-

Hoe weet je of je organisatie klaar is voor Employee Advocacy?

Contentmarketing is een inmiddels niet meer weg te denken manier om vanuit de pullgedachte prospects te verleiden om in contact te komen met je merk, thought leadership te claimen of kennis op een authentieke manier te delen.

Toch proberen veel organisaties nog in te zetten op pushmarketing en vooral hun merk naar voren te schuiven, terwijl uit onderzoek van de Edelman Trust Barometer blijkt dat mensen hun directe connecties veel geloofwaardiger vinden dan een merk. Gelukkig kunnen mensen uit je organisatie hier een rol vervullen door het merk persoonlijk te vertegenwoordigen. Dit fenomeen heet Employee Advocacy. Vanuit de Employee Advocacygedachte delen je collega’s direct content in hun eigen relevante netwerk. 

”Employee advocacy is het delen van content met hulp van je collega’s. Je collega’s delen vanuit zichzelf al regelmatig content via social media, maar als een bedrijf medewerkers hierbij helpt, krijgt een contentstrategie vleugels.”

Dat doet een groot deel al van nature, omdat ze trots zijn op hun bedrijf of weten dat ze meer interactie krijgen als ze content delen. Echter er zijn employee advocacyprogramma’s waarbij collega’s op een gestructureerde manier meegenomen worden in het verhaal van je organisatie en content zullen delen. Er zijn meerdere voordelen om employee advocacy gestructureerd aan te pakken. Zo laadt de organisatie ook via medewerkers op een consistentie wijze de thema’s die voor het bedrijf van belang zijn en bewaken ze de rode draad in de communicatie.  Maar is je organisatie daar wel geschikt voor? Aan de hand van onderstaand stappenplan doen we de Employee Advocacycheck. 

Stap 1: Deel de kernwaarden van je bedrijf

Stap 1 begint niet bij je werknemers, maar bij je bedrijf. Het is tenslotte van belang dat er gedeelde kernwaarden zijn om te delen en dat deze kernwaarden ook herkend worden en deelbaar zijn door je collega’s. Dat gaat verder dan een poster op de muur. Het is wellicht wat vaag, maar draait om een gevoel. Bijna bij geen enkel bedrijf kunnen medewerkers de missie of visie opdreunen, maar als je bedrijf een purpose heeft en deze dagelijks uitdraagt dan is het welhaast zeker dat medewerkers deze haarfijn op een feestje kunnen uitleggen. Het is ook een cultuur die voelbaar is. Mijn vader werkte in het begin van de jaren ‘80 bij Apple en kwam op bijeenkomsten waar hij aan memoreerde als hij riep: “Apple is not about a brand, it is like a religion.” Zo’n sterke cultuur als de religie van Apple is wellicht iets teveel van het goede, maar een gemeenschappelijk gevoel is een goede start. Denk ook eens aan het volgende voorbeeld, namelijk de vrijvertaalde kernwaarde van FedEx: “We veranderen de wereld door te handelen vanuit één simpel uitgangspunt: Onze klanten centraal stellen bij alles wat we doen.” Voor alle medewerkers is duidelijk wat bij het FedEx het belangrijkste is.

Stap 2: Intrinsieke motivatie

Hebben je collega’s een intrinsieke motivatie om content te delen? Zijn ze trots op het bedrijf en dragen ze deze trots graag uit? Als er veel collega’s zijn die het leuk vinden om content te delen heb je een mooi uitgangspunt. Wellicht vinden ze het moeilijk om zelf content te maken, maar ze kunnen op z’n minst de content delen als ze die relevant of leuk vinden. Maar liefst 1/3e doet dat al uit eigen beweging blijkt uit onderzoek van Weber Shandwick. Werk je vanuit een gestructureerd programma dan zal dit alleen maar toenemen. Overigens hoeft niet iedere collega content te delen. Er zijn altijd mensen die er niet zoveel mee hebben. Dit komt bij ieder bedrijf voor. Besteed er niet teveel tijd aan en focus je op de collega’s die wel willen.

Stap 3: Empower je collega’s  

Empower je collega’s, want daarmee wordt de drempel lager om content te delen of zelfs te maken. Er zijn een paar stappen die je kunt nemen om te zorgen dat je collega’s het vertrouwen hebben om content te delen;

  • Help ze met het optimaliseren van hun social mediaprofiel
  • Laat ze weten dat ze content mogen delen en welke richtlijnen er zijn
  • Help en ondersteun je collega’s bij het maken van de content of lever de content aan
  • Maak het delen makkelijk en leuk. Er zijn eenvoudige tools beschikbaar die het makkelijker maken om content te delen en waar ook een vorm van gamificatie het leuker maakt  
  • Zorg dat er op iedere afdeling een coach is bij wie ze terecht kunnen
Stap 4: Wees toegankelijk

Voor veel collega’s is het maken en delen van content nieuw en eng, daarom;

  • Zorg dat je benaderbaar bent voor vragen
  • Sta open voor contentsuggesties van collega’s
  • Leg uit hoe de social mediaplatforms werken
  • Help in eerste instantie bij het kiezen van het juiste taalgebruik
Stap 5: Zorg voor maatwerk

Zorg dat je maatwerk levert. Tenslotte is niet iedere collega hetzelfde en niet iedere functie is gelijk. Zorg ervoor dat je die content levert die optimaal aansluit bij de positie en het netwerk van je collega’s. Zo zullen de technische collega’s misschien minder graag commerciële content delen, maar juist graag informatie over innovatie of nieuwe features en zijn de marketingcollega’s juist trots op de nieuwe campagnes die ze lanceren. Maar denk ook in (interne) doelgroepen; thought leaders, commerciële netwerkers, service-experts, etcetera. Een laatste tip op dit vlak is om je content en schrijfstijl aan te passen per doelgroep.

Stap 6: Begin klein

Start met een beperkt aantal collega’s. Selecteer een beperkt aantal collega’s (minimaal 5) waarvan je weet dat zij openstaan voor nieuwe initiatieven en zelf reeds actief zijn op social media. Vraag deze collega’s of zij mee willen doen aan een pilot. Je kunt ervoor kiezen om juist mensen van verschillende afdelingen te betrekken. Dan werk je al aan draagkracht en heb je na de pilot iemand die de rest van de afdeling kan helpen en stimuleren. Je kunt er ook voor kiezen om een afdeling die voorop loopt te selecteren, bijvoorbeeld marketing of communicatie. Dan kun je na de pilot het succes en de vooruitgang van een afdeling laten zien. Deze afdeling kan vervolgens als voorbeeld voor de rest van de organisatie dienen. Het is handig om hier een kick-off voor te organiseren. Daarin leg je de do’s en don’ts van social media uit. Hoe lang is een bericht, wat is de call to action en waarom zou iemand het bericht moeten lezen of bekijken in het geval van video. 

Stap 7: Zorg voor content

Zorg ervoor dat je direct na de kick-off beschikt over content om te delen. Wellicht is er al een contentkalender beschikbaar in de organisatie, maar denk ook aan het delen van vacatures of nieuwsupdates. Het zou mooi zijn om te streven naar minimaal één keer per week een bericht om te delen gedurende de pilot, maar meer mag zeker. 

Stap 8: Deel resultaten

Deel resultaten. Om ervoor te zorgen dat je collega’s enthousiast blijven, is het belangrijk om resultaten te delen. Door de resultaten met je collega’s te delen zal de betrokkenheid toenemen. Je kunt ook lijstjes maken van medewerkers die het meest succesvol zijn (leuk voor salesgedreven organisaties) of cases van succesvolle berichten kunnen delen.

Stap 9: Uitrollen

Inmiddels weet je wel of je bedrijf geschikt is voor employee advocacy en of mensen bereid zijn om content te delen. Nadat de eerste ervaringen zijn opgedaan, kun je het programma uitbreiden en meerdere collega’s uitnodigen. Ook voor deze collega’s is het belangrijk om te weten wat het doel is en wat de eerste ervaringen zijn. Wellicht kunnen de eerste ambassadeurs hier een rol bij spelen. Nadat je het programma hebt uitgerold is het belangrijk om te blijven meten en analyseren;

  • Hoeveel procent van de collega’s doet mee aan het programma?
  • Hoeveel meer engagement is er als gevolg van het programma?
  • Welke content wordt het meeste gedeeld?
  • Welke content leidt tot de meeste kliks, leads en reacties?
Stap 10: Blijf motiveren

Een hele belangrijke: blijf motiveren. Het is belangrijk de collega’s gemotiveerd te houden om content te delen;

  • Vraag om input. Je collega’s weten vaak heel goed wat relevante content is voor klanten. Vraag actief naar suggesties voor onderwerpen. Zo raken ze steeds meer betrokken en gemotiveerd.
  • Laat ze zien wat het effect is op websitebezoek, leads, sollicitanten. Maak daarbij ook de vergelijking tussen de situatie voor- en nadat collega’s content actief deelden. Zo zie je duidelijk wat het effect is van hun inspanningen. Maak bijvoorbeeld maandelijks een eenvoudige rapportage van de behaalde resultaten en laat zien waar je staat ten opzichte van de doelen die je wilt behalen.
  • Geef een podium. Via het eerdergenoemde maandelijkse rapport geef je inzicht in resultaten. Daarnaast is het ook leuk om collega’s in het zonnetje te zetten of een podium te geven. Bijvoorbeeld als ze een leuke vlog hebben gemaakt of een groot aantal likes op een bericht hebben gekregen.

Als je in dit stadium bent weet je dat je bedrijf niet alleen klaar is voor employee advocacy, maar dat het een blijvertje is. 

Over de auteur: Martijn Rademakers is mede-eigenaar van SoWorker.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond