-

Dit gaat er komend jaar veranderen in Google

Vorige week werd er al over geschreven: op het gebied van zoekmachine-optimalisatie veranderde er het afgelopen jaar veel. Grootmacht Google zit, zoals we van ze gewend zijn, niet stil. Ook de zoekmachine zelf is onderhevig aan continue ontwikkeling, met effect op SEO en SEA. Lees hier wat er eind volgend jaar veranderd zal zijn.

Voorspellingen voor de zoekmachine
Peter J. Meyers deed voor Moz de afgelopen maanden onderzoek naar de te verwachten vernieuwingen in Google’s zoekmachine. Hij baseerde zijn voorspellingen op twee belangrijke bronnen. De broncode van de zoekmachine wordt regelmatig aangepast om toekomstige vernieuwingen snel te kunnen implementeren. Hij monitorde de gewijzigde en toegevoegde programmacode als een indicatie van de toekomst. Een grove indicatie zo blijkt uit de geschiedenis. Van alle tests die Google vorig jaar uitvoerde werd slechts negen procent definitief geïmplementeerd.

Een tweede belangrijke bron voor Meyers bleek de mobiele variant van de zoekmachine. Deze wordt door de veranderingen in ons zoekgedrag met de dag belangrijker voor het bedrijf. Advertentie-opbrengsten zorgden het afgelopen kwartaal al voor vierentachtig procent van de omzet. De mobiele zoekmachine is een grootste prioriteit wil het bedrijf geen inkomsten mislopen nu het mobiele zoeken toeneemt. Veranderingen die mobiel al te zien zijn zullen we ongetwijfeld ook in de desktop-variant terugzien.

Een nieuwe Knowledge Graph
De geïntroduceerde Knowledge Graph is gebaseerd op een select aantal databases als Wikipedia en Freebase. Nu de Knowledge Graph steeds belangrijker wordt, zal Google antwoorden geven op basis van een bredere context. Alle geïndexeerde gegevens zullen hier voor worden gebruikt.

Met de toevoegingen bij zoekresultaten wordt druk getest. Zo is het onderdeel “in context” onlangs toegevoegd en geeft het informatie op basis van externe bronnen. Google bouwt hiermee een database van context op basis van onze websites. Met de blauwe links verwijst het naar aanvullende zoekopdrachten, met de grijze naar de originele bron.

Knowledge graph

De contextuele informatie zullen we met name zien terugkomen bij opdrachten die eerder nog geen Knowledge Graph toonden. De uitbreiding zal worden getoond in vele varianten. In tegenstelling tot de kaders met antwoorden die we eerder zagen baseert Google het antwoord nu op organische zoekresultaten. Een Engelse zoekopdracht naar de besmettelijkheid van een longinfectie levert bijvoorbeeld het volgende directe antwoord:

Knowledge Graph

Een vernieuwd advertentieformat
Het is je mogelijk al opgevallen: Google experimenteert – ook in Nederland – druk met een nieuwe weergave van advertenties. Een zoektocht naar recepten voor paella levert de volgende zoekresultaten op waarbij de grijze stippen voor nog meer organische resultaten staan.

google-nieuw-advertenties

In dit nieuwe format is de gekleurde toevoeging ‘Ad’ (NL: ‘Adv.’) zichtbaar, maar hebben advertenties niet langer de afwijkende achtergrondkleur. Op de toevoeging na, zijn de betaalde resultaten nu gelijk aan de organische. Onderzoeker Meyers verwijst hierbij naar de mogelijke druk van regelgevers en de klachten over ‘zelf-promotie’. Het nieuwe formaat wordt waarschijnlijk zeer spoedig uitgerold in de desktop-versie van de zoekmachine. Hoe het uiteindelijke formaat er ook uit zal zien, dit zal van grote invloed zijn op de doorklik-ratio van advertenties en organisch resultaten.

Advertenties buiten de blokken
Hoewel het bij speculeren blijft wordt er verwacht dat het duidelijker (gekleurd) markeren van advertenties tot een ingrijpende verandering zal leiden. De toevoeging wordt geplaatst bij iedere advertentie en beperkt Google daarom niet langer tot het bundelen van advertenties in een kader. Er zal – zo is de verwachting – binnenkort getest worden met het flexibel positioneren van de reclame wat kan leiden tot advertenties tussen de organische resultaten in. Zie als voorbeeld deze fictieve situatie:

Google nieuwe advertenties

Verlies van resultaten
De zoekresultaten die eerder werden getoond missen een belangrijk element: het aantal resultaten dat is gevonden. In de mobiele versie heeft Google de lichtgrijze tekst “Ongeveer 104.000 resultaten (0,08 seconden)” al verwijderd. Hoewel dit aantal voor SEO-doeleinden van pas kan komen, biedt het de gebruiker geen meerwaarde. Het neemt simpelweg waardevolle ruimte in beslag, zo moeten ze gedacht hebben.

Eerste zoekresultaat gevangen in een kader
Al enige tijd wordt er getest met het kaderen van het eerste zoekresultaat. Uitgebreide site-links verrijken de presentatie. Vele varianten zijn er al de revue gepasseerd, maar onderstaande is inmiddels geïmplementeerd in de mobiele oplossing. Het zoekresultaat is in box-formaat geplaatst en biedt specifiekere sitelinks gescheiden van het hoofdadres. Het definitieve resultaat moet tegen het einde van 2014 zoekmachinebreed zijn uitgerold.

Google eerste positie

Het ‘card-design’ voor de gehele zoekmachine
Zoals ook onder voorgaand item werd genoemd is het design op basis van boxes inmiddels erg geliefd. Hoewel het lijkt op een puur grafische wijziging staat het symbool voor meer. Ook Google Now is opgedeeld in deze zogenaamde cards, afzonderlijke informatie die wordt getoond in blokken. De cards zijn afzonderlijk van elkaar uit te breiden, combineren, sorteren en te verbergen. Bovenal zijn ze flexibel in te zetten en is één visueel format geschikt voor vele soorten apparatuur.

Google cards

Google Now zal in steeds grote mate worden geïntegreerd in de reguliere zoekresultaten. Zo krijgt Peter Meyers in zijn zoektocht naar Amazon al een extra box te zien met zijn persoonlijke geschiedenis bij het bedrijf. Volgens de auteur is de kans aanzienlijk dat, net als dat al voor de mobiele variant geldt, de zoekresultaten worden opgedeeld in individuele op maat gemaakte cards.

Google Cards

Twee mogelijke concepten
Nu de waarschijnlijkheden zijn genoemd kunnen de verwachtingen worden samengevoegd in twee concepten. De eerste toont de zoekopdracht naar een vliegmaatschappij aangevuld met een aanstaande vlucht. De resultaten zijn opgedeeld in genoemde cards voorzien van nieuwe advertenties, resultaten vanuit Google Now, een betere weergave van het eerste organische resultaat en extra informatie vanuit de Knowledge Graph.

Mogelijke toekomst van Google

Een tweede scenario verrijkt de resultaten met externe, contextuele, informatie vanuit de Knowledge Graph. De zoekresultaten worden aangevuld met een antwoord op de vraag en advertenties worden over de gehele pagina verspreid.

Mogelijke toekomst van Google

Het zijn slechts enkele scenario’s, maar gebaseerd op duidelijke signalen. De wijzigingen zullen opnieuw voor grote veranderingen zorgen binnen SEO. Onduidelijk is in hoeverre de doorklik-ratio voor organische resultaten gelijk blijft en hoe sterk de invloed van advertenties zal toenemen. Ook het aankomend jaar zal menig expert weer bezig worden gehouden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond