-

Iceleads: de win-win-winsituatie van de koopknop

Waarom kun je op de website van grote merken zo vaak niet hun producten kopen of enkel een dealer in de buurt opzoeken? Joris Kroese vroeg het zich af toen hij bij een e-retailer werkte. Waarom zouden die merken niet een linkje op hun site zetten zodat de klanten die hun producten bekijken, direct kunnen overgaan tot aankoop? Dat was de basis voor Iceleads.

Inmiddels heeft Joris wereldwijd achtentwintighonderd e-retailers uit tachtig landen aan zich gebonden. Voornamelijk in het segment van Bol.com, Amazon of Bestbuy. Vortex Capital Partners zag potentie en investeerde drie miljoen euro.

Joris, hoe omschrijf jij Iceleads in een tweet?

“Iceleads maakt kopers van de mensen die fabrikantwebsites bezoeken en maakt deze resultaten inzichtelijk.”

Hoe werkt het precies?

“We hebben een simpel stukje code gemaakt dat iedereen in vijf minuten kan verwerken in de productpagina. Daarmee ontstaat een ‘Buy Now’-mogelijkheid op de website. De button verwijst naar verschillende e-retailers die het product verkopen. Zo hoeven grote merken niet enorm veel moeite te steken in het opzetten van een online verkoopsysteem en elimineren ze de mogelijkheid dat een consument toch voor een ander merk kiest als hij of zij eenmaal het product opzoekt bij een e-retailer. Een win-win-winsituatie voor merk, retailer en consument dus.”

Hoe kwam je op het idee?

“Ik werkte voor een online retailer en het is een paar keer gebeurd dat consumenten naar ons kantoor in Amsterdam kwamen om producten op te halen. Ze begrepen niet dat wij slechts een tussenschakel waren tussen het merk en de consument. We hadden geen magazijn vol met producten. De consumenten snapten niet dat het voor grote merken veel tijd en energie kost om online hun spullen te verkopen. Met de ‘Buy Now’-knop is de lijn tussen merk en consument direct gemaakt.”

Hoe kom je aan nieuwe klanten?

“Aanvankelijk zaten we in de markt van alles wat een stekker heeft – dat was de markt die ik kende. Inmiddels gebruiken ook Maxi-Cosi en een Australisch golfclubmerk onze diensten. Deze verbreding onderstreept de bruikbaarheid van onze oplossing voor andere sectoren. En er is nog een opvallende manier waarop we nieuwe klanten krijgen: via reclamebureaus. Voorheen werd het succes van een marketingcampagne gemeten aan het aantal clicks naar de website. Dankzij onze dienst krijg je meteen inzichtelijk hoeveel producten er worden gekocht vanaf de campagnewebsite- in relatie tot het campagnebudget. Reclamebureaus nemen onze oplossing dan ook vaak mee in de propositie naar hun klanten.”

Wie betaalt voor de dienst?

“De grote merken. Zij bepalen ook naar welke e-retailers wordt verwezen vanaf hun website. De e-retailers zelf hoeven niks te betalen. Tien van onze grootste veertig klanten staan in de Fortune 100. Ik geloof dat deze klanten in potentie tot wel tien miljoen euro per jaar extra kunnen verdienen met onze dienst, ook al is dat nu nog niet het geval.”

Zijn jullie de enige in de markt?

“We hadden twee concurrenten. Channel Intelligence is opgekocht door Google. Google heeft maandag de dienst gelanceerd. We verwachten dat een voormalig medewerker van Channel Intelligence/Google in juni voor ons gaat beginnen in de VS. Daarnaast hebben we nog één concurrent vanuit de VS.”

Jullie hebben net een compleet nieuwe toplaag?

“Klopt, we hebben zojuist een extra managementlaag aangesteld van ervaren seniors. We bestaan nu vier jaar. De oude groep heeft ons tot Iceleads 1.0 gemaakt – nu gaan we de stap zetten naar Iceleads 2.0. De nieuwe top is geen bedreiging voor de mensen die al bij ons werkten, ze worden met open armen ontvangen. Deze c-levels gaan vanuit waar ze wonen een eigen team opstellen. Onze COO woont in Londen, en we hebben ook een nieuwe director speciaal voor de VS.”

En hoe ziet het team er verder uit?

“In totaal werken er momenteel zo’n vijfentwintig mensen voor Iceleads. Ongeveer de helft daarvan zit in Amsterdam. Ons technische team zit in Oekraïne, evenals een team editors dat ervoor zorgt dat al onze data klopt. Als je een tandenborstel wilt kopen vanaf de website van Philips, moet je wel gelinkt worden naar de juiste productpagina van e-retailers. Over de hele wereld hebben we zzp’ers rondlopen die de contacten onderhouden met klanten en e-retailers in hun eigen taal. In de aankomende periode zal het team groeien naar circa vijftig man.”

Wat is het grootste obstakel dat je bent tegengekomen?

“Beslistrajecten duren soms eindeloos lang, in de echt grote bedrijven soms wel meer dan een jaar. Iedereen die we spreken is direct enthousiast, maar er kan van alles gebeuren met een bedrijf in die tijd. Je moet daarom continu de mensen blijven masseren. Het zou fijn zijn als de kogel soms wat sneller door de kerk ging, want het vertraagt soms ook onze groei.”

Heb je een tip voor beginnende ondernemers?

“Doorzettingsvermogen en geloof in je eigen visie. Je zult enorm veel meningen krijgen van iedereen om je heen. En echt, advies is heel belangrijk, maar bij een goed en gevalideerd businessplan is het ook zaak om op koers te blijven. Daarbij moet je vaak een lange adem hebben. Het gaat hoe dan ook op een gegeven moment tegen zitten. Dan moet je door blijven knallen.”

*) Dit is een artikel uit de serie van de Accenture Innovation Awards. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

Foto boven: Peter Strelitski (cc)

Dit bericht is 168 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond