-

Marketing automation: doen, maar nu nog even niet

Marketing automation oplossingen als Marketo, Pardot, HubSpot en Eloqua worden voortdurend de hemel ingeprezen als de Heilige Graal voor de marketingindustrie, maar volgens David Toliver van Right Source Marketing is het verstandig om nog even te wachten. Je team moet er namelijk echt klaar voor zijn.

Het gemiddelde beeld is dat al die prachtige investeringen voor sommige bedrijven niet veel opleveren. Dat komt omdat technologie als zodanig geen wonderen kan verrichten.

Marketing automation is een toewijding en in de praktijk soms behoorlijk grillig. Demonstraties beloven veel, maar komen zelden overeen met de wensen van specifieke bedrijven. Voor alle duidelijkheid: er is niets mis met automatisering, maar je moet er wel klaar voor zijn. Dus wat is precies vereist voor een geautomatiseerde marketingstrategie?

1. Heb je doelstellingen?

Zonder doelstellingen wordt marketing automation een lastige zaak. Wil je meer potentiële klanten binnenhalen? Of je bestaande leads nog dieper in de verkoopfunnel trekken? Wil je koude leads activeren? Wat is precies de bedoeling van een eerste dripcampagne die je wilt ontwikkelen? En geldt die voor specifieke sectoren of producten?

2. Heb je content?

Je kunt moeilijk je eerste e-mail versturen zonder inhoud. Of voor de e-mails die gaan volgen. Wie gaat de tekst opstellen? Wat is je boodschap? Wie gaat die boodschap redigeren? Wie maakt daar een mooie HTML opmaak van? Wie gaat tekst aanleveren voor de landingspagina’s?

3. Heb je (nog) meer content?

Je kunt geen e-mails versturen zonder een call-to-action, bijvoorbeeld content om te downloaden als whitepapers, ebooks en case studies, maar die moeten er dan wel zijn. En als je ze al hebt, moeten ze dan niet eerst worden bijgewerkt? Hoeveel tijd is daarmee gemoeid? En als je verticale programma’s opzet voor specifieke leads, heb je dan ook aansprekend materiaal?

4. Heb je processen?

Je campagnes moeten werken als een geolied uurwerk. Marketing mag misschien denken dat ze iets neerzetten dat impact maakt en verkoop mag hopen dat die inspanningen nieuwe en betere leads gaan opleveren, maar dan moeten beide afdelingen wel samenwerken. Zijn de wensen wel op elkaar afgestemd? Wat gebeurt er als een bezoeker van de site een formulier invult? Begin je dan een dripprogramma? Worden ze meteen aan verkoop overgedragen? En welke regels hanteer je daarbij?

5. Heb je tijd en een team?

Zoals je wellicht wel kunt raden, gaat hier flink wat tijd in zitten. Dat vergt een goede planning. Wie gaan zich daarmee bezighouden? Is de marketingafdeling er klaar voor? Zitten de juist mensen op de juiste plek? Allemaal aspecten die je goed op papier moet hebben staan voordat je in software gaat investeren.

Dit bericht is 17 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond