Google Posts groeit: heeft publiceren tussen de zoekresultaten al zin?

Google Posts wordt langzaamaan uitgebreid. Nieuwste toevoeging: een functie om video’s te plaatsen. Erg veel aandacht krijgt de functie om direct op de zoekresultatenpagina te publiceren nog niet. Toch verwacht een enkeling dat Posts belangrijk wordt voor het publiceren van content. Wat zijn de ervaringen?

Google maakt Google Posts voor steeds meer doelgroepen beschikbaar. Ook muzikanten kunnen bijvoorbeeld sinds kort hun statusupdates plaatsen op de zoekresultatenpagina. In het Kennisvenster – beter bekend als Knowledge Panel – worden behalve afbeeldingen, video’s en GIFjes ook korte tekstberichtjes geplaatst. Precies zoals de artiesten ook op andere sociale media doen dus. 

Statusupdate met call-to-action

De stap volgt op Googles aankondiging deze functie voor bedrijven beschikbaar te stellen, sinds het begin van de zomer van vorig jaar. Sindsdien kunnen bedrijven vanuit ‘Google Mijn Bedrijf’ previews van blogs of aankondigingen posten, inclusief bijvoorbeeld een call-to-action om door te klikken: ‘reserveer hier’, ‘lees meer’.

De keuze om bedrijven die mogelijkheid te geven is nog altijd opvallend. In zekere zin lijkt Posts een zeer geminimaliseerde terugkeer van een sociaal platform. Iets waarmee Google geen hoge ogen wist te gooien, het sociale medium Google Plus is immers op sterven na dood. Posts is weliswaar evenmin populair, maar er zijn experts die verwachten dat Google de dienst gestaag uitbreidt en zo zelfs concurrentie gaat vormen voor Facebook.

Interessant voor lokale bedrijven

Vooral lokale bedrijven kunnen er hun voordeel mee doen, denken kenners. Volgens Google zelf start 82 procent zijn zoektocht naar lokale informatie bij de zoekmachine. Door Google Posts kunnen de betreffende bedrijven hun evenementen of andere updates op de zoekresultatenpagina kwijt. Zoekt iemand op Google Maps naar een winkelier in de buurt dan ziet diegene niet alleen een vermelding, maar ook aanvullende (Post)informatie en een call-to-action.

Google moet ook wel, schreef Adweek niet zo lang geleden nog. Facebook heeft hard geïnvesteerd in functies voor lokaal zoeken: met functies als Facebook Places, het advertentienetwerk en de evenementen, trekt het een al een groot deel van het zoekverkeer naar zich toe. Er zijn namelijk al heel wat consumenten die bij ‘zoeken’ niet als eerste aan Google denken. Een bedrijf of de producten ervan vinden, gaat misschien nog wel makkelijker op het sociale medium. Als die commercie verschuift, verschuiven ook de advertentiebudgetten.

‘Ondanks resultaten experiment waard’

Ondanks de doorontwikkeling en nieuwe opties voor bedrijven, is het nog geen aandachtstrekker. Dat merkt ook Jan-Willem de Ruiter, Online Marketing Strateeg bij Zeo. Hij zegt tot nu toe geen uitgesproken goede resultaten te zien. “Posts worden zeker waargenomen, maar de doorklikratio is erg laag.”

Toch is Google Posts wat hem betreft een experiment waard. Omdat de berichtjes alleen worden getoond bij zoekopdrachten naar merken en bedrijfsnamen bereiken bedrijven er de doelgerichte kopers mee. “Het is dan een handig middel om op te vallen. In mijn ogen is de functie vooral actiematig interessant: tijdelijke acties of evenementen zijn er mee te benadrukken. Zo laat je bezoekers relevanter binnenkomen op een website.”

‘Onderhoudsintensief’

Wat er met name interessant aan is, is dat een website nog eens extra kan benadrukken op welk vlak de expertise ligt en wat daarin actualiteiten zijn, zegt De Ruiter. Het is daarom aan te raden om vooraf – afhankelijk van de dienst of het product – te bepalen wat extra nadruk verdient. “Wil je het kennisniveau benadrukken dan deel je informatieve artikelen. Bied je als bedrijf trainingen of evenementen aan? Schrijf daar dan een stuk over of benadruk juist een tijdelijke actie.”

Wat de marketingstrateeg opvalt is dat Google Posts veel aandacht vraagt. Berichten blijven slechts zeven dagen zichtbaar dus er moet tijdig nieuwe content worden klaargezet. Doordat de resultaten vooralsnog tegenvallen, is het risico groot dat het gebruik versloft. De ervaring leert hem dat berichten vaak worden gezien, maar het zoekende publiek vooralsnog weinig klikt. “

Beginnen en plaatsen is eenvoudig, maar het is onderhoudsintensief, benadrukt De Ruiter. Hij adviseert daarom altijd een UTM-code toe te voegen aan de link, zodat de bezoekerskwaliteit is te meten. Google Analytics vermeldt de verwijzingen namelijk niet.

Nieuwe poging om bezoekers te behouden

Of – zoals sommigen verwachten – Google hiermee een nieuwe poging doet om live content naar het platform te trekken is wat hem betreft nog maar de vraag. Facebook is bovendien nog altijd stukken effectiever.

“De zoekresultatenpagina verandert voortdurend. Waar het vroeger normaal was dat je als bezoeker drie advertenties zag en tien organische zoekresultaten, is dat nu anders en volledig afhankelijk van het soort zoekopdracht. Google wil nog sneller en relevantere antwoorden geven. Als iemand zoekt moet Google zelf al zoveel informatie geven dat de klik naar een website bijna een overbodige stap is.”

Het bedrijf doet er daarom zoveel mogelijk aan om bezoekers binnenboord te houden. Om maar een voorbeeld te noemen: iemand die zoekt op ‘Eredivisie’ krijgt al in het zoekveld al te zien welke volgende voetbalwedstrijd op het programma staat. De rol van de onderliggende ‘richt snippets’ en ‘structured data’ zal dus alleen maar groeien. De aangeboden nieuwsartikelen worden persoonlijker verwacht De Ruiter. Net als het aanbod van video’s.   

“Voor websites wordt het dus een uitdaging om de resultaten te meten als het niet alleen meer om de organische posities draait. Dat Google Posts hier op langere termijn een hele grote rol in speelt, betwijfel ik.”

2 Reacties

Met Google AMP zie je dat Google wil dat er eenheid komt in web design. Nu maakt elk bedrijf zijn of haar eigen website, het wiel wordt telkens opnieuw uitgevonden. Voor de bezoeker (gebruiker van Google) is dat vervelend. Want elke site navigeert anders.

Vandaag de dag op mobile ziet elke (responsive) website er hetzelfde uit. Het kleine scherm laat niet meer toe dat je een heel uniek design kan hebben. Het is veelal tekst, afbeeldingen en video’s.

Ik denk (al geruime tijd) dat Google naar web design standaardisering wil met uniforme lay-outs. Het voordeel is dat het maken van content makkelijker wordt voor bedrijven. En het is voor de gebruiker eenvoudiger en makkelijker om content te vinden.

Een goed idee lijkt mij.

@Pim,

Die verschuiving is natuurlijk al veel langer zichtbaar. Ben het er echter niet mee eens dat ieder bedrijf het wiel opnieuw wil uitvinden. En zeker niet dat zulke ontwikkelingen voor de bezoeker vervelend zullen (moeten) zijn. Natuurlijk zal standaardisatie (tot een bepaalde hoogte) het gebruiksgemak van een webapplicatie verhogen. Doorschieten in standaardisatie zal helaas naar mijn mening wel resulteren in eenheidsworst. In veel gevallen makkelijk te navigeren, maar groot gebrek aan beleving, onderscheidend vermogen en vooral durf.

De ‘beleving’ van een webapplicatie met meer factoren te maken. Zeker het doel van de applicatie speelt hierin een grote rol (b2c/b2b/artistieke uitingen/…). Ik zie juist met veel plezier dat er meer websites/webshops/webapplicaties komen die het juist net iets anders durven te doen en van de eenheidsworst durven af te stappen. En anders betekend niet dat het gebruiksgemak nihil is. Denk bijvoorbeeld aan off-grid. Prima ontwikkeling voor sommige doelen als je het mij vraagt. En de applicaties die hier gebruik van maken zijn echt niet moeilijker te onderhouden voor bedrijven of lastiger te navigeren of content te vinden voor een gebruiker.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug