-

Mobiel shoppen vereist simpele betaaloplossingen

Winkelen via smartphones wordt steeds populairder. Met als logisch gevolg dat de vraag naar mobiele betalingsoplossingen ook groeit. De hoofdrol is in Nederland vooralsnog weggelegd voor iDEAL.

Demandware is een e-commerce platform dat wereldwijd in kaart brengt hoe de markt ervoor staat in een driemaandelijkse shopping index. Hieruit blijkt al een aantal kwartalen op rij dat vooral mobiel shoppen verantwoordelijk is voor de groei in e-commerce aankopen.

In het eerste kwartaal van 2016 waren mobiele telefoons goed voor 45 procent van het totale verkeer naar webwinkels, evenveel als desktops. Een kwart van alle aankopen werd via smartphones gedaan, vergeleken met 62 procent via desktop en 13 procent via tablet. Het marktaandeel is dus nog beperkt, maar smartphones groeien het hardst, zowel qua verkeer als qua winkelen. Demandware verwacht zelfs dat eind 2017 de mobiele telefoon het meest gebruikt zal worden voor online shoppen.

In Nederland gaat het nog niet zo hard. Vorig jaar waren smartphones goed voor 6 procent van alle online aankopen, vergeleken met 5 procent in 2014. Dit meldt GfK. Het absolute aantal online aankopen dat via smartphones werd gedaan groeide wel flink harder dan de totale markt. In 2014 ging het om 5,8 miljoen mobiele aankopen, vergeleken met 8,9 miljoen in 2015. Dat is een stijging van 53 procent, terwijl de totale markt 17 procent pluste. De uitgaven nemen ook toe: met de tablet werd in 2015 gemiddeld 98 euro uitgegeven, een stijging van 21 procent. Met de smartphone was dat 55 euro, een plus van 27 procent.

Mobiel iDEAL plus QR-code

Genoeg potentie dus om mobiel winkelen mogelijk te maken. Veel webshops zijn goed op weg met een mobiele site, grotere plaatjes, één duidelijke call to action en zelfs een eigen app. Net zo belangrijk is dat de klant de mobiele aankopen gemakkelijk kan betalen. Hiervoor is in Nederland mobiel iDEAL geïntroduceerd. Het werkt eenvoudig: de klant downloadt de app voor mobiel betalen van zijn bank en vervolgens worden betalingen daar afgehandeld als hij iets koopt via zijn smartphone.

De bedoeling is dat hier steeds vaker een QR-app aan wordt gekoppeld. De klant scant met zijn telefoon de QR-code, bijvoorbeeld die op de collectebus van de Hartstichting tijdens de Hartweek in april van dit jaar en tijdens Outdoor Brabant. De details van de transactie worden getoond en afgehandeld in de mobiele bankapp. De webwinkelier die hier gebruik van wil maken, kan binnenkort via de online iDEAL QR-codegenerator, beschikbaar gesteld door de Betaalvereniging, een code aanmaken. Het betaalproces verloopt vervolgens net als bij een gewone mobiele iDEAL-betaling.

Apple Pay en Android Pay

Een andere interessante ontwikkeling op het gebied van mobiel betalen zijn wallets. Grootmachten Apple en Google hebben allebei zo’n virtuele portemonnee ontwikkeld. Hierop laadt de klant zijn credit- en debitcards, maar bijvoorbeeld ook spaarkaarten van winkels, hotels of luchtvaartmaatschappijen. Bij het afrekenen tikt de klant het icoontje van Apple Pay of Android Pay aan en wordt de betaling via de wallet verricht. Indien van toepassing worden ook automatisch de gespaarde punten of mijlen bijgeschreven.

Erg populair is deze betalingsmethode nog niet. Volgens de twee aanbieders is dat een kwestie van tijd. Hoe meer bedrijven de mobiele portemonnee als betaalmiddel aanbieden, des te meer mensen zullen het gaan gebruiken, is hun redenering. Die accepterende bedrijven zijn echter vooral in Noord-Amerika actief, wat zo’n mobiele portemonnee natuurlijk niet echt aantrekkelijk maakt voor Nederlandse consumenten.

Conversie lager via smartphone

Dat is jammer, want mobiel shoppen is gebaat bij een zo simpel mogelijke afhandeling. De conversie is namelijk nog altijd flink lager vanaf een smartphone vergeleken met andere distributiekanalen, blijkt uit gegevens van Monetate. Wereldwijd leidde in het eerste kwartaal van 2016 3,89 procent van de websitebezoeken vanaf een pc tot een aankoop. Bij tablets was dat 3,44 procent en bij smartphones 1,43 procent. In het Verenigd Koninkrijk was dat 5,85 procent voor desktops, 4,15 procent voor tablets en 2,83 procent voor mobiele telefoons.

Belangrijk bij het verhogen van de conversie op smartphones, is dat het check-out proces zo simpel mogelijk is. Niemand vindt het handig of leuk om tig velden in te vullen op een klein scherm, om over typefouten nog maar te zwijgen. Dat is de reden dat ‘one-click buy’ een speerpunt is van Thuiswinkel.org. De iDIN-identificatiemethode en – wederom – iDEAL spelen hierbij de hoofdrol.

iDIN is een gezamenlijke dienst van de Nederlandse banken waarmee consumenten zich met de veilige inlogmiddelen van hun eigen bank bij andere organisaties online kunnen identificeren. Denk aan verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstanties en webwinkels. Op dit moment is er een proef gaande met iDIN in samenwerking met de Belastingdienst. Het is de bedoeling dat steeds meer partijen zich hierbij aansluiten. De volgende stap is wat Thuiswinkel.org betreft integratie van iDIN met iDEAL, zodat eenmalig inloggen voldoende is voor identificatie en betalen en de check-out vereenvoudigd wordt.

Keep it simple

Het succes van mobiel shoppen hangt mede af van de betalingsmethoden die de webshop aanbiedt. Hoe simpeler de check-out, des te minder afhakers en/of invoerfouten. Op dat gebied zijn genoeg interessante ontwikkelingen die de moeite van het volgen waard zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond