LinkedIn zet in op referral recruitment: dit is er nieuw

Afgelopen week introduceerde LinkedIn verbeteringen in haar platform voor recruiters. De 38 duizend bedrijven die LinkedIn gebruiken voor recruitment is het nu nog makkelijker gemaakt te zoeken naar talenten. Maar naast LinkedIn Recruiter, komt het met een meer opvallende dienst die inspeelt op het belang van referrals.

Naast dat LinkedIn verreweg het belangrijkste wervingskanaal voor recruiters is, maken ook referral recruitment en social media een comeback. Dat blijkt uit het deze zomer gepubliceerde onderzoek Stand van Werven. Dat referrals (verwijzingen) belangrijker worden heeft waarschijnlijk te maken met de toename van het aantal vacatures en moeilijk invulbare vacatures. In die situatie worden eigen medewerkers sneller ingezet om nieuwe collega’s te werven.

Een studie van Deloitte wijst eveneens op dat belang. Bijna de helft van de medewerkers die zijn gerekruteerd via bestaand personeel, bleef langer dan een jaar werken. Kiest men iemand via een vacaturesite dan daalt dit cijfer naar 33 procent. Zo’n 42 procent blijft zelfs langer dan drie jaar werkzaam voor een bedrijf.

Met de overname van Careerify in maart van dit jaar heeft LinkedIn een nieuwe dienst kunnen optuigen: LinkedIn Referrals.

De dienst maakt het voor de recruiter mogelijk alle openstaande vacatures uit het eigen applicant tracking systeem (ATS) te importeren en niet slechts die al op LinkedIn zijn geplaatst. Personeel wordt via LinkedIn op de hoogte gehouden van nieuwe vacante posities. Zodra zij met hun eigen account zijn ingelogd zien zij de functieomschrijvingen en geeft LinkedIn al suggesties voor wie uit het directe netwerk een aansluitend profiel heeft. Past iemand hier toch niet bij dan onthoudt het zelflerende algoritme dit en worden de suggesties verbeterd.

Is er op het eerste oog een match, dan kan de medewerker zijn connectie op de hoogte brengen via InMail of een normaal e-mailbericht. Beide typen berichten zijn voorzien van een solliciteer nu-knop die leidt naar de bedrijfspagina.

Om ook bestaand personeel betrokken te houden nadat de suggestie is doorgestuurd, kunnen zij de status van hun referral bijhouden. In een speciaal dashboard is te zien of iemand heeft gesolliciteerd, of er een gesprek is ingepland of zelfs al een aanbieding is gedaan.

LinkedIn-Referrals-Admin-Dashboard

Volgens LinkedIn zelf was het een langgekoesterde wens van mensen om dat procent in de gaten te kunnen houden. Om de mensen nog wat meer te motiveren zal er ook een ranking beschikbaar zijn van de beste ambassadeurs.

leader-Screen-Shot-2015-10-12-at-22.09.11

Hoewel LinkedIn zich niet altijd van zijn meest innovatieve kant laat zien is deze nieuwe applicatie een mooie toevoeging aan het recruitmentlandschap. Vooral de wijze waarop het kan communiceren met eigen ATS-software belooft veel goeds. De overname van kleinere startups moet leiden tot snellere vernieuwing bij het bedrijf.

Video: Keynote over vernieuwingen bij LinkedIn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug