-

Steeds meer merken betreden de gamewereld

De game-industrie groeit hard. Heel hard. GlobalData verwacht dat tegen 2025 de game-industrie goed is voor zo’n 300 miljard dollar terwijl dit in 2018 nog ‘maar’ 131 miljard dollar was. Dat de game-industrie hard groeit hangt sterk samen met de opkomst van de smartphone. Waar je voorheen een console moest kopen om te kunnen gamen, volstaat vandaag de dag je eigen smartphone al. In 2018 brak de smartphone game Pokémon Go het ene na het andere record, in 2019 deed Mario Kart Tour dit dunnetjes over met een indrukwekkende twintig miljoen downloads binnen 24 uur. 

Smartphones hebben groot aandeel in (toekomstige) groei game-industrie

Streaming = winning

Niet alleen het aantal gamers groeit hard, ook het aantal kijkers ernaar. Net als bij reguliere sporten is het mogelijk om wedstrijden via streaming te bekijken. Via de platforms Twitch en YouTube kijken miljoenen mensen naar game-streams. Tijdens het League of Legends wereldkampioenschap in november keken er wereldwijd 1.743.204 mensen tegelijkertijd naar de stream. Hiermee werd het voorgaande record van Fortnite – 1,618,073 kijkers tijdens het einde van de eerste episode – verbroken.

Streaming maakt partnerships interessant voor merken

De groei van deze streamingsplatforms en de populariteit van deze gamers maakt het voor merken erg interessant om samenwerkingen op te zetten. Zo heeft de wereldkampioen van Fortnite – Kyle ‘Bugha’ Giersdorf– ruim 1,3 mln. volgers op zijn Twitch kanaal. De professionalisering van de game-industrie heeft ook geleid tot de opzet van eSports. Georganiseerde kampioenschappen onder topsporters uit de game-industrie. Denk aan een eSports competitie FIFA en Formule 1. Merken kunnen zich verbinden aan eSporters of aan de competities zelf:

  • Recentelijk kondigde PSV aan om als eerste merk in Nederland een League of Legends eSports team te starten.
  • Mastercard werd partner van Riot games – de ontwikkelaar van League of Legends.
  • Er bestaat sinds 2016 een Nederlandse eDivisie waarin eSporters tegen elkaar strijden. Daarin vertegenwoordigt een eSporter een van de clubs uit de eredivisie. 
  • Nike, Puma en Adidas ontwikkelden een special kledinglijn voor eSporters

Volgens data van Statista zal de eSports markt de komende jaren flink doorgroeien

Gamevertising: zichbaarheid creeëren in een game

Iets waar steeds meer merken zich aan wagen is het ontwikkelen van een speciale in-game ervaring / event. In samenwerking van de game worden deze ervaringen ontwikkeld. En omdat deze custom-made zijn, zijn de mogelijkheden eindeloos.

John Wick x Fortnite

Voor een nieuwe John Wick film was het mogelijk om met zijn karakter te spelen in Fortnite.

Marshmello x Fortnite

Marshmello gaf als eerste muzikant in de game Fortnite een concert. Meer dan 10 mln. spelers waren aanwezig op het concert. Ter vergelijk: dat is 181 keer het aantal Lowlands bezoekers.

V Energy x Fall Out

Energydrank V Energy creëerde in de game Fall Out een speciale ervaring. V Energy koelkasten werden ontwikkeld en in de game geplaatst. Wanneer een gamer deze vond en de energydrank tot zich nam, kreeg hij voor een korte periode extra energie.

Wendy’s x Fortnite

In samenwerking met Fortnite ontwikkelde Wendy’s – een keten van hamburgerrestaurants – een karakter (in lijn met het merkicoon) en organiseerde zij een missie waarin dit karakter alle vriezers in de game moest vernietigen. Geheel passend bij hun belangrijkste merkwaarde: “Always Fresh, Never Frozen”.

Western Whopper x Red Dead Redemption 2

Binnen de game Red Dead Redemption moet je je eigen eten vinden en bereiden. Hoewel je alle ingrediënten kunt vinden is het echter niet mogelijk om een burger te maken. Burger King ontwikkelde een uitdaging voor de gamers: vindt alle ingrediënten en je krijgt van ons een gratis burger. Door de ingrediënten te verzamelen en in de Burger King app een foto te maken kon je een code ontvangen voor een gratis burger.

Star Wars x Fortnite

 Ter promotie van een Star Wars film organiseerde Fortnite een speciaal event in de game. Tijdens dit event kwamen er speciale schepen en karakters Fortnite, konden spelers vechten met de lichtzwaarden en was er een exclusieve trailer te zien.

Mocht zo’n partnership met een grote game nou nog een brug te ver zijn, er zijn tegenwoordig ook mogelijkheden om in-game te adverteren via bijvoorbeeld Bidstack. 

Koop advertentieruimte in een game voor zichtbaarheid

Over de auteur: Bram Draaijer is digital planner bij FCB Amsterdam.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond