-

Pas op met prijsmisleiding

Elk jaar publiceert de Consumentenbond rond de online ‘feestdag’ Black Friday een onderzoek naar prijsschommelingen bij webshops. Dat onderzoek, waarin veel webshops op de vingers worden getikt, start altijd zo’n drie maanden voor de bewuste vrijdag. Dat is dus ongeveer nu. Hoe zit het ook alweer met prijswijzigingen, adviesprijzen en van/voor-prijzen?

De van/voor-prijs

De Consumentenbond meldde vorig jaar dat veel webwinkels misleidden met de van/voor-prijs. De doorgestreepte ‘van’-prijs werd volgens hen zelden gerekend. Dat is prijsmisleiding en in strijd met de wet. Zeker tijdens kortingsdagen als Black Friday en Cyber Monday willen webwinkels zo hoog mogelijke kortingen kunnen tonen. Maar daarbij moet je je wel houden aan de regels.

“Als webwinkel mag je zelf bepalen voor welke prijs je je producten verkoopt, maar je mag niet verwijzen naar een ‘van’-prijs die je nooit hebt gehanteerd. De oude prijs moet minstens drie maanden voorafgaande aan de prijsaanbieding hebben gegolden, dat is dus de “van-prijs”, vertelt jurist Ank van Heeringen. “Je mag volgens de wet wel verwijzen naar de hoogste prijs die het product gehad heeft, maar dan moet die wel kloppen. Je kunt ook verwijzen naar de adviesprijs, maar dan moet je dat er wel netjes bij zetten.”

Prijspsychologie toepassen

Er zijn verschillende manieren om consumenten aanbiedingen te laten zien. Zo zijn er onderzoeken die aangeven dat het weglaten van het valutateken en het afronden van bedragen een positief effect hebben op consumenten. Verder zou een punt weglaten uit duizendtallen (1.200 à 1200) beter werken. Maar ook kleur, ankereffect en positionering zouden van invloed zijn op het koopgedrag van consumenten. Houd je hierbij wel aan de leidraad ‘Bescherming van de online consument’ van de ACM, waarin de grenzen zijn vastgesteld waarin verleiding overgaat in misleiding.

Over de auteur: Mikkie Hogenboom is contentmanager bij Thuiswinkel.org.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond