Het post-corona winkelgedrag: Wat is er anders?
We kopen meer, kopen vaker online én zijn vatbaarder voor marketing-e-mails. Dat blijkt uit de jaarlijkse Shopping Index van Voyado. We onderzochten het winkelgedrag van consumenten, zowel online en offline. Vooral jongeren lijken open te staan voor relevante, gepersonaliseerde e-mails.
De Shopping Index 2021 is gebaseerd op 16 miljoen aankoopmomenten tussen 1 januari en 31 maart. De resultaten van het onderzoek geven een goed beeld van de veranderingen in het koopgedrag ten opzichte van vorig jaar. Dit jaar waren de belangrijkste conclusies dat we grotere uitgaven doen, meer online kopen én meer open staan voor e-mailnieuwsbrieven.
Consumenten kopen minder vaak, maar geven meer uit
In de eerste drie maanden van 2021 gaven consumenten gemiddeld 28 procent meer geld uit tijdens het winkelen. Opvallend is wel dat ze tegelijkertijd 15 procent minder producten kochten: consumenten gaven dus meer geld uit aan minder producten. Dat ze meer te spenderen hebben, is uit te leggen doordat consumenten vanwege de coronapandemie minder uitgeven aan zaken als buiten de deur eten en vakanties.
Net zoals in eerdere Indexen zien we dat mannen de grootste uitgaven blijven doen: niet alleen online maar ook in de winkels geven zij per aankoop meer uit dan vrouwen. En de grotere uitgaven werden vooral online gedaan. Dat is voor een deel ook te verklaren door de pandemie en de daarmee gepaard gaande winkelsluitingen. Maar de conclusies blijven opvallend: het gemiddelde online aankoopbedrag stijgt in 2021 met 46 procent ten opzichte van een jaar eerder. Bij vrouwen is dit zelfs 50 procent.
Het valt ook op dat de vrouwen tussen de 45 en 55 jaar en mannen van 26 tot 35 jaar het meeste geld uitgeven online. Dat is voor marketeers goed om in het achterhoofd te houden: deze groep heeft een sterke koopkracht en staat er ook nog eens voor open om meer geld uit te geven tijdens het online winkelen.
Gepersonaliseerde e-mails werken steeds beter
Naast het koopgedrag zijn er ook opvallende ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Zo werken gepersonaliseerde e-mails steeds beter, vooral bij jongere doelgroepen. Maar consumenten uit alle leeftijdsgroepen openen e-mails vaker en klikken ook nog eens meer op links in die berichten. Deze ontwikkeling in de e-mailmarketing is interessant om in de gaten te houden. Het was al een kosteneffectief marketingkanaal, maar we zien in onze index dat het kanaal in 2021 nog veel belangrijker kan worden.
We zien ook dat marketeers dit weten: in de eerste maanden van 2021 werden 76 procent meer gepersonaliseerde e-mails verstuurd. Hoewel daar het risico zit dat mailboxen verzadigd worden, zien we ook de open rate en de click rate stijgen.
Vooral de groep consumenten tussen de 18 en 25 jaar oud ontving meer gepersonaliseerde e-mails in hun inbox. Uit de Shopping Index blijkt ook dat deze groep e-mails het vaakst opent en het meeste klikt. Het is dus goed om te beseffen dat consumenten het geen probleem vinden om te reageren op je e-mails, zolang je maar een geschikte manier vindt om ze aan te spreken. De focus voor 2021 zou dus moeten liggen op het personaliseren van je e-mailmarketing.
Online shoppen blijft groeien: ook in de oudere doelgroep
Ook opvallend is dat de doelgroep van 65 jaar en ouder ook meer online is gaan shoppen. Tijdens winkelsluitingen werden zij gedwongen hun status quo (fysiek winkelen) achter zich te laten, en nieuwe routines lijken ingesleten genoeg om blijvende veranderingen teweeg te brengen. Ook voor deze doelgroep kun je een unieke customer journey ontwikkelen, zodat zij zich ook in jóúw online winkel thuis voelen.
Houd jij je ook bezig met marketing en CXP in de retailbranche? De Shopping Index van Voyado biedt meer inzichten in trends in consumentengedrag. Klik hier om het rapport te ontvangen.
Over de auteur: Stefan Westman is Marketing manager Benelux, Denemarken en Noorwegen bij Voyado.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en F
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond