-

Horeca 2.0: het belang van sociale media voor de feestdagen

Ook voor bedrijven en branches die zich niet in de eerste plaats op e-commerce richten zijn sociale media belangrijk. Een voorbeeld is de horeca: met sociale media kunnen restaurants en andere horecabedrijven hun zichtbaarheid en interactie met klanten vergroten.

De coronacrisis heeft de horecasector wereldwijd verplicht zichzelf opnieuw uit te vinden. Zowel het consumptiegedrag als de traditionele restaurantervaring zijn door alle restricties, lockdowns en een algemeen gebrek aan mogelijkheden om buiten de deur te dineren volledig veranderd. Zo heeft de typische restaurantganger vorig jaar tijdens de feestdagen het take-away-concept leren kennen (en omarmd), zijn maaltijdbezorgplatformen nóg populairder geworden en is online aanwezigheid voor restaurateurs niet meer weg te denken.

Digitaal is het nieuwe normaal en sociale media spelen daar – meer dan ooit – een cruciale rol in. Met de feestdagen in het verschiet is het als restauranthouder des te belangrijker om voldoende aandacht te schenken aan sociale media en de plannen voor de feestperiode bekend te maken.

Wees aanwezig

Een van de belangrijkste fundamenten van sociale media is aanwezigheid, niet per se in overdaad en simultaan op alle kanalen, maar vooral consistent en kwalitatief. Sociale media maken slechts een klein deel van de dagelijkse tijdsbesteding van een restauranthouder uit, waardoor het belangrijk is om niet teveel hooi op de vork te willen nemen als daar geen tijd voor is. Hoe meer sociale mediakanalen een zaak beheert, des te meer tijd en energie er nodig zal zijn om deze te onderhouden. Het opstarten van een account vergt misschien niet veel moeite, maar het onderhouden is waar sociale media-gebruikers waarde aan hechten.

Daarom is het belangrijk voor ondernemers om te onderzoeken welke platformen het best aansluiten bij hun zaak en doelgroep.
Een absolute meerderheid aan consumenten doet onderzoek naar restaurants alvorens er te gaan eten. Doorgaans schrikken slecht presterende of niet onderhouden Facebookpagina’s, Instagramaccounts en zelfs traag werkende websites nieuwe gasten af. Het is daarom belangrijk om op regelmatige basis kwalitatieve posts te publiceren, met professionele foto’s van gerechten of het interieur, promoties of kortingen, creatieve menu’s en speciale aankondigingen. Zorg ervoor dat cruciale informatie zoals openingsuren, adres, reserveringsgegevens en menukaarten altijd up to date zijn.

Toon betrokkenheid

Gasten die actief zijn op social media zijn gratis marketing voor je horecazaak. Gasten die foto’s en posts publiceren en van een tag voorzien, creëren de ideale gelegenheid om in dialoog te gaan. Reageer dus op vermeldingen en like of deel foto’s. Hou ook recensies in de gaten en voorzie ze van een antwoord, zowel bij positieve als negatieve feedback. Tools zoals Hootsuite en Google Alerts maken het voor ondernemers mogelijk om via automatische updates een beter beeld te krijgen van wanneer en hoe vaak hun zaak op social media genoemd wordt. Actief ingaan op vermeldingen, foto’s en recensies geeft niet alleen blijk van een interactieve aanwezigheid op sociale media, maar toont ook persoonlijke betrokkenheid.

Werk samen met een andere lokale zaak

Een impactvolle manier om sociaal bereik uit te breiden, is door een samenwerking aan te gaan met een of meerdere andere lokale zaken. Een signature drankje van een cocktailbar, een delicatesse van een chocolatier, een passend wijnassortiment van een wijnhandelelaar of een attentie van een kleinhandelaar als bedankje of simpelweg als geschenk ter ere van de feestdagen: creatieve samenwerkingen leiden vaak tot creatieve ideeën met wederzijdse voordelen.

Samenwerkingen vormen niet alleen een absolute meerwaarde voor organisatoren en eindgebruikers, maar geven ook meer draagvlak en reikwijdte aan promoties en naamsbekendheid, door de doelgroep van alle betrokken zaken bijeen te brengen.

Ga voor lokale campagnes

Bij het promoten van posts, feestplannen en maaltijdpakketten via betaalde campagnes op Facebook of Instagram is het belangrijk om het geografisch bereik van advertenties te beperken. Zo is het afhalen van een maaltijdpakket enkel interessant voor gasten als het restaurant zich op een relatief kleine afstand van huis bevindt.

Geografische targeting helpt ook geld te besparen, doordat de advertenties niet in feeds van personen terecht komen die niet tot je doelgroep behoren. Op die manier worden irrelevante klikken tot een minimum beperkt.

Corona en sociale media

Het gebrek aan persoonlijk contact tijdens de coronacrisis heeft het gebruik van sociale media in elk generatiesegment aanzienlijk doen toenemen. Daar waar het voor Generatie Z (18-24 jaar) en Millennials (25-40 jaar) al een onmisbaar onderdeel van hun leven was, heeft onderzoek naar het gemiddeld gebruik bij Generatie X (41-56 jaar) en zelfs bij Babyboomers (57-74 jaar) bewezen dat ook deze twee segmenten zich zonder problemen (en mede dankzij Corona) hebben aangepast aan het digitale nieuwe normaal.

Met andere woorden: een contactloze wereld heeft het online bestaan alleen maar in de hand gewerkt. Aangezien de horecasector tijdens de zomermaanden nauwelijks de resultaten van modernisering en digitalisering heeft kunnen laten zien, symboliseren de komende feestdagen de ontwikkelingen van de horeca 2.0. Voor ondernemers die vóór de crisis digitaal, technologie en sociale media omarmd hadden, is de stap klein, maar des te groter zal de voldoening en het resultaat zijn voor degenen die de stap tijdens deze uitdagende periode hebben gezet.

Over de auteur: Sam Bursens is Manager business development Benelux, hospitality bij Lightspeed HQ.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond