-

Google Tag Manager Server-Side Tagging: betere datakwaliteit, performance en security

Recent heeft Google een nieuw Tag Manager container type aangekondigd, namelijk de Server-side tagging container. Op dit moment is de publieke beta versie beschikbaar. Wat is server-side tracking? En wat zijn de voordelen? 

Bij een reguliere Google Tag Manager container worden de tags in de browser van de bezoeker (client-side) ingeladen. Vervolgens wordt de data vanuit de browser van je bezoekers rechtstreeks doorgestuurd naar de analytics- en third-party partijen.

Bij server-side tagging worden de marketing tags uitgevoerd op een server in plaats van in de browser van een gebruiker. Vanuit de server wordt de data vervolgens doorgestuurd naar verschillende analytics- en third-party partijen. Indien gewenst kan je nog bewerkingen doen voor je de data doorstuurt naar de externe partijen. Naast Google Tag Manager zijn er ook andere leveranciers, zoals Tealium die server-side tracking aanbieden. 

Waarom server-side tagging? 

Het toepassen van server-side tracking zorgt voor meer controle over de data die je deelt met externe partijen, betrouwbaardere data en een snellere laadtijd van je website. Hieronder gaan we daar uitgebreider op in. 

Meer controle over je data / betere security

De reguliere manier van tracking (client-side) kent een aantal beperkingen. Zo heb je niet altijd grip op welke data door de verschillende partijen wordt verzameld. Deze third-party tags verzamelen vaak meer informatie dan nodig. Ze hebben potentieel toegang tot alle informatie die beschikbaar is in de browser. Ook is het niet altijd goed inzichtelijk welke data deze partijen verzamelen over je bezoekers. 

Met server-side tracking bepaal je zelf welke informatie je doorstuurt naar je marketing vendors. De tags welke de informatie doorsturen draaien op een beveiligde Google server. De user interface is vergelijkbaar met een standaard (client-side) Google Tag Manager container. Via deze interface is het exact inzichtelijk welke data via de verschillende tags wordt doorgestuurd. Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om controles in te bouwen waardoor privacy gevoelige informatie niet doorgestuurd wordt naar Google Analytics. 

Verbeterde betrouwbaarheid en kwaliteit van je data

Daarnaast hebben tracking prevention technologieën in browsers, welke gericht zijn op het beperken van cross-site tracking, ook steeds meer impact op de verzameling en betrouwbaarheid van first-party data en conversion tracking. 

Een ander bekend probleem is het spam- en botverkeer in Google Analytics. Server-side tracking kan helpen om de impact van deze technologieën en browserextensies op first-party data te beperken en de betrouwbaarheid en kwaliteit van de data te verhogen.

Positieve impact op web performance

In het geval van client-side tracking worden de third-party tags in de browser van je bezoeker ingeladen. Hierbij worden vaak extra JavaScript bestanden en externe bronnen ingeladen. Met server-side tagging kan je het gebruik van extra JavaScript en afhankelijkheid van derden minimaliseren. Dit heeft een positieve impact op web performance en kan daardoor de user experience verbeteren.

De voordelen van server-side tracking 

Wij hebben de voordelen van server-side tagging voor je op de rijtje gezet: 

  • Verbeterde security; doordat je meer controle hebt over de data die naar analytics en third-party partijen wordt gestuurd.
  • Verbeterde betrouwbaarheid van first-party analytics; doordat impact van tracking prevention technologie en adblockers beperkt kan worden. Dit zorgt voor een betere datakwaliteit voor first-party data. 
  • Aanpassen of verrijken van data; voordat dit naar de desbetreffende Analytics of third-party tools wordt doorgestuurd.
  • Minder client-side JavaScript en minder netwerkverzoeken; Dit heeft een positief effect op de laadsnelheid van websites. Een snellere website draagt bij aan een betere user experience.
  • Server-side tag management voor jouw organisatie
De onmisbare waarde van Integrated Testing

Wil je als marketeer ook zakelijk succes blijven boeken met A/B-testen, dan dien je op een andere manier te optimaliseren. In het artikel omtrent Integrated Testing gaan we verder in op de beperkingen van client-side testing in relatie tot A/B-testen. Je leest hier welke beperkingen client-side testen heeft, waarom je een vorm van server-side testen zou moeten toepassen en wat het beheer van een totaal online datagedreven platform jou als marketeer te bieden heeft.

Over de auteur: Arjan  Doppenberg is SEO Consultant bij OrangeValley

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond