Nieuw in zoekresultaten: de Knowledge Graph popup
Google is niet langer het bedrijf dat gebruikers slechts doorlinkt naar een bestemmingspagina. Het houdt de bezoeker veel liever zelf vast en voorziet deze van antwoorden en directe informatie. Geheel in lijn met deze ontwikkeling kondigde het bedrijf eergisteren een nieuwe update aan. Of website-eigenaren er blij mee zijn is de vraag.
De update behelst het uitrollen van een toevoeging in testfase. Organische zoekresultaten worden voorzien van extra informatie in een pop-up. De pop-up moet de bezoeker beter informeren over betreffende website. Beschikbare informatie wordt vanuit de Knowledge Graph getoond.
Googles ontwikkelaar Bart Niechwiej zegt er in zijn aankondiging het volgende over: “Je ziet deze extra informatie wanneer een website online wordt gerespecteerd, wanneer er voldoende informatie is om te tonen en wanneer deze handig voor je kan zijn.”
Wikipedia
De Knowledge Graph pop-up is in zeer grote mate gebaseerd op Wikipedia. Matt McGee van Search Engine Land vond in zijn eerste verkenningstocht geen voorbeeld waarin niet werd verwezen naar de online encyclopedie. Zijn zoektocht naar de ‘Super Bowl’ leverde bijvoorbeeld onderstaande resultaten op.
De update zal door website-eigenaren als een welkome toevoeging worden gezien. Het verrijkt het eigen zoekresultaat en maakt deze aantrekkelijker om aan te klikken. Mogelijk dat de link zelfs als prestatie wordt gezien en de reputatie van het merk goed doet.
De keerzijde van het door Google gekozen pad zien we terug in het type verwijzingen die worden geplaatst. Het logo in de pop-up linkt naar de Google+ pagina, bron Wikipedia linkt naar desbetreffende Wiki, en de toevoeging ‘Owned by’ verwijst naar een nieuwe zoekopdracht.
Interessante aanvullingen, maar geen van de links wijst de zoeker op dat waar het om gaat: uw website. Met de Knowledge Graph hoopt Google ook in de toekomst veel meer vormen van informatie te tonen naast en over de zoekresultaten. Of het goed is voor de doorklikratio naar uw website is nog maar de vraag.
Foto: herrolm
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Anton Coops
Duckduckgo doet dit al heel lang..
Jan
Bedankt voor het interessant artikel