-

Silicon Valley heeft nieuwe missie: diversiteit op de werkvloer

‘De volgende Steve Jobs zou net zo goed Stephanie of Esteban kunnen heten. We moeten ervoor zorgen dat iedereen een zelfde kans heeft om succes te boeken in Silicon Valley.’ Deze woorden werden recent uitgesproken door de president van de VS. Net als hij maakt ook de industrie zichzelf druk om de diversiteit in de tech-industrie.

Amazon, Microsoft en Pinterest: enkele van de namen die gezamenlijk in het Witte Huis over het probleem spraken. Ze kwamen tot de ‘afspraak’ voortaan sollicitatiegesprekken te voeren met een diversere groep mensen. Intel beloofde miljoenen dollars te investeren in onderzoeksprojecten naar het betrekken van vrouwen en minderheden in de branche.

In navolging van Google en enkele andere grote namen publiceerde Airbnb deze week haar diversiteitscijfers. In de hoop voor meer verscheidenheid te zorgen zijn de bedrijven er opvallend open over. Zo is bij Airbnb 46.3 procent van het personeel vrouw en 53.7 procent man. Daarmee scoort de verhuursite iets beter dan Pinterest, Twitter en Facebook. Hier is het aandeel mannen respectievelijk 42, 64 en 68 procent groot.

Ethnicity-Airbnb-EEO-1-1600x819

Airbnb is verder overwegend blank (63 procent), de tweede grote groep is van Aziatische afkomst (22 procent). Hoe de afkomst zich verhoudt tot functie is onduidelijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Pinterest (zie cijfers aan onderzijde van het artikel) deelt Airbnb alleen algemene cijfers. In reactie op de cijfers kondigt het bedrijf aan een ‘head of diversity and beloning’ te introduceren die zich nadrukkelijker met de recruitment moet gaan bezighouden. Iedere medewerker bij het bedrijf is dit jaar verder getraind in het herkennen van vooroordelen.

Van data naar diversiteit

Ook Pinterest heeft allerlei verbeteringen aangekondigd. De oprichting van ‘Inclusion Labs’ is daarvan een voorbeeld. Samen met een specialistisch bedrijf op dit gebied wil het de tech-industrie sterk veranderen. Volgens de initiatiefnemers kan dat op een aantal vlakken: er moet allereerst meer data worden verzameld over het personeelsbestand en de rol die iedereen heeft; er moeten meer netwerken worden georganiseerd voor het betrekken van mensen buiten Silicon Valley en de recruitingstrategie moet zo worden ingericht dat men op meerdere manieren kan aantonen over welke kwaliteiten iemand beschikt.

Volgens de bekende en al oudere journalist Steven Levy – zelf betrokken bij de tech-startup Medium – is diversiteit een zoveelste buzzword van de tech-industrie – of specifieker: Silicon Valley. De weliswaar welkome discussie gaat bovendien aan een heel belangrijk punt voorbij: de tech-bedrijven barsten uit hun voegen van de jongeren. Google, Facebook, Apple: overal is de gemiddelde leeftijd rond de 30 jaar. Niet zo heel lang geleden zou Mark Zuckerberg zich hebben laten ontvallen dat ‘jonge mensen nu eenmaal slimmer zijn.’

De prioriteit lijkt voor veel van deze bedrijven zo groot dat ze daarin steeds transparanter worden. Buffer – de startup achter de social media tool – gaat daarin nog een stap verder. Het heeft deze zomer een openbaar ‘Diversity Dashboard’ gelanceerd. De tool toont real-time data over werknemers, maar ook sollicitanten. Ruwe data is te downloaden voor verdere analyses.

Schermafbeelding 2015-10-21 om 15.43.40

Andere ondernemers in het mekka voor startups maken zich weer druk om hoe zij impliciet mensen afschrikken. Isaac Schlueter, oprichter van softwarebedrijf Npm, sprak zich daar recent over uit: ‘Als je in een vacaturetekst zegt te zoeken naar een rockstar hardcore ninja om programmeercode te vermoorden, is dat natuurlijk wat gewelddadig en onderdrukkend. Het staat voor een bedrijfscultuur met macho’s en borstklopperij.’ Geen zeldzaamheid in startup-land en iets dat hoognodig zou moeten veranderen.

Pinterest_Demographics_scale_0

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond