-

Hoe optimaliseer je e-mailnieuwsbrieven voor meer zichtbaarheid?

Zet je e-mailmarketing in voor je bedrijf? Ontdek de tips waarmee je de content van e-mail nieuwsbrieven optimaliseert, waardoor het bereik vergroot.  

E-mailmarketing is voor veel bedrijven een waardevol kanaal om hun doelgroep te bereiken in de action en loyalty fase. Je bereikt met je boodschap immers de inbox van een doelgroep, die al betrokken is bij je merk. Email marketing is een minder vluchtig kanaal dan social media platformen en het zorgt ervoor dat je je doelgroep ook kunt bereiken op momenten dat ze niet direct naar jou op zoek zijn. Maar hoe richt je de content van je e-mailnieuwsbrieven nou op de beste manier in? En hoe zorg je voor hogere click- en open rates? 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Tip 1: Optimaliseer de onderwerpregel

Een goede onderwerpregel is het halve werk! En een van de belangrijkste elementen die de open rate van je e-mailnieuwsbrief bepalen. 

Trigger en trek de aandacht. Goede onderwerpregels geven ontvangers een reden om de inhoud te bekijken. Zorg er daarom voor dat de onderwerpregel de aandacht trekt, schrijf actief en zet aan tot actie. 

Personaliseer je onderwerpregel. Personaliseer je onderwerpregel met de naam of de locatie van de ontvanger voor een hogere mate van betrokkenheid. Zeker bij acties, verjaardagsdeals of follow-ups na een aankoop.

Houd het kort. Korte, bondige onderwerpregels vallen meer op. Zet de belangrijkste woorden uit je boodschap vooraan. En houd rekening met de beperkte ruimte die je hebt; het ene device biedt meer zichtbaarheid voor de lengte van je onderwerpregel dan het andere device. Het advies is om niet meer dan 9 woorden of 60 karakters te gebruiken.

Wees specifiek. Soms is het beter om direct en beschrijvend te zijn dan trendy. Seizoens slogans zoals ‘waanzinnige winterdeals’ zijn populair, maar zijn niet specifiek. Probeer in plaats daarvan de voordelen te communiceren of vestig de aandacht op een specifieke actie en wees niet te cryptisch.

Gebruik niet meer dan drie leestekens. Vermijd een teveel aan uitroeptekens, vraagtekens en andere speciale tekens. Teveel leestekens kunnen er namelijk voor zorgen dat je e-mail op spam lijkt.

Wees voorzichtig met emoticons. Hetzelfde geldt voor emoticons; gebruik niet meer dan één emoticon per onderwerpregel. En gebruik emoticons om woorden aan te vullen in plaats van ze te vervangen, om ervoor te zorgen dat je hoofd boodschap goed overkomt. 

Test! Test verschillende woorden of zinsdelen en maak van elke mailing die je uitstuurt naar een grotere groep mensen een A/B test. Op deze manier kun je niet alleen je bereik vergroten, maar ook learnings op doen voor latere e-mailnieuwsbrieven.

Vergeet de snippet niet. De snippet is een kort tekstje dat samen met de onderwerpregel als eerste wordt gezien en op smartphones direct wordt getoond. Gemiste kans als je deze extra kans op zichtbaarheid mist! 

Tip 2: Experimenteer met de afzendernaam

Wanneer je een naam verwerkt in de afzenderregel dan valt dat vaak goed op. ‘Anne van SDIM’, zorgt over het algemeen voor hogere open rates dan ‘SDIM’. Test wat voor je merk goed werkt. En vergeet ook niet om ervoor te zorgen dat het reply adres aansluit bij de mailing. Vermijd hierbij no-reply e-mailadressen. Dit wordt door veel mensen als onsympathiek gezien.  

Tip 3: Optimaliseer de content van je e-mailnieuwsbrief

Belangrijkste content bovenaan! Zet de belangrijkste informatie altijd bovenaan je mail. Op deze manier valt deze informatie het beste op en is de kans het grootst dat het gelezen wordt. 

Personaliseer de aanhef. Wanneer je de aanhef van je nieuwsbrief persoonlijk maakt, spreek je de ontvanger niet alleen direct aan, maar speel je ook in op zijn persoonlijke behoeftes. Dit helpt bij het verhogen van click rates en conversies. 

Personaliseer je content! Naast het personaliseren van de onderwerpregel kun je ook de content uit je e-mailnieuwsbrief personaliseren. Zoek uit welke data je kunt gebruiken om de content in je nieuwsbrief te personaliseren. Een tweesplitsing tussen bijvoorbeeld B2C & B2B klanten kan al een groot verschil maken.

Zorg voor een aantrekkelijke uitstraling. Natuurlijk maak je de nieuwsbrief op volgens de huisstijl van je organisatie. Dit verhoogt de professionaliteit en herkenbaarheid. Voeg afbeeldingen toe en kies voor opvallende call to action buttons, kleuren en balkjes. Geef afbeeldingen ook altijd een linkje mee en zorg dat ze niet groter zijn dan 800 x 1200 pixels. 

Maak je mailings optimaal scanbaar. Zorg ervoor dat de boodschap uit je e-mailnieuwsbrief ook overkomt voor degenen die de nieuwsbrief globaal scannen. Maak de teksten niet te lang. Richtlijn is 3 tot maximaal 5 zinnen per alinea. Maak gebruik van tussenkoppen. En zorg ervoor dat de inhoud van je nieuwsbrief aansluit op de onderwerpregel. 

Bekijk hoe het geheel er op mobiel uitziet. Test hoe de nieuwsbrief eruit ziet op verschillende devices. De kans is groot dat je nieuwsbrief veel op mobiel bekeken wordt en het zou zonde zijn als er allerlei rare verspringingen in staan omdat je de nieuwsbrief alleen op desktop hebt getest. 

Voeg social sharing en website buttons toe. Zorg ervoor dat alle relevante kanalen en media die je als bedrijf inzet, aan elkaar gekoppeld zijn. Zo ook je social media kanalen en website aan je nieuwsbrief. 

Voeg UTM tags toe.Door UTM tags achter je links te plaatsen kun je clicks vanuit de e-mailnieuwsbrief naar je website via Google Analytics op een juiste manier doormeten en analyseren. 

Testen. Verzend je je e-mailnieuwsbrief altijd op hetzelfde tijdstip omdat je in een benchmark hebt gezien dat dat voor de hoogste open rate zorgt? AB-test dan eens met andere verschillende verzendtijden en kijk wat het beste werkt voor je doelgroep. Zorg hierbij dat de testgroep groot genoeg is en je de test genoeg tijd geeft om significante resultaten te geven.

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond