-

De meest voorkomende LinkedIn fouten

LinkedIn is je online visitekaartje en tegenwoordig ook uitermate belangrijk voor als je een baan zoekt. Kim Brown van Syracuse University krijgt dagelijks LinkedIn profielen onder ogen en inventariseerde de meest gemaakte fouten.

Taalfouten

Het komt te vaak voor: fouten in bedrijfsnamen, omschrijvingen van taken, zelfs in namen. Jammer genoeg heeft LinkedIn geen ingebouwde spellingcontrole, maar met Chrome en Firefox kun je de tekst wel controleren (met Engelstalig of Nederlandstalig woordenboek).

Leeg profielplaatje

Een foto is niet verplicht, maar wel aan te raden. Je profiel wordt veertien keer beter bekeken als je een portretfoto plaatst.

Foto met partner

LinkedIn is geen Facebook. Plaats dan ook geen foto’s met je partner, hoe gelukkig je ook bent, trek geen gekke bekken en verwijs zelfs niet naar je Facebook pagina. Houd dit gescheiden.

Geen achtergrond

Je kunt tegenwoordig een achtergrondfoto of illustratie aan je profielpagina toevoegen om daarmee beter op te vallen. Je kan trouwens heel veel toevoegen, zoals documenten en video’s. LinkedIn is dus niet meer alleen tekst. Maak er gebruik van.

Niet goed nagedacht over je profieltekst

‘Student aan X’, is niet aan te raden als je een baan zoekt. Zeg dan wat je studeert. En vermeld, voor zover daarvan al sprake is, welke ervaring je hebt opgedaan. Ook als je een baan hebt, probeer dan zo specifiek mogelijk te zijn. Gebruik nooit ‘werkloos’ als aanhef.

Je negeert LinkedIn Groepen

LinkedIn draait om netwerken, en het zijn de groepen binnen LinkedIn waar je belangrijke contacten kunt vinden. Negeer die dus niet. Deze contacten kun je ook, zelfs zonder betaald abonnement, berichten sturen. Meer dan vijftien berichten per maand is niet toegestaan.

Je maakt je contactverzoeken niet persoonlijk

Als je iemand wilt toevoegen, gebruik dan niet de standaardregel van LinkedIn zelf, maar maak het persoonlijk. Anders komt het nogal spamachtig of plichtmatig over.

Je zoekt contact via de app

Ja, LinkedIn heeft een serie prachtige apps, maar die bieden niet de mogelijkheid om berichten te personaliseren. Gebruik ze daarvoor dan ook niet. Kruip even achter de computer.

Geen unieke URL

Het is raadzaam om je profiel aan te passen, anders staat er zoiets als  [Joe]-[Smith]-8346974. Gebruik als het even kan geen bijnamen.

Geen profielsamenvatting

Als je echt gevonden wilt worden is het raadzaam om je profiel zo compleet mogelijk te maken met trefwoorden, zodat recruiters je kunnen vinden. Je LinkedIn profiel is in feite je CV.

Kruip niet weg

Je kunt bij LinkedIn instellen hoeveel informatie anderen kunnen bekijken. Anderen kunnen zien wie hun profiel bekijken. Wees open, verberg niet te veel van je zelf. Als iemand anders je profiel bekijkt, is het niet verkeerd om hem een bericht te sturen. Binnen de etiquette van LinkedIn is dat zelfs geoorloofd.

Je profiel bestaat niet uit secties

Misschien niet het belangrijkste punt, maar toch: Een blok lange tekst met informatie over jezelf is niet handig in LinkedIn. Je kunt ze makkelijk in secties opdelen (taal, organisaties) en wat toegankelijker maken.

Vermeld geen vreemde vaardigheden

Bij LinkedIn kun je aangeven wat je allemaal aan vaardigheden in huis hebt, maar wees precies en nauwkeurig. Het beste is om de vaardigheden uit de keuzelijst te selecteren, zodat je geen schrijffouten maakt.

Je hebt weinig aanbevelingen

Voor banenzoekers is het belangrijk dat anderen een goed woordje voor je doen. Helaas zijn veel van die aanbevelingen te generiek. Hard werken doen we allemaal. En het helpt als je anderen ook echt uitnodigt om die aanbevelingen te schrijven.

Geen updates

Houd je profiel levendig en post regelmatig links. Radiostilte is een doodzonde op LinkedIn. Een bericht per week is het minimum. Voeg desnoods ook foto’s toe van congressen of evenementen die je bezoekt.

Je zoekt geen contact

Feliciteer mensen met een promotie, of nieuwe baan. Het laat in elk geval zien dat je er nog bent en je je onder de levenden bevindt.

Je maakt geen gebruik van Notes

LinkedIn is geen CRM systeem, maar je kunt wel aantekeningen maken over waar je mensen hebt leren kennen. Als je een groot netwerk hebt, is dat geen overbodige luxe.

Je exporteert je contacten niet

Better safe than sorry: maak een backup van je contacten voor het geval je je account verliest. Je kunt je contacten exporteren naar Outlook, Yahoo Mail, het adressenboek van Apple of vCard.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rik

Goede tips, jleine aanvulling: personaliseren bericht via de app kan wel, zie hier: https://hulp.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/47807/~/uitnodigingen-aanpassen-om-connecties-te-maken

bert

Makkelijker is gewoon helemaal wegblijven en je op een netwerk (FB) te richten. Ook zakelijk en qua groepen is het daar veel actiever.

bert

Nog een groot voordeel van FB: je kunt mensen direct berichten sturen, iets wat met LI niet mogelijk is zonder stevig in de buidel te tasten. Daarnaast is juist de mix met persoonlijk prettig. LI is toch het gepolijste PR plaatje, op FB zie je veel beter wat voor mensen je mee te maken hebt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond