-

Hackathon Travix: beter cross-sellen, stabieler platform en op budget zoeken

Travix heeft met ondersteuning van Travelport een hackathon georganiseerd. Developers hadden de keuze uit vier verschillende thema’s: de toepassing van AI, het verbeteren van de customer journey, het sterker maken van het platform en het opsporen van de kernoorzaak van productieproblemen.

Irina Barsky, software delivery manager bij Travix, organiseerde de hackathon. “We hebben dit twee keer eerder gedaan, maar dan vanuit de gehele organisatie. Dit keer wilden we de developers de kans geven om met hun inzichten aan de slag te gaan, wat resulteerde in geweldige, haalbare ideeën die binnen de 24 uur die ze hadden werden uitgewerkt tot prototypes.”

Travelport sponsorde de hackathon en leverde zelf ook developers die meededen. “We praten natuurlijk altijd veel met klanten, maar nu zaten we in een totaal andere omgeving, een snelkookpan van ideeën,” zegt Peter Boere, client delivery executive bij Travelport. “Dat geeft ons ook inspiratie voor innovatie. En we gaan zeker kijken welke ideeën we samen verder uit kunnen werken.”

Slim cross-sellen

De drie winnaars kwamen elk uit een andere categorie. De eerste plaats was voor Smart X-Sell, een team dat machine-learning wilde toepassen om de ‘ancillary services’ die Travix in de booking flow aanbiedt, beter te structureren. “Klanten boeken bij ons een vliegticket maar kunnen in dezelfde flow bijvoorbeeld ook een reisverzekering afsluiten of een huurauto regelen,” legt Barsky uit. “Die optionele extra’s worden nu weergegeven in een lijst, wat klantvriendelijker kan. Waar we naartoe willen is dat bestaande klanten met een user account op basis van historische data een lijst te zien krijgen met producten die hen daadwerkelijk interesseren. Als iemand nooit de reisverzekering neemt, dan hebben ze waarschijnlijk een doorlopende en kun je die uit de lijst weglaten.”

De tweede plaats, afkomstig uit de categorie ‘fix my foundation’, was voor een tool genaamd Gate Keeper, die signaleert wanneer een van de GDS-partners van Travix een storing heeft. “De tool spoort op of de kwestie aan de partnerkant speelt en kan snel alle traffic rond zoekopdrachten en boekingen naar andere providers omleiden die wel up and running zijn.”

Uit de customer journey-categorie kwam team Bargain Hunter, dat brons won. “Reizigers geven aan in welke bestemmingen ze geïnteresseerd zijn, alsmede de reisdata en het budget. Vervolgens krijgen ze van ons een seintje als er een goede aanbieding is die past bij wat ze zoeken.”

Meer ideeën onderzoeken

Niet alleen de concepten van de winnaars worden de komende tijd nader onderzocht. Tot de ideeën die Travix ook verder wil uitwerken, behoort het zoeken op basis van interesses in plaats van het vaste stramien van vertrekluchthaven/aankomstluchthaven/reisdata/aantal personen. “Daar waren twee ideeën over. Het ene team ging uit van een reiziger die zelf aangeeft wat zijn interesses zijn,” aldus Barsky. “Op basis daarvan worden dan suggesties gegeven voor passende reisbestemmingen. Het andere team ging een stapje verder en zette website- en boekingsgedrag met behulp van kunstmatige intelligentie om in een passend advies. Zij gebruiken dus de context in plaats van dat de reiziger zelf zijn voorkeuren kenbaar moet maken. Beide ideeën lijken ons interessant om te implementeren. Hoe persoonlijker we de klant kunnen bedienen, des te relevanter we worden. Dat is goed voor retentie en helpt de acquisitiekosten te reduceren.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond