-

Facebook Offers: zo werkt het

Facebook heeft eindelijk zijn langverwachte Offers voor alle fanpagina’s in Nederland uitgerold. Met als gevolg een enorme stroom aan aanbiedingen gericht op de Nederlandse consument. Hoe werkt het?

Om in aanmerking te komen voor Facebook Offers dient je pagina minimaal vierhonderd fans te hebben. Dat zal voor de meeste grote retailers geen probleem zijn, maar voor de winkel om de hoek of een kleine webwinkel is dit natuurlijk nog wel een uitdaging. Zodra je deze grens behaald hebt, verschijnt de Offer als knop in je berichtenvenster en heb je drie opties:

1. Alleen in de winkel: een Facebookaanbieding voorzien van een unieke of niet-unieke barcode. Deze barcodes moet een UPC-A (12 cijferig) of een EAN-13 (13 cijferig) barcode zijn.

2. Alleen online: een Facebookaanbieding voorzien van een unieke kortingscode of een custom URL.

3. In de winkel en online: een Facebookaanbieding die beide bovenstaande opties combineert.

De mogelijkheden van Offers zijn dus al flink uitgebreid sinds de initiële lancering in de Verenigde Staten. Het is nu mogelijk voor zowel bricks als clicks en voor zowel grote als kleine retailers om een Offer te lanceren. Deze video van Facebook legt nog eens kort de werking en de voordelen van Offers uit:

Minimale investering
Een Facebook Offer is helaas niet meer ‘gratis’. Met de recente druk van de aandeelhouders sinds de beursgang is Facebook op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. De eerste Offer die je plaatst is daarom nog gratis, maar daarna moet je een kleine minimale investering doen om een Offer te promoten. Deze minimale investering is afhankelijk van het aantal fans en het bereik van je pagina, maar start rond de vier euro. Een kleine investering voor iets dat een merk – mits goed ingezet – een hoop extra omzet kan opleveren.

Budget voor een Facebook Offer

Een Offer wordt op je Facebookpagina geplaatst als een regulier bericht. En een gemiddeld bericht op deze pagina wordt maar door tien tot vijftien procent van de fans daadwerkelijk gezien. Om een Offer onder de aandacht te brengen van je fans, en wellicht ook de vrienden van die fans of zelfs daarbuiten, moet je dus wel investeren in advertenties. Offers kun je uitvergroten via zogenaamde promoted postings of page post ads. Dat kan zowel in de nieuwsfeed op de desktop als in de mobiele nieuwsfeed.

Waarom Offers?
Uit diverse onderzoeken blijkt dat Facebookfans vaak trouwe klanten zijn van een merk of bedrijf. En uit andere onderzoeken blijkt tevens dat mensen die fan worden van een merk op Facebook ook echt deals of kortingen verwachten. Van een klein beetje commercie op Facebook zijn consumenten dus niet vies. Al geruime tijd zoeken merken en retailers naar een manier om deze trouwen klanten om te zetten naar harde euro’s. Offers zou hiervoor de oplossing kunnen zijn.

De belangrijkste voordelen op een rijtje:

Vergroot je omzet: Offers kunnen worden ingezet om je sociale goud te verzilveren.

Viraliteit: als mensen een Offer claimen verschijnt deze in hun nieuwsfeed, waar hun vrienden deze ook kunnen zien en de Offer vervolgens ook weer kunnen claimen.

Een voorbeeld van een geclaimd Offer in de nieuwsfeed .

Meetbaar: dankzij de bar- en kortingscodes in Offers is de conversie van Facebookfans naar daadwerkelijke klanten eindelijk meetbaar.

Hoe maak je een succesvolle aanbieding?
Een succesvolle Facebook Offer opzetten kost even wat voorbereiding. Een aantal kritische succesfactoren:

1. De aanbieding is uniek
Als je een aanbieding gaat posten die ook gewoon in de winkel te krijgen is of via andere kanalen wordt gecommuniceerd, is er weinig toegevoegde waarde. Focus je daarom op kortingen speciaal voor Facebookfans.

Een voorbeeld van een Facebook only Offer van Vodafone.

2. Ondersteun je Offer via advertenties
Vergroot het bereik en daarmee het succes van je offer door deze via Facebookadvertenties te verspreiden onder je fans en de vrienden van je fans. Maar je kunt je Offer ook betaald vertonen aan andere gebruikers binnen jouw doelgroep op Facebook die nog geen connectie hebben met je pagina. Zie het voorbeeld van Vodafone hierboven.

3. Zorg dat het winkelpersoneel op de hoogte is
Als je een offer ook offline inzet, zorg er dan voor dat het personeel op de hoogte is van de actie en hoe het de kortingscodes moet verwerken. Niks is namelijk frustrerender voor een klant dan een aanbieding krijgen en dan in de winkel tot de ontdekking komen dat deze niet geaccepteerd wordt.

4. Zorg voor voor een goede meetbaarheid
Of je nu een barcode, unieke code of iets anders gebruikt, zorg ervoor dat de redemptie van de offers duidelijk gemeten kunnen worden. Alleen dan kun je daadwerkelijk meten of de actie een succes is.

De toekomst van Offers
Op dit moment zijn de Facebook Offers een grote hit. Niet geheel verbazingwekkend waren met name de affiliate- en kortingscodesites er vroeg bij. Dit leidde helaas al snel tot diverse klachten en veel teleurgestelde gebruikers. Daarom heeft Facebook besloten om het gebruik van Offers voor kortingssites aan banden te gaan leggen. Nadat deze initiële hoos aan Offers is weggeëbd uit het nieuwsoverzicht van de Nederlandse gebruikers zullen we pas echt in staat zijn om de potentie van deze nieuwe mogelijkheid te kunnen beoordelen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Jeremy Timessen

Ik heb het al diverse malen gebruikt. Werkt goed, al moet je wel goed oppassen met je budgettering. Voordat je het weet brengt Facebook je 200 euro extra in rekening.

Coen Olde Bijvank

Beste eMerce,

Als eerst bedankt voor het delen van dit artikel, zéér waardevol en heb ik zeker wat aan, dank daarvoor. Mooi ‘speelgoed’ dat Facebook!

Ik heb nog een gerelateerde Facebook vraag: Is de datum al bekend wanneer wij Facebook advertenties van derden op onze websites kunnen plaatsen?

Deze vragen kreeg ik namelijk op dit artikel (door mijzelf geschreven) http://sliminkomen.nl/geld-verdienen-met-facebook-advertenties/

Maar ik kan helaas geen concreet antwoorden vinden, misschien zijn hier mensen die dat wel weten..

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Coen Olde Bijvank

Marcel

Ha Coen, dank voor de complimenten. Facebook heeft nog geen data bekend gemaakt voor de uitrol. Maar dit zit nog zwaar in de betafase, dus dat nog wel even duren.

Oranje overhemden

Interessant. Nu nog die 400 volgers vinden. tips?

Jelle Drijver

Tip voor Oranje Overhemden: adverteren op facebook door je fanpage te promoten met als doelgroep vrienden van bestaande fans. Succes!

Patrick

Tip voor Oranje Overhemden: bezoek eens een site als likenation.com of youpluslike.com

In 1 dag heb je 400 volgers.
En bezoek mijn site ook even 🙂

Jaap Diepeveen

Beste Marcel,

zijn er bronnen van die onderzoeken die je benoemd? Onderzoeken over de trouwheid van de Facebookvolgers en van het onderzoek waarin staat dat Facebookvolgers ook aanbiedingen verwachten? Ben op het moment aan het afstuderen op dit onderwerp en zou deze onderzoeken graag inzien.

Groet,

Jaap

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond