-

Honderd blogs in honderd dagen: de zin en onzin van klakkeloos bloggen

De resultaten zijn bedroevend. Na honderd dagen bloggen en meer dan 100.000 woorden typen, een groei van 380 naar nog geen 700 organische bezoekers per maand. Wat gaat hier verkeerd?

Gelukkig was het niet mijn bedoeling om het maximaal aantal bezoekers te halen, maar was het een uitdaging. De resultaten laten echter wel zien dat klakkeloos bloggen weinig tot geen nut heeft. Zonde van je tijd?

Een korte introductie over de honderd dagen honderd blogs challenge

Om mijn SEO kennis op peil te houden lees, neem ik wekelijks een aantal uur om podcasts, SEO groepen, blogs en YouTube kanalen te volgen. Een van mijn favoriete podcasts is van Authority Hacker waar ik enkele maanden geleden een interview met Miles Beckler tegen kwam. Miles is een succesvolle marketeer en vertelde over zijn 90-dagen vlog challenge. En dat bracht mij op een idee. Geen negentig dagen vlog challenge maar een honderd dagen blog challenge. Honderd dagen bloggen over SEO en gerelateerde onderwerpen. Hou ik dat vol, en kunnen er wel honderd blogs over SEO geschreven worden? Gelukkig was groeien van verkeer niet het belangrijkste doel van deze challenge, want dan had ik flink gefaald. 

Welke doelen stel jij jezelf als blogger?

Als blogger wil je misschien ‘veel content maken’ met in gedachten dat dit veel bezoekers zal op gaan leveren. Helaas werkt dat niet helemaal zo. Zonder een effectief zoekwoorden- en concurrentieonderzoek is het water naar zee dragen. Je mist de voedingsstoffen voor een een gezonde groei. En dat wil ik met dit onderzoek ook laten zien. 

De uitgangspunten voor deze honderd blogs challenge waren voornamelijk gericht op kilometers maken en weinig op SEO. Natuurlijk had ik voor deze challenge wel enkele uitgangspunten.

  1. Elk onderwerp moest gerelateerd zijn aan SEO
  2. Begin zo snel mogelijk met schrijven als je een onderwerp hebt gevonden
  3. Noteer de tijd voor elke blog en noteer het aantal woorden om statistieken bij te houden
  4. Probeer zo snel mogelijk aan nieuwe onderwerpen te komen en maak hier een simpele workflow voor
  5. Plaats de content zo snel mogelijk op de website zonder teveel nacontrole
  6. Probeer het gemiddeld aantal woorden per blog rond de duizend te houden

Als iemand die dagelijks met SEO bezig zoals ik, is het natuurlijk logisch dat je bij elk artikel wel de basis ingrediënten van SEO toepas. Anders was het waarschijnlijk nog een stuk droeviger geweest. Als jij ook dezelfde challenge begint, doe dan in ieder geval de basics. Maar beter nog, doe het alleen met een doel. 

  1. Gebruik zoekwoorden op plaatsen met de sterkste ranking signalen, titel, url, kopteksten etc.
  2. Gebruik een logische volgorde van kopteksten en paragrafen
  3. Gebruik standaard optimalisatie voor afbeelding: bestandsnaam, bestandsgrootte max 100kb, alt text
  4. Gebruik interne links naar eerder geplaatste artikelen
Welke dingen kun je leren van deze honderd dagen challenge?

Zijn er lessen voor je? Wat kun jij er van leren als SEO wel je hoofddoel is? Zijn er ook positieve dingen te vinden in klakkeloos bloggen over bepaalde onderwerpen? 

1. Probeer bij het onderwerp te blijven, maar forceer het niet. 

Een voordeel van deze aanpak is dat je niet perse bij het onderwerp hoeft te blijven. Als je namelijk een keyword hebt gevonden waar jij mee wilt scoren, dan ben je verplicht om daarop te focussen. Maar als dit niet je uitgangspunt is, kun je eenvoudig het onderwerp van je blog veranderen naar gelang je verhaal ontstaat. Want tijdens het uitwerken van je artikel kun je namelijk op andere ideeën komen en het verhaal een hele andere wending geven. 

Zonder dat je focust op een zoekwoord ben je veel flexibeler in de uitkomst. Het nadeel is dat je alsnog uit moet zoeken of er zoekvolume op je nieuwe zoekwoord aanwezig is. . 

2. Splits de onderwerpen in meerdere blogs wanneer de intentie verandert

Voor SEO is het prima om bepaalde onderwerpen op te splitsen in meerdere blogs als het de intentie verandert van de zoekopdracht. Op die manier maak je meer kans op klikken. 

Laten we even een voorbeeld nemen: 

Stel dat we over een bepaald onderwerp willen schrijven: Wat is een nofollow link? 

Tijdens het uitwerken van de blog kom je er misschien achter dat er nog veel meer gezegd kan worden die het waard zijn om in een aparte blog extra aandacht aan te besteden. En voor SEO redenen kan het verstandiger zijn om daarom het onderwerp verder op te splitsen. De titel in Google zou niet meer overeenkomen met een gedeelte van de tekst dat wel potentie had om bezoekers te trekken.

Stel dat je het onderwerp verder wilt uitbreiden met een hoe-vraag. Hoe maak je een nofollow link.

Met de huidige titel zou je in de zoekresultaten geen kliks ontvangen voor deze vraag, ook al werd je er voor gevonden met dit artikel, simpelweg omdat de titel niet overeenkwam met de zoekintentie. Een les die je hieruit kunt trekken is dat de intentie van de zoekopdracht goed overeen moet komen met de content. Als je content te ver wordt uitgebreid, dan mis je misschien kansen om op meerdere zoekwoorden gevonden te worden omdat de Titel niet aansluit bij de zoekopdracht. 

Uiteraard moet je niet vergeten om bij elk zoekwoord te kijken naar de data voor dat zoekwoord, de layout van de zoekresultaten en de concurrentie. Want al heeft een zoekwoord een aardig zoekvolume of een laag keyword difficulty, het zou zo maar eens een zero-click search kunnen zijn.  

3. Gebruik een goede tekstverwerker

Schrijf je blogs en artikelen in een tekstverwerker alvorens het te uploaden. De bekendste zijn waarschijnlijk wel Microsoft Word en Google Documenten. Hiermee heb je altijd een backup achter de hand, mocht er iets mis gaan met de website.. De automatische opslagfunctie van Google is ook een life saver, want iedereen maakt wel eens de fout door een scherm per ongeluk te sluiten, toch? Met een online tekstverwerker blijft al je content gewoon zichtbaar door de automatische opslagfunctie. 

Daarnaast viel het me op dat je met tekstverwerkers beter kan concentreren op je tekst. Je wordt minder snel afgeleid door bijkomstigheden van de website. Een bijkomend voordel van tekstverwerkers is dat je aan de zijkant van je tekst een inhoudsopgave kunt zien. Hiermee hou je precies in de gaten welke kopteksten je gebruikt en in welke volgorde. Zie het voorbeeld van Google Documenten.

Een volgend probleem waar je tegenaan zult lopen is het uploaden van je content naar de website. Dit is de reden waarom ik tijdens deze blog challenge ben overgestapt van Beaver Builder naar Gutenberg. Gutenberg mag dan iets langzamer laden (kan nadelig zijn voor SEO) het werkt wel een stuk sneller om teksten toe te voegen. Als je content namelijk kopieert naar Gutenberg zal de tekst automatisch worden opgedeeld in blokken. Dat is niet het geval bij page builders zoals Beaver Builder. Als je tijd wilt besparen met uploaden van content, verkies dan Gutenberg boven Beaver Builder. 

4. Het proces om nieuwe onderwerpen te bedenken

Het is makkelijk om afgeleid te worden tijdens je zoektocht naar nieuwe onderwerpen. Om aan nieuwe onderwerpen te komen kun je allerlei bronnen gebruiken. Een van de dingen waar jij dan last van kunt krijgen is concentratie. Het is heel goed mogelijk dat je opeens ‘teveel’ gaat lezen. Je bent dan niet kritisch meer bezig met het zoeken naar ‘blog onderwerpen’ maar wordt te snel afgeleid door ‘interessante onderwerpen’. 

Een manier om hiertegen te vechten is jezelf te overtuigen om te concentreren op woorden en niet op teksten. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je moet oppassen niet in een leesmodus terecht te komen. Er zijn uiteraard veel leuke of leerzame onderwerpen die je tegenkomt tijdens je dagelijkse zoektocht, maar die brengen je niet dichter bij je doel.

Om aan ideeën te komen ging ik op zoek naar bepaalde onderwerpen.  

  • Wat vragen: wat is, wat zijn
  • Hoe vragen: hoe doe je iets
  • Waarom vragen: waarom doe je iets
  • Reviews schrijven over producten of diensten
  • Top tien lijsten: beste, leukste, belangrijkste etc.

Helaas resulteert dit misschien wel in veel gelijksoortige blogs. En voor sommige websites is dat niet wat je wilt. Het is redelijk eenvoudig om een woordenboek te worden met allerlei Wat vragen. Maar als je moeite hebt om aan nieuwe ideeën te komen, probeer je dan eens te concentreren op één van bovenstaande punten tijdens je zoektocht in combinatie met onderwerpen die je leest. 

5. Beperk je bronnen voor nieuwe ideeën

Als je door een bekend landschap rijdt zullen ‘nieuwe dingen’ je snel opvallen. De nieuwe kleur van het huis op de hoek, de boom die weg is en de nieuwe auto van de buren. Maar in een buurt waar je nog niet zo bekend bent zul je minder dingen opvallen. Dat is ook wat er gebeurt bij het gebruiken van nieuwe bronnen om aan nieuwe onderwerpen te komen.  

Hoe vaker je terugkomt bij bekende bronnen, hoe sneller je door de topics kunt skimmen om niet te worden afgeleid. Het bezoeken van dezelfde bronnen levert daarmee dus tijdwinst op. Je weet namelijk precies welke menu’s je moet gebruiken en welke indeling de pagina’s hebben. Ook zul je ideeën krijgen waarvoor te zoeken. In sommige Facebook of Reddit groepen maken ze gebruik van AMA’s, de zogenaamde Ask Me Anything vragen. Dit zijn vaak bronnen voor interessante onderwerpen. Door het beperken van je bronnen kun je tijd winnen.

Enkele bronnen die ik gebruikte, en jij kunt gebruiken voor nieuwe onderwerpen: 

  • Reddit
  • Facebook groepen
  • YouTube
  • Quora
  • Forums
  • Answer the public
  • Google Search Console
  • E-mails en telefoontjes van klanten of opdrachtgevers
  • Vragen van collega’s 
  • Google Trends

Natuurlijk is het handig om ook eens andere bronnen te gebruiken, maar de meeste tijdwinst zit in het bezoeken van een beperkt aantal, voor je bekende, bronnen.

6. Trending topics brengen de meeste bezoekers binnen, basic vragen het minst

Om aan nieuwe topics te komen heb ik tijdens de honderd dagen challenge vaak gekozen voor de ‘Wat vragen’. Dit zijn namelijk de makkelijkst onderwerpen om aan te komen. Het grote probleem bij dit soort onderwerpen is echter de concurrentie. Dit soort vragen bestaan al zo lang dat er al veel mensen over geschreven hebben. En dat komt niet ten goede van je vindbaarheid. Dit is ook gelijk een probleem van deze aanpak. Als het groeien van organische bezoekers het doel is,  heeft deze aanpak van bloggen weinig waarde! Ik zeg niet dat het helemaal geen SEO waarde heeft, maar als het alleen om het aantal bezoekers gaat moet je het anders aanpakken. Later wil ik hier nog even verder op ingaan. 

Nieuwswaardige topics zijn daarentegen een van de beste manieren om bezoekers te krijgen. Dit zag ik niet alleen bij deze challenge, maar eigenlijk in elke branche. Een van de meest bezochte blogs uit deze honderd gaat over het Nederlandse Amazon Affiliate programma. Deze was pas sinds maart 2020 actief en de blog daarover was al snel een klein succes.   

Als je blogt om meer organisch verkeer te krijgen, probeer dan vooral het nieuws in je branche bij te houden. En als er iets nieuwswaardigs voorbij komt, schrijf er dan over. Een goede bron daarvoor is Google trends.

7. Gebruik je wat-vragen, voor backlinks: de vragen voor beginners

Als je iets niet weet vraag je de wat-vraag. Als je er wat verder mee bekend bent vraag je de hoe-vraag. Dit zijn daarom de vragen die het meest gesteld worden en ook het meest herhaald. Daarom hebben dit soort vragen vaak een hoog zoekvolume. Helaas is het juist daarom ook het moeilijkst om voor te ranken. Je kunt deze vragen wel weer gebruiken voor je backlink strategie. Elke keer wanneer je een vraag tegenkomt op sociale media, in forums of waar dan eigenlijk ook online, kun jij een verwijzing maken naar je blog.   

Je slaat daarmee drie vliegen in één klap. Ten eerste krijg je bezoekers door die link, ten tweede meer bekendheid en ten derde heb je er een backlink bij! Des te meer iemand gespecialiseerd is in een onderwerp des te minder vragen Wat vragen er worden gesteld. Ten minste, de basisvragen waar het gros van de beginners bij stilstaan. De volgende afbeelding laat zien dat het grootste gedeelte van het zoekvolume in de eerste laag zit. 

8. Verzamelen van data 

Een direct voordeel van het schrijven over zoveel onderwerpen is de data die je verzamelt. Google Search Console wordt één grote bron van informatie omtrent je branche.  Zoekwoorden die geen zoekvolume tonen in keyword research tools zoals Google Zoekwoordplanner kunnen wel data weergeven in Search Console. Hiermee kun je weer nieuwe blogs schrijven of je bestaande blogs verder optimaliseren. 

Als je dus gaat beginnen met schrijven, hou dan in de gaten dat je tegelijkertijd een bron van waardevolle informatie binnenhaalt. Dit is misschien een bijkomend voordeel, maar ook een belangrijk voordeel. Hoe meer tekst je hebt per onderwerp, hoe meer data je kunt verzamelen! Honderd artikelen van driehonderd woorden geven veel minder data dan honderd blogs met duizend woorden. 

Van de honderd blogs die ik schreef zijn er twee uitzonderingen als het gaat om het aantal woorden. De langste tekst is namelijk 6900 woorden en duurde 9,5 uur om te schrijven. De kortste blog heeft maar 520 woorden die klaar was binnen 56 minuten.

Het verschil in het aantal zoekopdrachten groeit bij de langste blog met de dag en zit nu nog maar op 352 zoekwoorden, terwijl de kortste blog blijft hangen rond 65. Uit ervaring weet ik dat lange blogs meestal goed zijn voor meer dan duizend zoekwoorden mits ze hoog in de zoekresultaten verschijnt. Deze data is daarom heel nuttig om te gebruiken voor verdere optimalisatie van de website.

9. Je kunt de blogs recyclen of gebruiken voor andere SEO doeleinden

Al vroeg na het starten van de challenge kreeg ik allerlei ideeën waar ik de blogs nog meer voor kon gebruiken. Stiekem hoopte ik natuurlijk dat er een paar goede blogs tussen zaten die Google ging waarderen zonder echte optimalisatie. Zomaar lukraak bloggen hoeft niet honderd procent nutteloos te zijn voor SEO want je kunt er nog meer mee. 

Enkele dingen waar je de blogs voor kunt gebruiken: 

  1. Beginnende SEO’s naar te verwijzen vanaf forums etc. (Backlinks)
  2. Content pruning: gebruik de data om te combineren, verwijderen of hergebruiken
  3. Naslagwerk om klanten of cliënten naartoe te verwijzen
  4. Een bewijs van je expertise 
  5. Als onderdeel of bron voor trainingen
  6. Als bron voor je nieuwsbrieven
  7. Voor dataverzameling in GSC
  8. Voor het gebruiken van content silo’s
  9. Als bron voor gastbloggen
  10. Om SEO testen uit te voeren
Conclusies van bloggen zonder onderzoek: 

Zonder zoekwoordenonderzoek, het bekijken van de layout van de zoekresultaten en concurrentie-onderzoek heeft bloggen weinig zin. Toch wil ik even de voors en tegens tegen elkaar afwegen.

Wanneer het zinvol kan zijn/ voordelen kan hebben: 

  • Je beter wilt worden in schrijven door kilometers te maken 
  • Je opnieuw wilt verdiepen in bepaalde onderwerpen in je branche
  • Je het nieuws binnen je branche beter in de gaten wilt houden
  • Als je concentreert op trending topics kun je snel meer bezoekers krijgen zonder langdurig zoekwoorden onderzoek
  • Als je de blogs later wilt gebruiken voor backlinks, testen en supporting pages. 
  • Data wilt verzamelen en gebruiken voor het berekenen van kosten voor blogs of opdrachten. 
  • Je voor een website schrijft met veel bezoekers die elke dag wat nieuws willen/moeten lezen, onafhankelijk of er potentie in zit voor SEO.

Zinloos: 

  • Als je (snel) veel bezoekers wilt krijgen
  • Als je moet betalen voor dit soort content
  • Als je op deze manier blogt voor klanten of opdrachtgevers met als doel meer bezoekers te krijgen
Statistieken

Om het verhaal nog wat completer te maken heb ik hier de volgende statistieken: 

Aantal blogs geschreven: honderd blogs

Aantal woorden in totaal: 103.865 woorden 

Aantal uren geschreven: 165 uur en 42 minuten

Gemiddeld aantal woorden per blog: 1039 woorden

Aantal bezoekers vanuit Google 28 dagen voor aanvang: 380 

Aantal bezoekers vanuit Google 28 dagen na stoppen honderd blogs: 698

Uit het bovenstaande kun je zien dat dit maar net een groei opleverde van tachtig procent. Niet echt fantastisch na zoveel uur en zoveel tekst. Gelukkig was het niet mijn hoofddoel om meer organisch verkeer te ontvangen, maar een challenge die me nu genoeg content heeft gegeven om verder te optimaliseren en te hergebruiken. 

Advies voor bloggers: 

Als het je doel is om veel bezoekers te krijgen bedenk dan het volgende: 

Ten eerste: Ga niet lukraak blogs schrijven! 

Ten tweede is het heel zinvol om het nieuws bij te houden in je branche. Wanneer er iets nieuwswaardigs voorbij komt, aarzel dan niet om er een blog aan te wijden. In dat geval zal er nog geen- of weinig data beschikbaar zijn in de bekende keyword research tools. Ga daarom gewoon aan de slag met de basics van SEO en schrijf de blog. Je kunt later alsnog de blog updaten wat weer ten goede kan komen voor je zoekposities. 

De volgende informatie is alweer een paar weken oud, maar laat zien dat Google eigenlijk weinig tot geen informatie liet zien qua zoekvolume. 

Ten derde, en eigenlijk het belangrijkste, is om onderwerpen te kiezen met voldoende zoekvolume en/of potentie. Je moet dan denken aan onderwerpen met een zoekvolume van een paar honderd. Ik gebruik het getal 300 even om de berekening makkelijk te maken is. De nummer één positie in Google krijgt namelijk gemiddeld dertig procent van de kliks. Dit betekent dat je ongeveer honderd kliks kan krijgen per maand als een nummer één positie heb voor een woord met een zoekvolume van driehonderd. Even verder rekenen kom je dan op ongeveer drie bezoekers per dag. Dat is natuurlijk niet veel.  

Als laatste nog de potentie voor startende bloggers. Als je gaat bloggen om het aantal organische bezoekers te verhogen omdat je site nieuw is, moet je niet zomaar gaan bloggen over onderwerpen zonder zoekvolume of potentie. Het is beter om te beginnen met zoekwoorden die een laag zoekvolume hebben en waar je kans mee maakt om hoog te scoren dan te gaan voor hoge zoekvolume zoekwoorden waar je nooit hoog voor kunt scoren.

Over de auteur: Marco Logmans is SEO specialist bij Rankify.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond