-

De impact van RankBrain op e-commerce

De nieuwe update in het zoekalgoritme van Google, genaamd RankBrain, heeft veel stof doen opwaaien in SEO en content marketing land. Er is al veel geschreven over de impact op zoekmachine optimalisatie strategieën, en de verwachting dat Google zich steeds meer gaat concentreren op de intentie van de zoeker in plaats van zoekwoorden alleen. Wat zijn de gevolgen voor websites in de e-commerce space?

Zoekwoorden en entiteiten

De manier waarop RankBrain relevante resultaten bij je zoekopdracht zoekt is door het koppelen van entiteiten. Een entiteit is iets dat een bestaan heeft, het is er. Oftewel, een mens is een entiteit, maar ook een hond, auto, stad of kledingstuk is een entiteit. Voorheen kwamen er mensen aan te pas om de connecties tussen deze entiteiten handmatig te leggen. Op die manier weet Google al langer dat Vladimir Poetin de president van Rusland is en dat het WK Voetbal 2018 daar gaat plaatsvinden.

putin

Wat RankBrain doet is het weghalen van de menselijke handeling bij het leggen van deze connecties, deze worden geautomatiseerd. Het gevolg is dat er na verloop van tijd veel complexere verbanden gelegd worden en Google de intentie van de zoekopdracht beter gaat begrijpen.

Google heeft onlangs nogmaals bevestigd dat vijftien procent van de zoekopdrachten nog nooit eerder voorgekomen zijn. Dit komt mede omdat men steeds vaker lange en zeer specifieke zoektermen gebruikt. RankBrain moet ervoor zorgen dat er een betekenis gegeven wordt aan die nog onbekende zoektermen om erachter te komen wat ermee wordt bedoeld. Het zal op termijn van invloed zijn op webwinkels.

De voetbalschoenen van Van Persie

Dikke kans dat iemand die zoekt op ‘de voetbalschoenen van Van Persie’ benieuwd is waar deze voetbalschoenen te koop zijn. Op dit moment staat er in de zoekresultaten één webshop die beweert deze schoenen te verkopen en dit is slim gedaan door de juiste zoekwoorden te gebruiken. De andere zoekresultaten zijn geen webshops maar vooral nieuwsartikelen.

De verwachting is dat Google in de toekomst het verband zelf gaat leggen. Je webshop heeft dezelfde schoenen als Robin van Persie in het assortiment, en via RankBrain weet Google dit. Iemand die zoekt op ‘de voetbalschoenen van Van Persie’ zal webshops te zien krijgen die deze voetbalschoenen verkopen, zonder dat ze daarbij expliciet vermelden dat deze hetzelfde zijn als die van Robin van Persie.

Hetzelfde geldt voor kledingstukken of sieraden die door beroemdheden gedragen worden op een groot televisie evenement. Het publiek dat zoekt naar ‘Beyoncé kleding MTV Awards 2014’ krijgt nu vooral nieuwsartikelen en filmpjes te zien, maar RankBrain zal ook de connectie leggen naar welke kleding Beyoncé droeg en waar deze kleding te koop is. Op deze manier kan jouw pagina hoog in de zoekresultaten van ‘Beyoncé kleding MTV Awards 2014’ eindigen zonder dat je deze woorden ook maar één keer gebruikt.

Concurreren met de grote bedrijven

De grote bedrijven en bekende merken hebben inmiddels zo veel autoriteit dat het je ook na de RankBrain update niet gaat lukken om ze van de troon te stoten. Echter zorgt deze update wel voor kansen om het publiek via een omweg alsnog in jouw winkel te laten belanden. Dit is door de focus van je webshop breder te maken met waardevolle content.

Voor alle doelgroepen zijn er wel websites die producten reviewen, met elkaar vergelijken en beoordelen. Men gebruikt deze informatie om een doordachte keuze te maken voor een specifiek product, om vervolgens de daadwerkelijke aankoop elders te doen. Wanneer je zelf deze informatie biedt in jouw webshop voldoet je website aan meer behoeftes, met als resultaat dat RankBrain je website in meer verschillende zoekresultaten naar voren laat komen.

In het voorbeeld van een online schoenenwinkel kan het van waarde zijn om er een gewoonte van te maken om de nieuwste edities van grote merken met elkaar te vergelijken. Iemand die op zoek is naar deze informatie doet dit omdat hij / zij geïnteresseerd is een eventuele aankoop.

Net als in een medewerker van een echte winkel in het winkelcentrum kun je op die manier van waarde zijn voor een potentiële klant en je profileren als een vakspecialist. Omdat de klant zich al op jouw website bevindt zal deze met een slim design van de website eerder geneigd zijn de aankoop direct bij jou te doen.

Samenvattend

De twee grootste manieren waarop RankBrain van invloed zal zijn op de optimalisatiestrategie van e-commerce bedrijven en webshops:

  1. Je webshop wordt relevant voor een breder aantal zoekopdrachten omdat Google zelf de intentie van de zoeker bepaalt en de link legt naar jouw product of dienst
  2. Om succesvol te zijn en blijven gaat de focus meer richting kwaliteitscontent omdat dit relevant is voor de zoekintentie van potentiële klanten

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Arne

Duidelijke uitleg van RankBrain. Ook in Nederland wordt het steeds duidelijker dat Google zelf antwoord wil geven op de vragen die de gebruiker stelt. Als je nu googelt op ‘stand eredivisie’ , krijg je in Google zelf al de stand te zien, zonder dat je door hoeft te klikken naar een onderliggen website. Google doet dit ook al bij grote internationale evenementen zoals het WK en EK voetbal en de Olympische Spelen.

Dit zal alleen maar toenemen in de toekomst door het zelflerende algoritme van Google.

Nog even en Google weet écht alles 🙂

Romano

Dankje Arne.

Klopt. Wat ikzelf ook interessant vond is dat die zoekopdrachten kunnen veranderen per momentopname.

Stel je voor dat je Googelt een bepaalde wedstrijd, zeg ‘Feyenoord – Ajax.’ Dan zal Google tijdens het seizoen de datum weergeven wanneer deze wedstrijd zal plaatsvinden. Tijdens de wedstrijd de stand. Na afloop van het seizoen, dus off-season, toont men de geschiedenis (hoe vaak gespeelt, memorabele edities).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond