-

Optimaliseer de conversie met de juiste betaalmix

Bijna 50 procent van de consumenten geeft aan in een webshop af te haken als ze niet kunnen betalen zoals ze willen. Een verkeerde betaalmix is dus een conversiekiller. Hoe bepaal je welke betaalmethoden je het beste kunt aanbieden?

In 2015 deden Nederlanders ruim 142 miljoen online aankopen, blijkt uit onderzoek van GfK. Daarvan werd 56 procent betaald via iDEAL, een toename van 22 procent vergeleken met 2014. Creditcards werden voor bijna 17 miljoen aankopen ingezet als betaalmiddel (plus 24 procent). De derde plaats is voor PayPal, dat met 7 miljoen aankopen een relatief kleine speler is, maar snel groeit (plus 34 procent). De acceptgiro en de papieren machtiging zijn daarentegen op hun retour, aldus GfK.

Betalen online aankopen

Bron: GfK

Gouden trio

Dit betekent niet dat je per definitie goed zit met het trio iDEAL/creditcard/PayPal. De ideale betaalmix hangt ook af van de soort webwinkel, markten waarop je actief bent, de kosten van het betaalmiddel en natuurlijk wet- en regelgeving. Zo signaleert GfK bij aanbieders van food en nearfood dat iDEAL bovengemiddeld populair is als betaalwijze. Daarnaast wordt binnen dit segment ook veel gepind bij het bezorgen en afhalen: bij 19 procent van de aankopen. Gemiddeld is dit voor alle productcategorieën 3 procent.

Wie internationaal handelt, kan niet volstaan met de top-drie Nederlandse betaalmiddelen. Indiase online shoppers betalen massaal bij aflevering, terwijl in Duitsland PayPal het populairst is. Het is dus zaak om goed in kaart te brengen wat (potentiële) buitenlandse klanten van je verwachten.

Uiteraard is de klant koning, maar dat betekent niet dat je tegen iedere prijs diens favoriete betaalmiddel moet aanbieden. Aan elke methode hangt een prijskaartje en een risico. Creditcards zijn bijvoorbeeld relatief fraudegevoelig. Klanten die ten onrechte beweren dat ze de bestelde goederen niet hebben ontvangen, krijgen meestal gelijk van de creditcardmaatschappij. De webshop kan vervolgens naar zijn omzet en de opgestuurde producten fluiten. Als dat vaak gebeurt, dan is het zaak om de fraudepreventiemaatregelen aan te scherpen.

De wet- en regelgeving is eveneens belangrijk. Zo mag je in Nederland de consument niet verplichten om het gehele bedrag in één keer te betalen. De klant moet de optie hebben om maximaal 50 procent vooraf en de rest achteraf te voldoen.

Hieruit volgen drie logische stappen voor het vaststellen van de optimale betaalmix:

  1. Bepaal welk publiek je hebt (en wilt hebben). Zijn je klanten vooral nationaal of komen ze ook uit andere landen?
  2. Bied in elk geval de top-drie betalingsmethoden van de markten waar je actief op bent aan.
  3. Analyseer de conversie en het gebruik van elke betalingsmethode die je aanbiedt en pas deze aan als dat nodig is.
Trends in betalen

Stap drie is vooral belangrijk, omdat de betaalmarkt in beweging is. Wie betaalt zijn online aankopen bijvoorbeeld nog via een acceptgiro? Het is dus zaak om in de gaten te houden welke verschuivingen je de komende tijd kunt verwachten.

In een position paper over online betalen in Nederland vat Thuiswinkel.org de klantbeleving samen als ‘altijd en overal’. “In de (nabije) toekomst verwachten we een verdere toename van digitaal winkelen en betalen, digitale portemonnees, nieuwe technologieën voor on- en offline kassabetalingen zoals biometrische herkenning, meer Europese regelgeving en een voortzetting van de samensmelting van off- en online kanalen,” staat in het rapport.

Concreet levert dit een aantal trends op:

Mobiele betalingen

Een van de speerpunten van Thuiswinkel.org is het mogelijk maken van mobiele betalingen, omdat steeds meer online shoppers gebruikmaken van smartphone of tablet. Alle grote banken hebben inmiddels mobiel iDEAL ingevoerd en dat betekent dat er nieuwe functionaliteiten kunnen worden toegevoegd. Betaalvereniging Nederland kijkt bijvoorbeeld of iDEAL kan worden uitgebreid met QR-codes. Ondernemers kunnen klanten daarmee veilig en makkelijk achteraf laten betalen op het moment van afhalen of bezorgen.

Wallets

Wallets verzamelen alle betaaloplossingen op de smartphone van de gebruiker. Een voorbeeld is MasterPass van MasterCard, waarmee zowel online als offline (door middel van NFC) kan worden betaald. Een logische aanvulling op de wallet zou een app zijn, waarmee gebruikers snel en makkelijk geld aan elkaar kunnen overmaken.

Op dit moment zijn vooral wallets van grote winkelketens populair, zoals Starbucks. Naarmate deze betaalmethode meer ingeburgerd raakt, is de verwachting dat de oplossingen van financiële instellingen voet aan de grond krijgen. De consument wil immers niet voor elk warenhuis, restaurant of koffiebar een aparte app downloaden.

Internetmachtiging

Thuiswinkel.org ziet ook muziek in de incassomachtiging via internetbankieren. Deze methode vervangt het ‘vinkje’ en de afgeleide identificatie met betalingen van 0,01 cent, want dat mag niet meer van DNB.

One-click-buy

Betalingsgemak verhoogt de conversie. Om one-click-buy te faciliteren wil Thuiswinkel.org daarom dat iDIN-identificatie wordt geïntegreerd met iDEAL. iDIN is een dienst van banken waarmee hun klanten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren door middel van de inlogmiddelen van hun eigen bank. Dit voorkomt dat de klant voor allerlei online winkels en dienstverleners, zoals verzekeraars, telecomproviders, energiebedrijven, et cetera, aparte accounts moet aanmaken. Als er een integratie met iDEAL wordt gerealiseerd, hoeft de klant maar één keer in te loggen en kan hij vervolgens het gewenste product eenvoudig bestellen.

Nieuwe verificatiemethoden

MasterCard en Visa hebben volgens Payments Cards & Mobile al aangekondigd dat ze overwegen af te stappen van de 3D-securemethode die zij onder de naam Verified by Visa en MasterCard SecureCode vermarkten. Dit is een extra laag in de authenticatie in de vorm van een wachtwoord. In de praktijk blijkt echter dat de consument het te veel gedoe vindt. Visa en MasterCard overwegen nu om in plaats daarvan biometrie te gebruiken als extra controlestap.

Betaalmix is niet statisch

De ideale betaalmix zorgt voor maximale conversie. Het is dus de moeite waard om hier wat tijd aan te besteden. Wees niet bang om nieuwe methoden uit te proberen en bij te sturen als het huidige betaalaanbod niet werkt. Het is geen eenmalige beslissing – ook de betaalmarkt heeft onder invloed van de digitale revolutie te maken met grote veranderingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond