarvan is mensen toegang geven tot de digitale economie.

De huidige COVID-19 crisis legt wereldwijd economische kwetsbaarheden bloot. Tegelijkertijd zien we des te meer hoezeer we leven in een (digitaal) verbonden wereld. Ontwikkelde economieën gaan vooruit en werken steeds vaker digitaal, maar niet alle mensen en kleine bedrijven profiteren hier al van. Ons welzijn hangt samen met het welzijn van anderen en deze crisis onderstreept hoe belangrijk het is voor mensen en bedrijven om verbonden te zijn met de digitale economie. De meest recente FINDEX-survey uit 2018 laat echter zien dat er nog 1,7 miljard mensen niet verbonden zijn met deze digitale economie.

Financiële en digitale inclusie 

Door ook deze 1,7 miljard mensen te verbinden met de digitale economie, zijn ze beter in staat zichzelf te ontwikkelen. Want wie toegang heeft tot de financiële wereld, kan makkelijker producten of diensten aanbieden en inkopen, kan een (micro)krediet aanvragen, krijgt gemakkelijker toegang tot zakelijke leningen, én loopt minder financieel risico. Dat geldt niet alleen in crisistijd, trouwens. Kleine retailers kunnen hun mobiele telefoons gebruiken voor contactloze betalingen of toegang krijgen tot banken om e-commerce betalingsoplossingen aan hun klanten aan te bieden. Zo dalen hun kosten en risico’s, niet alleen zakelijk, maar ook op het gebied van gezondheid. 

Ook in het licht van de coronacrisis biedt digitale toegang voordelen. Denk bijvoorbeeld aan minder daadwerkelijke contacten, minder cashtransacties en dus minder verspreiding van het virus. Door samen te werken met overheden kunnen we daarnaast makkelijkere en veilige methoden ontwikkelen om sociale vergoedingen uit te betalen, waardoor kleine bedrijven toegang krijgen tot een microkrediet en waardoor medewerkers veilig betaald kunnen worden.

Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan een oplossing om twintig miljoen Amerikanen met oplaadbare prepaid betaalkaarten toegang te geven tot stimuleringsfondsen. Zo kunnen zij ook online of digitaal betalen, zonder de risico’s die nu verbonden worden aan betalen met cash. 

Digitale betalingsoplossingen ondersteunen kwetsbare groepen

Maar er zijn meer digitale betalingsoplossingen die bijdragen in deze crisistijd. Neem bijvoorbeeld een samenwerking met de Amerikaanse non-profit financieringsorganisatie Grameen America. De afgelopen tijd heeft Grameen meer dan 132.000 vrouwelijke ondernemers geholpen om hun bedrijven digitaal te maken en daar de voordelen van te ervaren. Tijdens deze crisis kunnen zij dankzij digitale betalingen ook makkelijker leningen verschaffen aan vrouwelijke ondernemers die direct in financiële nood zijn. In Mexico zetten we onder andere met Neumann Kaffee Gruppe en Exportadora de Café California een digitaal system op voor betalingen binnen hun supply chain. Zo worden boeren veilig en snel betaald, en krijgen ze meer voor hun oogst dan wanneer ze cash uitbetaald zouden krijgen. 

Éen miljard mensen toegang geven tot de digitale economie

Wij zetten ons de afgelopen jaren al in voor financiële inclusie, bijvoorbeeld door samen te werken met overheden, door lonen digitaal uit te betalen en door samen te werken met beheerders van mobiele netwerken en fintechs en digitale platforms, wallets en apps. De komende jaren verdubbelen we deze inzet, zodat we voor 2025 een miljard mensen kunnen verbinden met de digitale economie. 

Ook op het gebied van gezondheid is samenwerking onmisbaar. In de eerste weken van de wereldwijde gezondheidscrisis heeft Mastercard, samen met de Bill & Melinda Gates Foundation, WellCome, The Chan Zuckerberg Iniative, de Britse overheid, de Dell Foundation en anderen miljoenen beschikbaar gesteld voor de COVID-19 Therapeutics Accelator, een samenwerking om effectieve behandelingen tegen het virus te onderzoeken, ontwikkelen en snel toegankelijk te maken. 

Juist nu is publiek-private samenwerking tussen overheden en de particuliere sector belangrijk om economisch herstel en sociale impact te realiseren. Als we op een duurzame manier willen herstellen van deze wereldwijde crisis moeten we niet alleen samenwerken, maar dit vooral op een manier doen waarop iedereen de vruchten kan plukken.

 Marene Arnold werkt als marketing & communication director bij Mastercard Nederland.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Henk

Een digitale economie is ook direct de kwetsbaarheid van de mens.
Door werkelijk alles digitaal te moeten doen is er NUL privacy meer en kunnen de partijen die de data hebben en er misbruik van willen maken (zoals regeringen, banken, gezondheidsorganisaties, verzekeringen) hier ongelooflijk mee aan de haal gaan en mensen onderdrukken.

Een ander gezichtsvisie is dat deze crisis is gemaakt om ervoor te zorgen dat iedereen idd digitaal actief moet worden zodat bovenstaande kan gebeuren. Maar dat wordt vast als nepnieuws en complottheorie weggezet 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond