-

Het mkb kan langdurig profijt halen uit digitalisering

Het Nederlandse mkb heeft de afgelopen maanden een ware inhaalslag gemaakt op het gebied van digitalisering. Maar snel in elkaar geflanste digitale maatregelen zullen nu een permanente plek moeten krijgen. Dat vereist een strategische manier van aanpakken, ook op het gebied van zakelijke financiering.

We komen er niet onderuit: de toekomst is digitaal. En toch waren er genoeg mkb’ers die begin dit jaar nog niet zo goed wisten hoe zij digitale ontwikkelingen het beste kunnen inzetten voor toekomstige groei. Van hun besluiteloosheid is weinig meer over: we hebben wereldwijd namelijk in acht weken tijd een vooruitgang van vijf jaar behaald op het gebied van digitale adoptie door consumenten én ondernemers.

Zo hebben topchefs voor wie de eetervaring binnen het restaurant eerst voorop stond, online boekingssystemen voor afhaal- en bezorgdiensten ingezet voor culinaire genietmomenten thuis. Naast omzetbehoud had dat een driedubbel voordeel. Het restaurant kon op deze manier het personeel aan het werk houden (wellicht via een verkort rooster), de trouwe klantenkring behouden, en nieuwe klanten aantrekken die maar al te graag de lokale economie steunen. Ook in de detailhandel zagen we winkeliers in recordtijd e-commerce websites of bezorgdiensten opzetten.

Corona heeft ondernemers aangespoord om digitale initiatieven sneller in te voeren. Schoven zij voor de pandemie vanwege drukte hun plannen voor bijvoorbeeld een webshop steeds voor zich uit, vanaf maart hadden zijn simpelweg geen andere keus: het was zinken of zwemmen.

Daarmee is het zware werk nog niet achter de rug. Na het overleven, moeten ondernemers een periode van bloei creëren.

1. Definieer de lange-termijndoelstellingen

Ondernemers moeten ten eerste kijken wat hun lange-termijn doelstellingen zijn. Die kunnen door Covid flink veranderd zijn.

Zo zijn er ondernemers bij wie de wind volledig uit de zeilen is gehaald waardoor zij steeds verder verwijderd geraakt zijn van hun lange-termijn doelstellingen. Het is deze groep (nog) niet gelukt om zich op een effectieve manier aan te passen aan deze uitdagingen binnen hun markt.

Dan is er een andere groep die juist vanwege Covid nieuwe kansen heeft kunnen benutten of zelfs een volledig andere weg ingeslagen is. Dan kunnen we bijvoorbeeld denken aan de winkelier die voor het eerst een webshop of Instagram Shopping heeft opgezet. De lange-termijn doelstellingen die waren gebaseerd op omzet uit de fysieke winkel moeten aan de hand van deze nieuwe verkoopkanalen worden aangepast.

2. Bepaal de digitaliseringsbehoefte

Nadat de lange-termijn doelstellingen zijn bepaald, moeten ondernemers kijken hoe ver hun digital capabilities reiken. Welke technologieën zijn worden op dit moment gebruikt? Zijn zij toereikend en zullen zij de tand des tijds doorstaan? Hebben ondernemers in hun haast om te digitaliseren de juiste keuzes gemaakt?

Bijvoorbeeld: de snel-ingevoerde webshop software biedt slechts één of twee betalingsmogelijkheden. Prima om de coronacrisis mee te overbruggen, maar het is geen goede oplossing voor de lange termijn. De ondernemer zal dus moeten kijken naar andere software dat klanten een breed scala aan betalingsmogelijkheden biedt zodat het opschalen hiervan makkelijker wordt.

‘Achterlopende’ ondernemers hebben een uitermate goede kans om een inhaalslag te maken. Een gezegde van Confucius luidt: “Het beste moment om een boom te planten is 10 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu”. Door goed te inventariseren wat de behoeften zijn, kunnen zij ervoor zorgen dat zij gelijk investeren in de juiste technologieën voor lange-termijn groei en succes.

3. Kies de juiste financieringspartner

Bij meer digitalisering en e-commerce verandert het financieringsproces voor ondernemers aanzienlijk.

Ten eerste is het voor het mkb zowiezo moeilijk om een bancaire lening te krijgen. Het rapport Veranderen voor Vertrouwen van de Nederlandsche Bank liet vóór Covid al zien dat de acceptatiecriteria voor het mkb een stuk hoger liggen dan voor het grootbedrijf. Ten tweede zien huisbanken graag bewijs van financiële haalbaarheid bijvoorbeeld door middel van jaarlijkse verkoopcijfers. Cijfers die bij een beginnende webshop nog ontbreken terwijl wel in technologie en voorraad geïnvesteerd moet worden.

Ondernemers hebben echter genoeg andere mogelijkheden die al vanaf het begin moeten worden overwogen.

Alternatieve financiers worden (vaak ten onrechte) pas ingezet wanneer de bank niet kan of wil helpen. Maar zij benaderen mkb financiering met een unieke blik en hebben juist voor meer variatie en keus binnen de zakelijke financieringsmarkt gezorgd. Naast zakelijke leningen kunnen ondernemers bij hen bijvoorbeeld ook terecht voor crowdfunding of factoring, én zij maken slim gebruik van technologie zodat ondernemers snel duidelijkheid hebben over hun financiële opties.

Maar hier geldt dat hoe meer alternatieve kredietverstrekkers er zijn, hoe moeilijker het voor de ondernemer kan zijn om de juiste financiële oplossing te vinden. Marktplaatsen voor zakelijke financiering zijn dan een uitkomst: zij brengen een grote groep alternatieve financiers samen op één plek. Vaak hebben zij ook experts die samen met de ondernemer kan kijken naar hun langetermijnplannen, de financieringsdoelen en hen bij de aanvraag kunnen begeleiden.

Met creativiteit en een verlangen om van de nood een deugd te maken, hebben ondernemers de digitale kloof van begin dit jaar deels kunnen overbruggen. Dezelfde creativiteit en wendbaarheid zijn nodig bij het nemen van strategische en financiële beslissingen die ervoor zullen zorgen dat over vijf jaar de zaken nog steeds floreren.

Over de auteur: Eugenie Casier is directeur van Funding Options Nederland

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond