De impact van sitesnelheid

De snelheid van je website is van invloed op diverse metrics en KPI’s. Wat zijn de belangrijkste?

Google hecht veel waarde aan snelle websites. Dit zie je bijvoorbeeld terug in het feit dat er speedmetrics kwamen in Google Webmaster Tools en tegenwoordig zelfs RUM (Real User Measurement) informatie in Google Analytics aanwezig is. Je kunt hier zeer uitgebreide informatie vinden zoals technische metrics als redirection time, server response time en domain lookup time. Hierdoor krijg je als marketeer veel meer inzicht in hoe bezoekers je website ervaren qua snelheid en hoe die snelheid is opgebouwd.

Naast Google zijn er diverse autoriteiten binnen de onlinemarketingwereld die stellen dat snelheid belangrijk is. Bijvoorbeeld Analytics guru Kaushik Avanish die stelt dat elke seconde aan laadtijd zorgt voor een daling van zeven procent van de conversie . Volgens usability guru Jakob Nielsen zijn paar seconden aan laadtijd al genoeg voor een negatieve gebruikerservaring met alle gevolgen van dien. Overigens is dit volgens hem niets nieuws, omdat responsiveness een standaard is die niet door technologie maar door menselijke behoeften wordt gedreven.

De impact van snelheid op de gebruikerservaring
De laadtijd van je site heeft direct impact op de gebruikerservaring. Bezoekers gaan zich ergeren wanneer de website niet of traag reageert waardoor ze hun doel niet kunnen bereiken. De website van de concurrent komt dan ineens heel dichtbij.

Het resultaat van een negatieve gebruikerservaring is een daling van je omzet, klanttevredenheid en je ROI per marketingmiddel omdat je kosten gaan stijgen. De focus moet hierbij liggen op de totale gebruikerservaring. Dit omdat businessmetrics, zoals omzet of KPI’s waaronder views per visit of conversie, altijd een resultaat zijn van die gebruikerservaring en niet andersom. Kijk dus niet alleen naar laadtijd maar ook naar andere factoren die impact hebben op je gebruikerservaring. Denk aan zaken als design, layout, functionaliteiten, content en teksten.

Conversie en snelheid
Er is al veel geschreven over de impact van laadtijd op de conversie. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Usertesting.com heeft haar conversie met 78 procent verhoogd door de snelheid van de website te verhogen.
  • Google geeft aan dat een vertraging van 400 milliseconden leidt tot 0,59 procent minder zoekopdrachten en nog steeds impact heeft op het zoekgedrag, zelfs na het verwijderen van diezelfde vertraging.
  • Bing geeft aan dat een vertraging van 2 seconden leidt tot 1,8 procent minder zoekopdrachten en 4,3 procent minder omzet.
  • Kissmetrics komt op basis van diverse bronnen met de volgende conclusies:
    • Bijna 50 procent van internetgebruikers verwachten dat een site binnen 2 seconden of minder laadt.
    • 40 procent van online shoppers verlaat een site die meer dan 3 seconde kosten om te laden.
    • 79 procent van online shoppers die ontevreden zijn met de snelheid van de website geven aan dat ze minder snel weer bij dezelfde site zullen kopen.
    • 52 procent van online shoppers geeft aan dat een snelle laadtijd belangrijk is voor hun loyaliteit.
    • 44 procent van online shoppers geeft aan dat ze vrienden vertellen over een negatieve gebruikerservaring bij een website.
    • De klanttevredenheid daalt met 16 procent bij een laadtijd van 3 seconden.
  • Shopzilla.com heeft na het terug brengen van een laadtijd van 7 naar 2 seconden 25 procent meer pageviews gekregen, 7-12 procent meer omzet en 50 procent minder kosten qua hardware.
  • Edmunds.com heeft door het terug dringen van de laadtijd van 9 naar 1,4 seconde gezorgd voor 3 procent meer omzet uit advertenties en 17 procent meer pageviews per visit.
  • Greg Linden van Amazon zei tijdens een presentatie op Stanford dat 100 milliseconden toename in laadtijd leidt tot 1 procent minder verkopen

Visueel ingesteld? Hieronder vind je twee infographics die gaan over sitesnelheid:

 

Rankings
In 2010 heeft Google officieel aangekondigd dat de snelheid van je website wordt meegenomen in de berekening van je positie in Google. Alhoewel het volgens Matt Cutts een relatief kleine impact heeft, geeft Urs Holzle (Senior Vice President of Operations bij Google) aan dat “slow sites will drop in rankings, because we know users don’t like slow sites”. Daarnaast kan slechte hosting er voor zorgen dat je site een 408 request timeout geeft, een 500 internal server error of nog erger een 503 service unavailable status laat zien. Dit kan komen door servers die overbelast zijn door slecht beheer van de hoster of down zijn voor onderhoud. Deze problemen zorgen voor een negatieve gebruikerservaring wat weer impact heeft op je rankings. Zolang je website geen hele hoge laadtijden heeft, zal het niet véél verschil maken voor je positie in Google en dus de hoeveelheid organisch verkeer. Wel is het waarschijnlijk dat dit in de toekomst meer impact gaat hebben gezien de ontwikkelingen op het gebied van snelheid binnen de diensten van Google zelf. Ook binnen mobile search zal meer waarde gehecht worden aan snelheid, omdat de infrastructuur er bij mobile heel anders uit ziet (langzamer) en snelheid dus veel belangrijker is voor de gebruikerservaring.

Effect op AdWords campagnes
Al in 2008 heeft Google aangekondigd dat sitesnelheid invloed heeft op je kwaliteitsscore in Google AdWords. Als je een landingspagina hebt die langzaam laadt, zal dit een negatieve impact hebben op je kwaliteitsscore. Dit zorgt er vervolgens voor dat je CPC-kosten (de kosten die je per klik betaalt) kunnen gaan stijgen en dus je ROI daalt. Ook hier is het dus belangrijk dat je pagina’s vlot worden geladen.

Overtuig met snelheid
Alleen al het feit dat conversie verbeterd kan worden door je site sneller te maken, zou reden genoeg moeten zijn om er mee aan de slag te gaan. Neem daarbij het relatief beter scoren in de zoekresultaten in combinatie met lagere marketingkosten, een hogere omzet en ROI en het zou mogelijk moeten zijn ook de rest van de organisatie hier van te overtuigen. Meer draagvlak nodig? Ga eens met je developers praten! Houd in gedachten dat het uiteindelijk gaat om de totale gebruikerservaring, waarvan sitesnelheid (naast content, layout, design, functionaliteit enzovoorts) een belangrijk onderdeel is.

In een volgend artikel meer over het in kaart brengen van de snelheid van je website, inclusief tools en best practices.

3 Reacties

En dan te bedenken dat bedrijven nog steeds QR codes inzetten die verwijzen naar reguliere desktop websites. Ergo, een dalende Google ranking door trage laadtijd van een gewone website op mobiele telefoons + een negatieve merkbeleving voor bezoekers…

Leuk stuk! Niets is zo ergerlijk als lang te moeten wachten, dan is het voor mij heel snel exit. Nu geldt dat niet voor iedere doelgroep natuurlijk, grappig genoeg zijn er mensen die wel 10 seconden of langer blijven wachten.

Wow, indrukwekkende statistieken. Het mag duidelijk zijn dat laadtijd slecht is voor je conversie, maar de getallen die omschreven zijn bij de voorbeelden zijn toch behoorlijk indrukwekkend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug