-

Meer bereik op Facebook met Open Graph

Bij veel websites en applicaties wordt gebruikgemaakt van Facebook om meer bereik te creëren. Via de Facebook API kun je content delen en vrienden uitnodigen. Sinds ruim een jaar is hier een nieuwe functionaliteit bijgekomen: Open Graph. Via deze functionaliteit kunnen activiteiten worden gepubliceerd zonder dat hier steeds opnieuw toestemming voor nodig is.

Open Graph geeft Facebook Applicaties de mogelijkheid om geautomatiseerd activiteiten te publiceren bestaande uit acties en objecten. De content van deze activiteiten kan voor elke applicatie anders zijn.

Om de mogelijkheden van deze technologie uit te lichten gebruiken we de actie ‘Luistert’ en het object ‘Muziek’. Het beste voorbeeld van het gebruik van deze activiteit is Spotify, een muziekdienst die sinds de start van Open Graph vier miljoen nieuwe gebruikers heeft gekregen. Elke keer dat een gebruiker een nummer luistert binnen de muziekdienst wordt de onderstaande activiteit gepubliceerd:

{gebruiker} luistert naar {nummer} van {artiest} op Spotify

Facebook zorgt ervoor dat de activiteit op verschillende wijzen zichtbaar wordt. Zo kan het verhaal worden uitgebreid met wat extra informatie en worden vertaald naar het Engels. Spotify heeft het object ‘Muziek’ ingedeeld als ‘Nummer’ en ‘Artiest’. De complete activiteit die wordt gepubliceerd in het nieuwsoverzicht is nog iets uitgebreider.

Hier is te zien dat er ook extra informatie te vinden is, zoals de releasedatum en een foto van het album. We kunnen stellen dat de activiteit die wordt gepubliceerd in ieder geval als volgt is opgebouwd:

Bij het ontwikkelen van een Facebook applicatie kunnen unieke objecten en relaties worden ingesteld. De activiteiten, acties, objecten en relaties met de objecten zijn de basis van Open Graph. Het is bij websites, applicaties en andere Facebookintegraties daarom altijd de vraag hoe deze onderdelen kunnen worden ingevuld, aangezien het gebruik van Open Graph meer bereik biedt binnen Facebook ten opzichte van de reguliere Facebook deel-functionaliteit. Dit komt omdat de Open Graph activiteiten altijd gepubliceerd worden zonder dat de gebruiker hier iedere keer toestemming voor hoeft te geven, zoals bij een wallpost.

Zichtbaarheid binnen Facebook
Er zijn drie verschillende locaties waar de activiteiten zichtbaar kunnen zijn: in het nieuwsoverzicht, de Ticker en op de Timeline van een gebruiker. Voor wie en op welke wijze deze activiteiten zichtbaar zijn hangt af van de GraphRank. Facebook heeft een algoritme ontwikkeld dat bepaalt welke Open Graph activiteiten relevant zijn voor jou. Indien jij gebruik maakt van Spotify dan is de kans groot dat de Spotify-activiteiten van je vrienden ook in je nieuwsoverzicht worden getoond. Als je geen gebruik maakt van Spotify zullen de activiteiten eerder in de Ticker komen dan in het nieuwsoverzicht. Met deze methode zorgt Facebook ervoor dat iedereen een optimale ervaring heeft op het platform en zoveel mogelijk content te zien krijgt die voor hem of haar relevant is.

1. Ticker
De Ticker aan de rechterzijde van Facebook toont alle Open Graph activiteiten van alle vrienden. Omdat steeds meer websites en applicaties gebruik maken van Open Graph zijn de activiteiten hier niet lang zichtbaar. Wanneer een gebruiker met de muis over de activiteit heen gaat wordt de content wel op een uitgebreide manier weergegeven. Dit zorgt ervoor dat de Ticker over het algemeen een aardig hoge CTR heeft.

2. Nieuwsoverzicht
In het nieuwsoverzicht worden de statusupdates getoond van je vrienden en pagina’s die je leuk vindt. Hier kunnen ook de Open Graph activiteiten worden getoond, maar dit hangt erg af van de eerder besproken GraphRank van de activiteit. Daarbij worden de activiteiten vaak samengevoegd om ervoor te zorgen dat dezelfde type activiteit niet tien keer in het nieuwsoverzicht voor komt. Zo groepeert Facebook alle geluisterde nummers tot één status update waar de vier meest recent beluisterde nummers in worden getoond.

3. Timeline
Op de Timeline van de gebruiker zijn de meest recente activiteiten altijd aan de rechterzijde zichtbaar. Dat houdt in dat iedereen die de Timeline bekijkt de activiteiten te zien krijgt. Naast de recente activiteiten worden ook ‘aggregaties’ van de content getoond. Aggregaties zijn verzamelingen of opsommingen van de Open Graph-activiteiten die zijn gepubliceerd.

Het combineren met Facebook Advertenties
Het bereik van alle activiteiten hangt af van de GraphRank, en voor adverteerders is deze te beïnvloeden met Facebook Advertenties. Zo is er de mogelijkheid om ‘Sponsored stories’ te gebruiken. Gesponsorde verhalen zijn berichten die worden uitgelicht in Facebook, zodat de kans groter is dat ze gezien worden.

Open Graph biedt nieuwe mogelijkheden om Facebook te integreren in websites en applicaties. De technologie zie je steeds vaker op Nederlandse markt. De komende tijd zullen er meer artikelen volgen over de kansen en ontwikkelingen.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

JAn

Dus elke applicatie heeft zijn eigen opengraph ?
Luister ik naar muziek op Spotify dan verleen ik 1 keer toestemming , luister ik naar muziek via XXX dan verleen ik voor die app ook eenmalig toestemming

Jaap den Hertog

@Jan: Dat klopt. Elke applicatie kan zijn eigen Open Graph activiteiten instellen. Daarom moet je ook voor elke applicatie apart toestemming verlenen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond