-

Mobiele koopknop: nog geen garantie op succes

Google, Facebook, Twitter en Pinterest lanceren stuk voor stuk koopknoppen om de mobiele consument over de streep te trekken. Want dat gaat nog niet zo makkelijk. Hoewel consumenten zich steeds meer mobiel oriënteren, doen bijvoorbeeld Amerikanen hun aankopen nog altijd op laptops en desktops.

Dat in de VS slechts een vijfde van alle online aankopen mobiel wordt afgehandeld, is ook niet zo verwonderlijk: Vanwege de grotere schermen en fysieke toetsenbord is het makkelijker om op laptops of desktop pc’s creditcard- en adresgegevens in te voeren.

Dat verklaart ook waarom mobiele advertenties veel minder vaak tot aankopen leiden dan die op een desktop. Volgens eMarketer zit daar een enorm gat tussen.

Koopknoppen zijn natuurlijk niet nieuw. Amazon had al One Click Ordering, een knop die is gekoppeld aan een credit card. En dat is ook het idee achter de mobiele koopknop: want is die knop eenmaal gekoppeld aan bank- of credit kaart en je bezorggegevens, dan hoef je de aankoop alleen maar te bevestigen. Op die manier wordt wat experts frictie noemen geminimaliseerd.

En toch: zo simpel is het ook weer niet. Mobiele applicaties houden klanten weliswaar veilig binnen de muren, maar de app ontneemt ook het zicht op aanbiedingen elders. Daarnaast moet de inventaris up to date zijn, om te voorkomen dat de gebruikers op de koopknop drukken, terwijl de bestelling niet kan worden geleverd.

Pinterest, dat recentelijk een koopknop lanceerde, zorgt dat de informatie elk vijftien minuten wordt ververst. Nog een nadeel: De koopknop resulteert doorgaans in maar een enkele aankoop, niet meerdere, dus wordt de verzending daarvan duurder.

Succes is niet verzekerd. Wanelo introduceerde in 2013 een app waarmee tieners en jonge vrouwen foto’s van hun favoriete kleding konden delen. Aanvankelijk verdiende het bedrijf via affiliatecommissies. Najaar 2014 introduceerde het bedrijf een koopknop voor een kleine 500.000 producten, met medewerking van partners als Urban Outfitters en Nasty Gal. Het werd geen succes. Na enkele maanden was de knop alweer verdwenen.

Sociale netwerken die recentelijk koopknoppen introduceerden als Pinterest, Instagram en vooral Twitter zitten met het probleem dat ze niet worden gezien als volwaardige e-commerce sites. Je gaat niet naar Twitter om iets te kopen, je moet toevallig iets tegenkomen dat je leuk vindt. Twitter claimt dat een een tweet met een koopknop leidt tot enkele honderden tot duizenden bestellingen.

Pinterest heeft het in dat opzicht iets makkelijker, omdat de site in feite fungeert als een fotocatalogus. Consumenten kunnen ook specifiek zoeken naar artikelen die ze kunnen kopen.

De koopknop zal zich de komende maanden dus eerst nog moeten bewijzen, als het al zo snel gaat, want de consument moet ook nog wennen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond