-

Progressive Web Apps en de e-commerce van de toekomst 

De verwachtingen van consumenten stijgen en het gebruik van mobiele telefoons neemt toe. In andere woorden: de lat voor web ligt steeds hoger. Hoe zorg je er dan voor dat je relevant blijft en meekunt in alle veranderingen? Met een Progressive Web App (PWA) heb je het antwoord binnen handbereik. 

Liever een PWA dan RWD

Websitebezoekers hebben steeds hogere verwachtingen van hun gebruikerservaring. Personalisatie en snelheid zijn daarbij key. Zo willen bezoekers een persoonlijke website die goed en snel werkt, zodat ze razendsnel vinden wat ze zoeken. Veel retailers zorgen er al voor dat hun site op verschillende apparaten eenvoudig te gebruiken is, bijvoorbeeld met Responsive Web Design (RWD). Daarmee maak je een website toegankelijk via allerlei kanalen.

Maar met (daarnaast) een native app bied je gebruikers een nog betere ervaring. Je kunt daarmee namelijk gebruikmaken van alle features die een smartphone te bieden heeft. Met alleen RWD is dat niet mogelijk. De nadelen van een app? Het kost gebruikers moeite om hem op te zoeken in hun app store. Ze moeten hem downloaden, vaak ook nog registreren en vervolgens kunnen ze pas rondstruinen op je platform. En dat is terug te zien in de cijfers: ongeveer een kwart van de appgebruikers verlaat de app na eenmalig gebruik, om nooit meer terug te keren. Daarnaast slurpt zo’n app data en is het ook nog eens duur om er eentje te creëren.

De laatste jaren wordt een derde e-commerceoplossing steeds populairder. Sterker nog, het lijkt de e-commercevorm van de toekomst te zijn: een Progressive Web App (PWA). Het combineert al het goede van RWD en een app: het is als het ware een app, webshop en website in één. De back-end is nog steeds gewoon je webshop, de front-end is PWA.

Voorbereid de toekomst tegemoet

Een PWA voelt als een native app met soepele paginaovergangen en snel ladende content. Dat wordt bereikt door pagina’s zoveel mogelijk in een keer in te laden. Tijdens het gebruik hoeft de browser daarom veel minder te doen. Gebruikers hebben zelfs geen online verbinding nodig om te winkelen: ook offline shoppen is mogelijk. Dat geldt voor alle devices: hoe groot of klein je scherm ook is, een PWA werkt. Daarnaast toont het altijd de up-to-date content. Je hoeft een PWA daarvoor niet handmatig bij te werken, want dat gebeurt automatisch. Kortom: een PWA vervult de klantbehoefte om razendsnel bediend te worden.

Ook vervult het de behoefte aan gepersonaliseerde content. Je creëert namelijk interactie en loyaliteit door je klanten acties, nieuwe producten en persoonlijke aanbiedingen te tonen, helemaal afgestemd op elke afzonderlijke bezoeker. Hoe dat kan? Een PWA gebruikt daarvoor engagement-functies van apparaten, zoals de camera, de locatie-data of push-notificaties.

Voordelen voor retailers

Met een PWA voldoe je aan de verwachtingen van consumenten. En dat heeft ook voordelen voor jezelf. Zoals we al zeiden is een app vaak duur in de ontwikkeling. Een PWA is dat niet. Het scheelt je heel wat tijd en moeite in vergelijking met het creëren van een native app. Minder kosten en meer winst dus. Want de app-achtige look van een PWA zorgt ervoor dat je maar weinig touchpoints nodig hebt. Oftewel: bezoekers kunnen sneller navigeren en betalen in de app. Geef klanten de mogelijkheid om gerelateerde producten te bekijken en extra items toe te voegen in hun digitale winkelmandje en boost je conversies en het gemiddelde koopbedrag.

Met een PWA ben je voorbereid op de toekomst. Je bedient je websitebezoekers razendsnel met persoonlijke content: een behoefte die komende jaren alleen maar sterker zal worden. En willen je websitebezoekers toch liever een app? Dan installeren ze de PWA alsnog als app via hun browser. Zodra ze die openen, verschijnt je shop in een volledig scherm: net echt.

Over de auteur: Christiaan de Jong is Business development manager bij Itonomy.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Maurice

Mooie ontwikkeling, hopelijk wordt het installeren nog makkelijker gemaakt voor op de iOS.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond